Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 21 apr 2025 16:11

roelw schreef: 07 apr 2025 17:07 Mag je sealants mengen?
Bijvoorbeeld eerst Stans en een paar maanden later Orange in de banden bijvullen en dan nog later weer een ander merk?
Ik had roze sealant (ik neem aan Muc-Off) in de banden zitten (door de fietsenmaker erin gedaan, ook al had ik uitdrukkelijk gevraagd om Stans te gebruiken of niets). Ik heb er dan in maart Stans bij gedaan (fiets was geleverd in oktober) maar dat mengt blijkbaar erg slecht.

Vorige week voor en achter lek (ze zijn aan het werken een straat verder, toch ergens door gereden) en geen van beide gaten werden gedicht (dicht en dan beetje verder weer open), maar naar huis gereden en andere fiets genomen.

Bij het wisselen van de banden bleek dat alles hard was, bolletjes overal. Niets echt vloeibaar meer.

Terug Stans erin en kan ik weer verder. Ik ben echt blij met Stans, ook al zit het er een jaar in, dan nog werkt het goed. Geen grote korrels en bollen latex in de banden. Alle 3-6 maanden beetje bijvullen en klaar. Ik heb de laatste jaren een plug of 3 gebruikt (Dynaplug) en verder dichtte alles altijd vanzelf (met bijna 20.000km per jaar vind ik dat netjes)
Afbeelding

rvb
Forum-lid

rvb 21 apr 2025 17:47

Alle 3-6 maanden bijvullen??

Stel dat je dat 4 keer doet dan rijdt je 40.000 km met de racebandjes.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 apr 2025 14:02

Ik snap even niet de redenatie.......
Meerdere fietsen/wielen. Waar staat met dezelfde banden?

arnold
Forum-lid

arnold 04 mei 2025 09:34

Iemand een goed alternatief voor dynaplug? Ik ben hem kwijt geraakt, vermoedelijk per abuis in de prullen beland -(
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 04 mei 2025 11:44

Deze, zijn echt al 25 jaar oud, maar werken prima.
Raak je niet kwijt ook.

https://www.mantel.com/sahmurai-sword

ook prima
https://www.mantel.com/lezyne-tubeless- ... OTEALw_wcB

hugovl
Forum-lid

hugovl 09 mei 2025 16:26

Kornuit schreef: 11 mar 2024 10:32
wasbeer2006 schreef: 11 mar 2024 10:30 Als je de latex door het ventiel bijvult, blaas hem daarna even schoon. Uiteraard voordat je de kern er weer indraaid.
Dan heb je daar geen last meer van.

En als je ze weghangt met het ventiel naar beneden beetje schuin.
Als ik wil bijpompen spuit er altijd een beetje latex uit het ventiel, dus ook al blaas je hem schoon, dan nog komt er wel latex in de kern. Niks ergs aan trouwens, want ik denk dat ik eens in de 2 jaar de kern moet vervangen.
Tijdje geleden de fiets van mevrouw op tubeless gezet. Ging allemaal prima. Verloor binnen 2 dagen wat druk, dus ff bijpompen en idd komt er dan wat latex naar buiten via ventiel.
Nu wilde ik vanmorgen weer wat bijpompen (week of 4/5 verder), kwam nog wel wat latex door maar al minder zo leek het.

Maar grootste punt was dat ik echt enorme druk moest ontwikkelen, voordat er überhaupt wat lucht bij in ging.
Ook "pakte" de pomp niet echt zeg maar, hij kon zijn lucht niet kwijt door het ventiel zeg maar. Maar mondjesmaat...
Waar kan dat op duiden? Ventielkern verstopt?

Janjan
Forum-lid

Janjan 09 mei 2025 16:50

Ja.

r0g3r
Forum-lid

r0g3r 09 mei 2025 20:32

Wat om te beginnen al helpt is om het ventiel horizontaal te positioneren als je gaat pompen. Zo zal de meeste latex zich onderin de band bevinden en niet door de eventuele druk je pomp en ventielkern inspuiten. Het kan ook zijn dat de verstopping voorbij de kern zit, dus dat echt het ventiel zelf dicht zit ter hoogte/diepte van je velglint zeg maar. Dan zou je de kern er even uit kunnen draaien en met de stompe kant van een sateprikker het even doorprikken tot je de binnenkant van de band raakt.

nielsve
Forum-lid

nielsve 16 mei 2025 09:55

Ben al meer dan een week bezig met het tubeless maken van een gravel-wiel. Het was tubeless maar ben gevallen en met klommelen is toen de tape dubbel geplooid. Nieuwe tape geplakt, band erop en geplopt. Band was na een aantal uren volledig plat. Sealant erin, opnieuw opgepompt en na enkele uren weer plat. Band ook zijdelings gelegd, liggen ronddraaien, niks hielp.. Denk dat ik tot 80ml sealant ben gegaan. Want heb ook eens hetzelfde voorgehad en toen heb ik bijgevuld met sealant en bleef die hard.

Soms hoor ik hem lekken bij het ventiel en ik krijg dat niet weg. Heb ondertussen verschillende ventielen gebruikt maar dat helpt ook niet. Ik heb zowel de tape van Dynamic als Tesa gebruikt nu. Wat me opvalt is dat deze niet zo goed plakken als de tape van Schwalbe (trekt zich niet zo strak om het wielbed) maar daar mag het normaal niet aan liggen.

Heb best al wat ervaring mee maar ben nu beetje ten einde raad. Iemand suggesties?

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 16 mei 2025 10:00

Hoeveel lagen tape heb je gebruikt en ging de band makkelijk op de velg?
Wanneer de band er gemakkelijk opging zou ik nog een extra laagje tape gebruiken.

nielsve
Forum-lid

nielsve 16 mei 2025 10:05

Eerste maal met Dynamic heb ik gewoon iets voor ventiel begonnen en na ventiel gestopt dus 1 keer, met het tape van Tesa dit 2 keer gedaan. Band ging er in beide gevallen nog vlot. Dus mss 3 keer rond dan?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 16 mei 2025 10:19

nielsve schreef: 16 mei 2025 09:55 Ben al meer dan een week bezig met het tubeless maken van een gravel-wiel. Het was tubeless maar ben gevallen en met klommelen is toen de tape dubbel geplooid. Nieuwe tape geplakt, band erop en geplopt. Band was na een aantal uren volledig plat. Sealant erin, opnieuw opgepompt en na enkele uren weer plat. Band ook zijdelings gelegd, liggen ronddraaien, niks hielp.. Denk dat ik tot 80ml sealant ben gegaan. Want heb ook eens hetzelfde voorgehad en toen heb ik bijgevuld met sealant en bleef die hard.

Soms hoor ik hem lekken bij het ventiel en ik krijg dat niet weg. Heb ondertussen verschillende ventielen gebruikt maar dat helpt ook niet. Ik heb zowel de tape van Dynamic als Tesa gebruikt nu. Wat me opvalt is dat deze niet zo goed plakken als de tape van Schwalbe (trekt zich niet zo strak om het wielbed) maar daar mag het normaal niet aan liggen.

Heb best al wat ervaring mee maar ben nu beetje ten einde raad. Iemand suggesties?
5 bar er in en tot overgang band -velg in water houden.
Welke velg en welke band gaat het.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Plaats reactie