Scott
Het ligt aan hoe je een gravelfiets gebruikt. Slechtweerfiets en brede vlakke lanen? Eenzelfde houding als je wegfiets kan prima. Het is dan immers een wegfiets.
Korter draai-en-keer-werk en hoogteverschil? Iets meer rechtop is dan toch echt wel aan te raden. Dan heb je gewoon meer controle.
Ook voor korter draai en keer werk heb je geen vaste regel. Sommige crossers zitten ook heel diep. Alles heeft met persoonlijke voorkeuren te maken.RuudRuud schreef: ↑19 dec 2024 05:26Het ligt aan hoe je een gravelfiets gebruikt. Slechtweerfiets en brede vlakke lanen? Eenzelfde houding als je wegfiets kan prima. Het is dan immers een wegfiets.
Korter draai-en-keer-werk en hoogteverschil? Iets meer rechtop is dan toch echt wel aan te raden. Dan heb je gewoon meer controle.
(cx is vaak laag en wat korter voor wendbaarheid, maar dat is dan ook maar max 1u cross... )
Genoeg stof om over na te denken. Bedankt voor de reacties.
Een wielbasis verschil van 1,029.2 mm vs 1,048.7 mm tussen M en L. Is dat heel merkbaar, of panikeer ik hier nu te veel over?
Genoeg stof om over na te denken. Bedankt voor de reacties.
Een wielbasis verschil van 1,029.2 mm vs 1,048.7 mm tussen M en L. Is dat heel merkbaar, of panikeer ik hier nu te veel over?
Deze discussie is al jaren actueel in de echte offroad wereld, het mountainbiken. Mijn stellige overtuiging is dat het niet zo heel veel uitmaakt. Je moet een wielbasis niet los zien van de gehele houding op en de rest van de geometrie van de fiets. Dus gestrekt, diep en niet actief met een langere wielbasis kan best eens zompig aan gaan voelen. Maar een fiets met een langere wielbasis rijden zoals ie bedoeld is, geen enkel probleem. En daarmee bedoel ik, soepel en actief op de fiets met een zithouding die dat mogelijk maakt.
Voor de specifieken onder ons; er zijn grenzen! Op een gegeven moment gaat het je echt wel tegenwerken. Maar dan zet je een fiets in een situatie waar ie niet hoort.
Ik ben op mijn, volgens de wielbasis- en stuurhoek-specialisten, niet-de-hoek-om-te-krijgen trail fiets sneller op Mickey Mouse-baantjes dan rasechte XC-fietsen. En dat komt echt niet door mijn FTP. Dat is puur techniek. En wanneer het echt naar beneden gaat is een fiets met meer rust door de geometrie alleen maar een zegen.
Voor de specifieken onder ons; er zijn grenzen! Op een gegeven moment gaat het je echt wel tegenwerken. Maar dan zet je een fiets in een situatie waar ie niet hoort.
Ik ben op mijn, volgens de wielbasis- en stuurhoek-specialisten, niet-de-hoek-om-te-krijgen trail fiets sneller op Mickey Mouse-baantjes dan rasechte XC-fietsen. En dat komt echt niet door mijn FTP. Dat is puur techniek. En wanneer het echt naar beneden gaat is een fiets met meer rust door de geometrie alleen maar een zegen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13940
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Mijn nieuwe fully had een wielbasis die 7cm langer was dan mijn oude hardtail.
20 minuten moeten wennen. Het rijd zo rustig en zeker en ook meer fun.
Off road heb je ruimte nodig om te kunnen wegen een breder stuur, hogere stack geeft je dat.
20 minuten moeten wennen. Het rijd zo rustig en zeker en ook meer fun.
Off road heb je ruimte nodig om te kunnen wegen een breder stuur, hogere stack geeft je dat.
Dat gaat voor een gravel eigenlijk niets uitmaken. Gravelen is immers niet veel anders dan op gewone asfaltwegen rijden, buiten dat het onverhard is. Twijfelen tussen twee maten, dan neem en adviseer ik altijd de kleinere maat. Verkies je echter weinig drop, dan kan je soms beter voor de grotere maat kiezen. Die heeft immers een langere balhoofdbuis.Drkjv schreef: ↑19 dec 2024 09:12 (cx is vaak laag en wat korter voor wendbaarheid, maar dat is dan ook maar max 1u cross... )
Genoeg stof om over na te denken. Bedankt voor de reacties.
Een wielbasis verschil van 1,029.2 mm vs 1,048.7 mm tussen M en L. Is dat heel merkbaar, of panikeer ik hier nu te veel over?