Het grote domme vragen topic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14112
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Volgens mij zijn die goodyear banden redelijk high end hoor.
Komen ook prima uit de reviews, ik zou geen wonderen van andere banden verwachten het is meer wat je fijn vind
Komen ook prima uit de reviews, ik zou geen wonderen van andere banden verwachten het is meer wat je fijn vind
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4473
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
Hier weer een grote domme vraag
Ik wil eindelijk eens van die waslijnen af. Heb van een vriend een linker shimano sora dual shifter gehad, maar heb een triple kettingblad.
Daar komt ie dan....
Is het mogelijk om de dual shifter te installeren bij mijn triple cranck? Dat kleinste blad kan er wat mij betreft eraf,(gebruik ik nooit) dan zou je de voorderailleur toch moeten kunnen instellen dat ie maar 2 bladen schakelt? Of wellicht een dual voorderrailleur installeren? Of denk ik nu te simpel? Als ik dan een nieuwe 9 speed rechtershifter neem, dat moet dan toch gaan werken? Dit lijkt mij dan de goedkoopste oplossing...

Ik wil eindelijk eens van die waslijnen af. Heb van een vriend een linker shimano sora dual shifter gehad, maar heb een triple kettingblad.
Daar komt ie dan....
Is het mogelijk om de dual shifter te installeren bij mijn triple cranck? Dat kleinste blad kan er wat mij betreft eraf,(gebruik ik nooit) dan zou je de voorderailleur toch moeten kunnen instellen dat ie maar 2 bladen schakelt? Of wellicht een dual voorderrailleur installeren? Of denk ik nu te simpel? Als ik dan een nieuwe 9 speed rechtershifter neem, dat moet dan toch gaan werken? Dit lijkt mij dan de goedkoopste oplossing...
Je voorderailleur moet ook vervangen worden voor Sora 3000. De heeft een andere pull ratio.
Meestal redt je het wel met een dubbel derailleur en shifter op de twee buitenste bladen van je triple crank, heel soms net niet.
Meestal redt je het wel met een dubbel derailleur en shifter op de twee buitenste bladen van je triple crank, heel soms net niet.
Campagnolo Ultra Dork
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4473
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
Dank voor je snelle reactie Ernie.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 28 aug 2024 10:02
Hallo allemaal,
Om in een van mijn eerste posts maar meteen met een domme vraag te beginnen.
Recent heb ik voor het eerst een fiets zelf opgebouwd. Daarbij lijkt het alsof de vork niet helemaal in het frame past. Op dit moment ziet dat er als volgt uit:
https://ibb.co/hJFmMdQC
https://ibb.co/7J5K1Pqm
https://ibb.co/tpn9psq5
Aangezien ik dit nog nooit op een fiets heb gezien vraag ik me af of dit kwaad kan en of ik gewoon iets fout heb gedaan? De vorkconus krijg ik in ieder geval niet verder de vork in. Daarnaast zit er geen speling in het balhoofdstel.
Ik hoor graag jullie mening/feedback!
Groet, Koen
Om in een van mijn eerste posts maar meteen met een domme vraag te beginnen.
Recent heb ik voor het eerst een fiets zelf opgebouwd. Daarbij lijkt het alsof de vork niet helemaal in het frame past. Op dit moment ziet dat er als volgt uit:
https://ibb.co/hJFmMdQC
https://ibb.co/7J5K1Pqm
https://ibb.co/tpn9psq5
Aangezien ik dit nog nooit op een fiets heb gezien vraag ik me af of dit kwaad kan en of ik gewoon iets fout heb gedaan? De vorkconus krijg ik in ieder geval niet verder de vork in. Daarnaast zit er geen speling in het balhoofdstel.
Ik hoor graag jullie mening/feedback!
Groet, Koen
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
De vorkconus moet toch echt verder naar beneden.
Je kan proberen met een pvc pijp die over de stuurbuis past de conus voorzichtig en gelijkmatig een klapje te geven.
Er zijn overigens varianten te koop met een sleufje. Ik durf niet te zeggen wat eventueel de bezwaren zijn om niet zelf een sleufje in de conus te zagen.
Je kan proberen met een pvc pijp die over de stuurbuis past de conus voorzichtig en gelijkmatig een klapje te geven.
Er zijn overigens varianten te koop met een sleufje. Ik durf niet te zeggen wat eventueel de bezwaren zijn om niet zelf een sleufje in de conus te zagen.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Geen probleem, gewoon doen want is dan ook makkelijker te verwijderen.CampaYolo schreef: ↑31 jan 2025 14:50 De vorkconus moet toch echt verder naar beneden.
Je kan proberen met een pvc pijp die over de stuurbuis past de conus voorzichtig en gelijkmatig een klapje te geven.
Er zijn overigens varianten te koop met een sleufje. Ik durf niet te zeggen wat eventueel de bezwaren zijn om niet zelf een sleufje in de conus te zagen.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik heb een cube nuroad pro c62 maat m, maar vind na een jaar kloten dat m'n stuur toch te laag staat.
Ik zie nu de sensa romagna grx SE maat L die goede stack en reach maten voor mij zou hebben.
Echter is de zadelbuis dan wel 570 mm hoog en mijn zadel staat op 765 mm hoog.
Steekt dus (maar) 195 mm uit, is dat aanvaardbaar of lelijk....
Ik zie nu de sensa romagna grx SE maat L die goede stack en reach maten voor mij zou hebben.
Echter is de zadelbuis dan wel 570 mm hoog en mijn zadel staat op 765 mm hoog.
Steekt dus (maar) 195 mm uit, is dat aanvaardbaar of lelijk....
meeste fabrikanten hanteren daar regels voor.Gerwin89 schreef: ↑01 feb 2025 16:21 Ik heb een cube nuroad pro c62 maat m, maar vind na een jaar kloten dat m'n stuur toch te laag staat.
Ik zie nu de sensa romagna grx SE maat L die goede stack en reach maten voor mij zou hebben.
Echter is de zadelbuis dan wel 570 mm hoog en mijn zadel staat op 765 mm hoog.
Steekt dus (maar) 195 mm uit, is dat aanvaardbaar of lelijk....
hun fietsen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5603
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Het zou zomaar kunnen dat je hier helemaal geen metalen vorkconus dient te gebruiken. De vork heeft waarschijnlijk zelf een afgeschuinde kant die direct op het onderste balhoofdlager geplaatst kan worden. Ik denk dat ik dit net aan op de foto kan zien.CampaYolo schreef: ↑31 jan 2025 14:50 De vorkconus moet toch echt verder naar beneden.
Je kan proberen met een pvc pijp die over de stuurbuis past de conus voorzichtig en gelijkmatig een klapje te geven.
Er zijn overigens varianten te koop met een sleufje. Ik durf niet te zeggen wat eventueel de bezwaren zijn om niet zelf een sleufje in de conus te zagen.
Dus voordat je met grof geweld erop los hamert zou ik dat eerst eens goed bekijken.
Ik zie dat je erop gefietst hebt, dat is zeer onverstandig. Die vorkconus steunt op een miniem randje carbon.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14112
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zit het lager niet gewoon onderste boven....... of is dat weer een hele domme suggestie -:)