Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 29 okt 2013 10:12

@ joepie: In principe is vast vast. Echter zou ik ze na 3 jaar zeker voorzien van een nieuwe lijmlaag.

Ik heb een vraag over het plakken van cross wielen. Ik heb de laatste keer mijn reflex velgen geplakt met 3 lagen en 2 lagen op de tube. Nu is deze er toch nog af geschoten.

Nu las ik dat je een velglint in de velg kan plakken (dugast site) zodat hij beter blijft zitten. Is het wellicht ook een idee om dit met tufo tape te doen? Dus 2 lagen lijm, tufo tape en dan dan weer 2 lagen lijm.

Kan iemand me wellicht vertellen of je die tufo tape kan knippen (deze is namelijk te breed). Als je hem door het midden knipt (over de gehele lengte) kan je hem gebruiken voor 2 wielen.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 29 okt 2013 12:32

gaisdergerman schreef:@ joepie: In principe is vast vast. Echter zou ik ze na 3 jaar zeker voorzien van een nieuwe lijmlaag.

Ik heb een vraag over het plakken van cross wielen. Ik heb de laatste keer mijn reflex velgen geplakt met 3 lagen en 2 lagen op de tube. Nu is deze er toch nog af geschoten.

Nu las ik dat je een velglint in de velg kan plakken (dugast site) zodat hij beter blijft zitten. Is het wellicht ook een idee om dit met tufo tape te doen? Dus 2 lagen lijm, tufo tape en dan dan weer 2 lagen lijm.

Kan iemand me wellicht vertellen of je die tufo tape kan knippen (deze is namelijk te breed). Als je hem door het midden knipt (over de gehele lengte) kan je hem gebruiken voor 2 wielen.
Ik gebruik alleen de tape ( https://www.mantel-bikeparts.nl/zefal-velglint) ter opvulling van de middengleuf in de velg wanneer ik een Dugast tube er op leg,Bij een Vittoria tube gaat het lint er af want deze valt mooi in het velgbed.en gewoon 2 lijmlagen direkt op een schone velg 2 dunne lagen op de band.
Zijn wel carbon velgen.Heb geen ervaring met Aluminium.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 29 okt 2013 13:34

Ik vind het lastig om te zien of de band mooi in de velg ligt. Ik denk van niet maar weet het niet 100% zeker. Gebruik jij de 13 of 17mm (en knip jij deze door midden of gebruik je heel het lint?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 29 okt 2013 14:38

Afbeelding
Ik zou de tape moeten knippen maar daar had ik geen zin in op dat moment,maar eigenlijk moet de tape het gleufje opvullen in het midden van de velg zo dat een Dugast tube daar mooi invalt zie de site van Dugast.
Een Vittoria sc of cx tube heeft aan de binnenzijde een verhoging in het midden en valt dus precies in de verdieping van mijn velg.
Laatst gewijzigd door nijkie op 30 okt 2013 18:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 29 okt 2013 14:51

gaisdergerman schreef:
csteenbe schreef:@gaisdergerman; lampenolie is het beste om te gebruiken, geduld is een schonen zaak:-)
Geduld? Ben ruim een uur per velg bezig geweest. Eentje is nog steeds niet helemaal lijmvrij :-$.

Gelukkig gaat de Vittoria lijm die er nu op gaat een stuk makkelijker af.
Nog ff terugkomen op het lijmverhaal;
Heb een tijdje terug dus mijn tubes eraf gehad en weer opnieuw gekit. Ben begonnen met het reinigen van de velgen, maar daar ben ik na een half uurtje maar mee opgehouden (schoot niet op). Omdat ik weer dezelfde lijm ging gebruiken (conti) leek me dat dit wel kon. Tubes lijken ook muurvast te zitten, dus erg veel zorgen maak ik me niet. Terecht? Of kan ik morgen op het velodrome toch problemen verwachten?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 29 okt 2013 15:44

53x11 schreef:
gaisdergerman schreef:
csteenbe schreef:@gaisdergerman; lampenolie is het beste om te gebruiken, geduld is een schonen zaak:-)
Geduld? Ben ruim een uur per velg bezig geweest. Eentje is nog steeds niet helemaal lijmvrij :-$.

Gelukkig gaat de Vittoria lijm die er nu op gaat een stuk makkelijker af.
Nog ff terugkomen op het lijmverhaal;
Heb een tijdje terug dus mijn tubes eraf gehad en weer opnieuw gekit. Ben begonnen met het reinigen van de velgen, maar daar ben ik na een half uurtje maar mee opgehouden (schoot niet op). Omdat ik weer dezelfde lijm ging gebruiken (conti) leek me dat dit wel kon. Tubes lijken ook muurvast te zitten, dus erg veel zorgen maak ik me niet. Terecht? Of kan ik morgen op het velodrome toch problemen verwachten?
Lijkt me niet dat je problemen er mee krijgt.
Ik heb deze Zomer mijn versleten reserve tube (Vittoria cx is er al 2 maal af geweest en op gelegd) er op gelegd met 1 lijmlaagje en 12 uur laten drogen.
Daarmee nog 600km gereden inkl snelle afdalingen etc geen problemen mee gehad.

Ik lijm met Vittoria en gaat er prima af met lampenolie en sticker verwijderaar zachtjes schuren met een huishoud sponsje z'n geel-groene (ruwe kant) De lijmresten rullen op zeg maar, effe afvegen en opnieuw cleanen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

LievensBikes
Forum-lid

LievensBikes 11 nov 2013 14:05

mag ik vragen waarom jullie u precies voor tubes kiezen? al dat lijmwerk en gekloot, is een 'normaal' setje binnen en buitenbanden niet veel handiger, en goedkoper?

groet, bas

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 11 nov 2013 14:55

Over deze discussie Tubes vs clinchers is al heel veel gezegd op dit forum. Laten we zeggen dat beide systemen hun voor- en nadelen hebben.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 11 nov 2013 15:11

LievensBikes schreef:mag ik vragen waarom jullie u precies voor tubes kiezen? al dat lijmwerk en gekloot, is een 'normaal' setje binnen en buitenbanden niet veel handiger, en goedkoper?

groet, bas
Misschien moet je gewoon even op p1 van dit topic beginnen te lezen, dan zul je alle argumenten voor en tegen meerdere malen tegen gaan komen verwacht ik...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

edwin01
Forum-lid

edwin01 11 nov 2013 15:57

Er zijn tijden geweest dat je nu onderhand met pek en veren uit dit topic was gejaagd... :lol:

Maar nu gelukkig niet meer. Lees inderdaad dit topic maar eens door, voer voor dagenlang leesplezier!

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 12 nov 2013 15:38

Ik rij doorgaans altijd een mooie wedstrijd tubes, maar wat zijn nu goede tubes voor training die niet te duur zijn, maar toch heel behoorlijk rijden? Ik heb hier een aantal suggesties voor rond de €30,- of goedkoper per stuk. Iemand ervating met deze tubes?

1: Continental Sprinter Gatorskin 28 x 22mm
2: Continental Sprinter Schlauchreifen
3: Schwalbe Durano Faltreifen - black
4: anders...namelijk, en waarom?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

edwin01
Forum-lid

edwin01 12 nov 2013 15:54

Ik denk dat je voor training beter af bent met een goede vouwband. De tubes die je noemt zijn van de categorie Gardena.... En een goede vouwband is beter dan een slechte tube (en naar mijn mening geen verschil met een goede tube.... Nee! Niet slaan! Dat mag ik vinden toch...? :P )

Plaats reactie