Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

IBAN
Forum-lid
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 28 okt 2009 14:50

wat weegt de fiets nu en waar wil je op uitkomen?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 28 okt 2009 15:07

Hij is nu 7,2 (vooral door de Neutron trainingswielen zware cassette) en gaat onder de 6 kilo
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

IBAN
Forum-lid
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 28 okt 2009 15:12

Is het gewicht dan een doel op zich geworden? Ik kan me zo voorstellen dat een fiets in die maat met dat gewicht niet echt stabiel meer rijdt? Of ben ik me niet bewust van de rijeigenschappen van een titatium frame?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 28 okt 2009 15:49

Het gewicht was ansich nooit een doel. Vandaar ook de keuze voor bepaalde onderdelen zoals de Time Atac pedalen (één systeem voor al mijn fietsen) en het inwisselen van de LW's voor Neutrons (geen zin meer in gedoe met lekke tubes). Het frame is naar huidige maatstaven niet stijf en absoluut flexibel maar ik gebruik de fiets voor lange soloritten waarvan jaarlijks zo'n 3500 kilometer in de bergen en ik koers niet dus het comfort van een Extralight bevalt mij prima. Vrij standaard maar met LW's woog de fiets 6,6 kilo en nadat ik die verkocht kwam ik door allerlei kleine aanpassingen toch van 7,6 kilo terug naar 7,2. Aanpassingen die bovendien in mijn ogen geen effect hadden op de stijfheid van de fiets (Syntace Racelite stuur vervangen door een Schmolke SL, Flite Genuine Gel door een gestripte Flite, Record/DT/Open Pro door Neutrons, Ergopower links door een carbon buiscommandeur, BTP derailleurklem, etc.). Dit voornamelijk cosmetisch: ik vind het mooie onderdelen.

Vervolgens kwam hier de discussie los dat ik aan het "grammenjagen" ben. Blijkbaar is dat voor velen de enige rechtvaardiging om dure high-end onderdelen te kopen dus dat etiket krijg je dan. Dat ik elk boutje, schroefje en onderdeeltje uitzoek om heel andere redenen (vooral estetische overwegingen en duurzaamheid - overal titanium boutjes bijvoorbeeld omdat ze niet roesten) waarbij gewicht wel een aardige bijkomstigheid is maar geen ultiem streven. Dat gooi ik nu dan maar overboord. Zonder verder aan strijfheid in te boeten gaat het gewicht verder omlaag met nieuwe derailleurs, voorvork, pedalen, zadelpen, zadel, cassette en vooral wielen (waarbij wielen en cassette enkel gebruikt zullen worden in Frankrijk) plus nog een heleboel kleinere ingrepen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 28 okt 2009 20:49

Timo 2.0 schreef:Het gewicht was ansich nooit een doel. Vandaar ook de keuze voor bepaalde onderdelen zoals de Time Atac pedalen (één systeem voor al mijn fietsen) en het inwisselen van de LW's voor Neutrons (geen zin meer in gedoe met lekke tubes). Het frame is naar huidige maatstaven niet stijf en absoluut flexibel maar ik gebruik de fiets voor lange soloritten waarvan jaarlijks zo'n 3500 kilometer in de bergen en ik koers niet dus het comfort van een Extralight bevalt mij prima. Vrij standaard maar met LW's woog de fiets 6,6 kilo en nadat ik die verkocht kwam ik door allerlei kleine aanpassingen toch van 7,6 kilo terug naar 7,2. Aanpassingen die bovendien in mijn ogen geen effect hadden op de stijfheid van de fiets (Syntace Racelite stuur vervangen door een Schmolke SL, Flite Genuine Gel door een gestripte Flite, Record/DT/Open Pro door Neutrons, Ergopower links door een carbon buiscommandeur, BTP derailleurklem, etc.). Dit voornamelijk cosmetisch: ik vind het mooie onderdelen.

Vervolgens kwam hier de discussie los dat ik aan het "grammenjagen" ben. Blijkbaar is dat voor velen de enige rechtvaardiging om dure high-end onderdelen te kopen dus dat etiket krijg je dan. Dat ik elk boutje, schroefje en onderdeeltje uitzoek om heel andere redenen (vooral estetische overwegingen en duurzaamheid - overal titanium boutjes bijvoorbeeld omdat ze niet roesten) waarbij gewicht wel een aardige bijkomstigheid is maar geen ultiem streven. Dat gooi ik nu dan maar overboord. Zonder verder aan strijfheid in te boeten gaat het gewicht verder omlaag met nieuwe derailleurs, voorvork, pedalen, zadelpen, zadel, cassette en vooral wielen (waarbij wielen en cassette enkel gebruikt zullen worden in Frankrijk) plus nog een heleboel kleinere ingrepen.


Na diverse commentaren van jou op andere topics te hebben gelezen wil ik mij toch niet onthouden dat je toch aandacht vraagt (en krijgt). Een hoop positieve van mensen die zo'n fiets "aanbidden" als materiaalfreak of liefhebber.
Maar gewicht naar beneden brengen om "ESTHETISCHE" (chic -elegant -geraffineerd -gevoelig voor het schone -stijlvol -verfijnd -smaakvol -in overeenstemming met de schoonheidsleer) ligt ook aan de voet van het volgende;

Grammenjager
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

In het jargon van buitensporters is grammenjager een lichtelijk spottende benaming voor iemand die zijn of haar bagage of materieel zo licht mogelijk wil houden. Hierbij wordt vaak iedere mogelijkheid aangegrepen om het gewicht te verkleinen en zo de prestatie te vergroten, zelfs als het maar een paar gram scheelt. Hierbij kan men denken aan bergwandelaars, toerfietsers, maar ook wielrenners. De naam wordt ook wel als geuzennaam gebruikt door de grammenjagers zelf.

Een goedkope techniek is het meenemen van zo precies mogelijk afgepaste hoeveelheden (van bijvoorbeeld tandpasta of deodorant). Ook zonder veel kosten is het verwijderen van niet-functionele onderdelen van gebruiksvoorwerpen, zoals het afzagen van de steel van een tandenborstel, of het verwijderen van het karton uit een rol toiletpapier. Vooral deze laatste methode wordt vaak nogal spottend bezien, omdat de "winst" aan gewicht uitermate klein is.

Een duurdere, maar vaak meer doeltreffende methode is het aanschaffen van "lichtgewicht" materieel. Het gaat dan om bijvoorbeeld rugzakken, slaapzakken, schoenen of fietsen. Producten met dezelfde functionaliteit en duurzaamheid maar een lager gewicht zijn echter vaak aanmerkelijk duurder.

Toch ben ik heel erg benieuwd welke onderdelen Lohman voor je mag uitzoeken,
Het is een mooie fiets Timo, en hij zal inderdaad dan toch aanmerkelijk lichter worden.
Ben benieuwd naar wat de weegschaal ons zal vertellen ;-0
Houdt ons op de hoogte met nieuwe foto's, ben benieuwd.


MtB
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 28 okt 2009 23:22

MiketheBike schreef:Maar gewicht naar beneden brengen om "ESTHETISCHE" (chic -elegant -geraffineerd -gevoelig voor het schone -stijlvol -verfijnd -smaakvol -in overeenstemming met de schoonheidsleer) ligt ook aan de voet van het volgende;

Opnieuw blijk je enkel uit op provoceren door mijn woorden te verdraaien. Helemaal nergens staat wat jij stelt: dat ik het gewicht naar beneden breng om esthetische redenen. Wat staat er wel? Dat ik bepaalde onderdelen kocht om esthetische, cosmetische redenen, en omdat ze in sommige gevallen duurzamer zijn. Dat die duurdere onderdelen ook lichter zijn is, zo blijkt al uit de eerste regel, nooit een doel geweest. Maar het gaat jou niet om wat ik zeg, het gaat jou om het zeiken en zuigen.

En lul niet zo slap met je verwijzing naar Lohman. Ik ben je inmiddels echt spuugzat.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

marssie
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 feb 2009 11:46

marssie 28 okt 2009 23:31

Iemand nog leuke foto van zijn titanium fiets. Daarvoor kijk ik op dit forum
http://www.tour-transalp.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 29 okt 2009 00:49

Timo 2.0 schreef:
MiketheBike schreef:Maar gewicht naar beneden brengen om "ESTHETISCHE" (chic -elegant -geraffineerd -gevoelig voor het schone -stijlvol -verfijnd -smaakvol -in overeenstemming met de schoonheidsleer) ligt ook aan de voet van het volgende;

Opnieuw blijk je enkel uit op provoceren door mijn woorden te verdraaien. Helemaal nergens staat wat jij stelt: dat ik het gewicht naar beneden breng om esthetische redenen. Wat staat er wel? Dat ik bepaalde onderdelen kocht om esthetische, cosmetische redenen, en omdat ze in sommige gevallen duurzamer zijn. Dat die duurdere onderdelen ook lichter zijn is, zo blijkt al uit de eerste regel, nooit een doel geweest. Maar het gaat jou niet om wat ik zeg, het gaat jou om het zeiken en zuigen.

En lul niet zo slap met je verwijzing naar Lohman. Ik ben je inmiddels echt spuugzat.


Timo, waarom blijf je nou steeds reageren hierop? Ik kan me voorstellen dat dit voor jou helemaal niet leuk is, maar op deze manier levert het je ook niks op. Zonde. Negeren is volgens mij in dit geval je beste antwoord. Je hebt al meerdere malen vertelt wat jou beweegredenen zijn. Het is aan ieder om het te geloven of niet. Maar hoe dan ook: je bent uberhaubt niemand een verklaring schuldig toch?

Ik vind jou fiets prachtig. Met de Lightweights des te meer, dus jammer van die lekke banden. Bestaat er geen tube versie van Conti GP4000S?:-). Nou ja, je hebt de wielen toch al verkocht..... Ik ben benieuwd naar het eindresutaat straks als je klaar bent met de upgrade.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

rockhopper
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 12 feb 2006 23:09

rockhopper 01 nov 2009 23:39

Vandaag op de Bikemotion bij VanNicholas gekeken: dat is echt mooi die titanium frames. Ben er erg gecharmeerd van. Mijn collega BM-gangers waren niet echt onder de indruk maar smaken verschillen en we zijn niet allemaal fijnproevers!

Helaas stond de Euros er niet bij. De Mistral wel, maar schijnt aardig uitgekleed te zijn om de prijs laag te houden (bijv. balhoofdplaatje wat een sticker is ipv het titanium plaatje).

Vind met name de eenvoud van de frames icm zwarte onderdelen erg mooi!

Tevens bij Sensa de Titanium bekeken(1700 euro met 105 triple). Vond de grote stickers niet echt mooi. Als deze fiets het evt zou worden zou waarschijnlijk alleen de sticker op de schuine buis blijven zitten en de rest er af.

Tevens de tot nu toe droom atb gezien: VanNicholas Toureag. Wat een mooie details: Opengewerkt achterpad en deel bij de achterrem. Tevens de overgangen waar de buizen samenkomen erg mooi uitgevoerd. Samen met de Ti zadelpen, stuurpen, spacers, stuur, zadelpenklem een erg mooi geheel. Alleen de prijs >€3500!

Mooiste details heb ik echter gezien bij de Merlin Cyrene. Wat een mooie gravures!!

Ik ben er nog niet uit wat het gaat worden.
Sensa Romagna en de Felt F75 sprak me ook wel aan.

Nog even piekeren dus. Maar ik begin wel meer naar Titanium te neigen.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 02 nov 2009 02:08

Rockhopper schreef:Vandaag op de Bikemotion bij VanNicholas gekeken: dat is echt mooi die titanium frames. Ben er erg gecharmeerd van. Mijn collega BM-gangers waren niet echt onder de indruk maar smaken verschillen en we zijn niet allemaal fijnproevers!

Helaas stond de Euros er niet bij. De Mistral wel, maar schijnt aardig uitgekleed te zijn om de prijs laag te houden (bijv. balhoofdplaatje wat een sticker is ipv het titanium plaatje).

Vind met name de eenvoud van de frames icm zwarte onderdelen erg mooi!

Tevens bij Sensa de Titanium bekeken(1700 euro met 105 triple). Vond de grote stickers niet echt mooi. Als deze fiets het evt zou worden zou waarschijnlijk alleen de sticker op de schuine buis blijven zitten en de rest er af.

Tevens de tot nu toe droom atb gezien: VanNicholas Toureag. Wat een mooie details: Opengewerkt achterpad en deel bij de achterrem. Tevens de overgangen waar de buizen samenkomen erg mooi uitgevoerd. Samen met de Ti zadelpen, stuurpen, spacers, stuur, zadelpenklem een erg mooi geheel. Alleen de prijs >€3500!

Mooiste details heb ik echter gezien bij de Merlin Cyrene. Wat een mooie gravures!!

Ik ben er nog niet uit wat het gaat worden.
Sensa Romagna en de Felt F75 sprak me ook wel aan.

Nog even piekeren dus. Maar ik begin wel meer naar Titanium te neigen.


Heb ook bij Van Nic gekeken en mij toch verbaasd!
Maar die Cyrene is ook wel erg fraai, niet het allertaaiste tita maar toch... vooral die gravures. En met 1400 gram redelijk licht.

MtB
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

rockhopper
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 12 feb 2006 23:09

rockhopper 02 nov 2009 10:46



Heb ook bij Van Nic gekeken en mij toch verbaasd!

MtB


Verbaasd in de zin van?
Positief of negatief?


Plaats reactie