Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 31 jan 2014 21:21

hanz1963 schreef: Wat betreft de 4 reguliere kettingblad boutjes klopt dat wel. Maar het boutje achter de crank daarentegen....
Voordat ik de bijbehorende ringetjes (1 dikke tussen de kettingbladen, 1 dunne tussen grote blad en crank) op de plek had én het boutje er doorheen kon leiden...
Het dunne ringetje heb ik uiteindelijk van ellende met wat witte montagepasta aan de crank "geplakt", waarna ik eindelijk de boel kon vastzetten.

Is hier geen trucje voor wat ik over het hoofd heb gezien? Zou dit toch graag binnen 5 minuten kunnen :mrgreen:
Fiets even horizontaal leggen in de huiskamer....schuif je de ringetjes zo op de plek.
Cheap light strong, choose two

senior
Forum-lid
Berichten: 2330
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 01 feb 2014 08:48

kees0251 schreef:Wil je zo min mogelijk op de 34 rijden (die is feitelijk bedoeld voor klimmen) dan is het weglaten van 11,12 en 13 een goede zet, dat scheelt 3 kransjes in de kettinglijn.
Ikt zou een 28 als grootste nemen. Zoals boven al aangegeven zijn voor normaal gebruik de 11, 12 en 13 niet echt nodig.

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 01 feb 2014 12:21

met deze online rekenaar kan je alle mogelijk montages van verzetten vergelijken:

http://www.ritzelrechner.de/

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 01 feb 2014 19:57

Ieder simpel tabelletje zoals er in honderden op Inet staan voldoet daarvoor.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9219
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 feb 2014 20:19

kees0251 schreef:Ieder simpel tabelletje zoals er in honderden op Inet staan voldoet daarvoor.
Of je rekent het ff zelf uit. 't is nou niet bepaald hogere wiskunde...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

chinook
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 feb 2014 20:18

chinook 01 feb 2014 22:08

Ik heb een vraag voor de kenners.
Op het moment rijd ik op een triple, maar ben op zoek naar een fiets in een "hogere" klasse dan mijn bulls fulture 3.
Nu rijd ik met een triple 50/39/30 12-28.
Nu valt mij op dat er meer compacts worden aangeboden dan triple. Nu is mijn vraag gaat een compact 50/34(ultergra) werken in nederland met b.v. een cassette 12-25? Als ik dan b.v. les trois ballons wil fietsen heb ik dan alleen een andere cassette nodig b.v. een 12-28 of is zelfs een 11-32 mogelijk? Moet ik dan ook een andere ketting er om leggen? Is het vervangen van een cassette veel werk?
Of is een andere optie (of mogelijk...)een 50/34 vervangen door een 50/39 in combinatie met een 12-28, en als ik de bergen in ga de 50/39 om te bouwen naar een 50/34?

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 01 feb 2014 22:24

chinook schreef:Ik heb een vraag voor de kenners.
Op het moment rijd ik op een triple, maar ben op zoek naar een fiets in een "hogere" klasse dan mijn bulls fulture 3.
Nu rijd ik met een triple 50/39/30 12-28.
Nu valt mij op dat er meer compacts worden aangeboden dan triple. Nu is mijn vraag gaat een compact 50/34(ultergra) werken in nederland met b.v. een cassette 12-25? Als ik dan b.v. les trois ballons wil fietsen heb ik dan alleen een andere cassette nodig b.v. een 12-28 of is zelfs een 11-32 mogelijk? Moet ik dan ook een andere ketting er om leggen? Is het vervangen van een cassette veel werk?
Of is een andere optie (of mogelijk...)een 50/34 vervangen door een 50/39 in combinatie met een 12-28, en als ik de bergen in ga de 50/39 om te bouwen naar een 50/34?

Alvast bedankt!!
Ik wil mezelf geen kenner noemen, maar ik heb wel mijn eigen ervaring. Een compact op het vlakke beviel mij totaal niet, dus ik rijd op het vlakke met 39/50 en een 12-23 cassette.
Als ik de bergen in ga, zet ik mijn compact blad (34T) erop en monteer een cassette 12-27, daarmee red ik het.
Monteren en verwisselen van de bladen en de cassette zijn goed zelf te doen, maar voor de cassette heb je wel wat extra tools nodig zoals een kettingzweep en een cassette-afnemer.
PS. Als je dit topic gewoon doorleest, vind je waarschijnlijk antwoord op al je vragen...
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 01 feb 2014 22:38

Ik heb het geprobeerd met een Chorus compact 34/50 in combinatie met een 12/27 cassette. Dit werkte voor mij niet en daarom heb ik de 34 verwisseld voor een 36. Het scheelt niet enorm veel, maar op het vlakke maakt het genoeg verschil.
Real men wear blûk!!! Marcel

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 01 feb 2014 23:13

We zien weer eens dat de dwangmatige wissel van triple naar compact een hoop gekloot oplevert voor een aantal mensen.
Van bladwissels voor naar cirkelzagen met gatenkaascassette achter, wat schiet men ermee op?
Cheap light strong, choose two

chinook
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 feb 2014 20:18

chinook 02 feb 2014 09:15

@plantagenet en marcelb als ik het dus goed begrijp is een compact goed te doen als je voor het vlakke Nederland de 30 vervangt door een 39 of een 36. Eventueel achter een andere cassette voor in de bergen in combinatie met de 34.
@kees0251 Ik vind het ook jammer dat de hogere klasse van Shimano niet in triple zijn. Daarom twijfel ik ook zo tussen compact (hogere groep) of een triple (105).

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 02 feb 2014 12:37

Ik heb een Ultegra 6800 SS achterderailleur. Deze is verkrijgbaar in een korte SS en lange GS uitvoering.. Volgens Shimano gaat de SS tot 28tanden en de GS uitvoering kan 32tanden aan.

Het kan mogelijk zijn dat als ik de Alpen in ga ik een 30 t cassette wil gebruiken, of zelfs een 32t.
Moet ik dan gebruik maken van de GS uitvoering? Met mijn oude 105 5700 compact derailleur kan ik wel 30t werkend krijgen maar 32 gaat niet lukken.
Is het mogelijk om enkel de kooi van de 6800 SS uitvoering te vervangen door de 6800 GS uitvoering om een groter bereik te krijgen? Of denk ik nu te simpel.
En indien dit kan heeft iemand een idee of deze delen los te bestellen zijn.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 02 feb 2014 15:52

Die delen los bestellen kan je vergeten.
Een 2e hands derailleur is de beste optie.
Cheap light strong, choose two

Plaats reactie