Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 jan 2017 12:27

Ze bedoelen te zeggen, "Specialized beslist dat Boonen laatste seizoen met schijfremmen rijdt"
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jeroennl
Forum-lid

jeroennl 23 jan 2017 12:32

amclassic-fan schreef:Ze bedoelen te zeggen, "Specialized beslist dat Boonen laatste seizoen met schijfremmen rijdt"
Na een lekke band in de finale van een belangrijke wedstrijd zal hij vast (nog) minder blij zijn met zijn schijfremmen :D

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 23 jan 2017 13:02

Fietswissel?

Ik ben het wel eens met SqueeZer dat dit draadje meer lijkt op een onverbiddelijke pro en contra discussie.

Of schijfremmen de toekomst hebben zullen we moeten afwachten.
Als de meerderheid van de consumenten het stoer of nuttig vindt dan zal het de markt wel gaan overheersen.
Daar doe je in je eentje weinig aan.
Ik haalde al eerder de situatie rond STI aan. Ik herinner mij een interview met ik meen Jelle Nijdam (Kwantum?) die met Suntour reed en het absoluut niet nuttig vond....

Ik denk dat wanneer je tien geleden aan mensen had verteld wat we nu allemaal met onze Mobiele telefoon doen ze je ook voor gek hadden verklaard.
Courir c'est mourir un peu

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jan 2017 13:17

Voor wat het waard is, ik was oorspronkelijk niet echt voor schijfremmen te vinden.

Maar ik ben om.
Geen vuile velgen/banden bij regenweer.
Geen vuile handen als je onderweg je band moet wisselen.
Fiets kuisen gaat sneller.
Remblokken vervangen gaat sneller.

Carbon velgen blijven "als nieuw", of dat een pro is weet ik niet want welke reden kan je dan verzinnen als je iets nieuw wil. :lol:

Mogelijk nadeel, moet ik nog ondervinden, is dat als ik mijn hoge/lage wielen wil wisselen de afstelling van de remmen iets langer zal duren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 23 jan 2017 13:24

Lcsmet schreef: Mogelijk nadeel, moet ik nog ondervinden, is dat als ik mijn hoge/lage wielen wil wisselen de afstelling van de remmen iets langer zal duren.
Dat valt te verhelpen met shims die je aan je wiel installeert. 1x wat zoeken om alles zonder raken geinstalleerd te krijgen, en dan is dat verder bij wielen wisselen niet meer relevant.

https://www.bike24.com/p226069.html
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 jan 2017 13:32

Ik zie niet in waarom je vuile handen zou krijgen bij het wisselen van een band bij velgremmen....? Volgens mij krijg je die bij schijven net zo goed.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jan 2017 13:37

havana schreef:Ik zie niet in waarom je vuile handen zou krijgen bij het wisselen van een band bij velgremmen....? Volgens mij krijg je die bij schijven net zo goed.
Bij nat weer is het wisselen van een band bij velgremmen een veel smeriger jobke dan bij schijfremmen.
Nothing to defend

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 jan 2017 13:38

.... eh waarom precies? Banden en velgen zullen in beide gevallen toch flink smerig zijn zeker?

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 23 jan 2017 13:46

Sinds kort nu een CX met schijfremmen. Afgelopen week in Limburg gereden en dit remt toch wel heel goed. Fiets blijft zeer stabiel met afremmen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jan 2017 13:48

havana schreef:.... eh waarom precies? Banden en velgen zullen in beide gevallen toch flink smerig zijn zeker?
Er is een heel groot verschil tussen de staat van "vuil zijn" tussen de 2.
Als je na 50 km in de regen lek rijdt is je band/velg zwart van het remstof.
Bij schijfremmen is je band ook vuil maar dat is toch een pak minder, eigen ervaring.

Niet dat dit "de" reden is om over te stappen maar het is wel een leuke bijkomstigheid in minder leuke omstandigheden. :D
Nothing to defend

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 jan 2017 13:49

Je mist met een schijfrem het aluminium slijpsel dat je met een velgrem wel hebt, worden je handen altijd lekker zwart van.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 23 jan 2017 13:52

Ik heb het 'grote' verschil qua vuil nog niet gemerkt, eerlijk gezegd. Spreek jij specifiek over alu remrand?
Laatst gewijzigd door raven14 op 23 jan 2017 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Plaats reactie