Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

edwin01
Forum-lid

edwin01 21 jan 2013 10:39

fiedoo schreef:Zonder dopingprodukten, het zal wat schelen in gemiddeldes, er zullen meer opgaves en inzinkingen zijn maar een prof die gedurende drie weken ongeveer 10 dagen moet presteren ( rustdagen, etappes waar men wat rust kan inbouwen ( bvb voor de niet klassementsrenners zijn dit bvb tijdritten, klimmers die zich concentreren op een 3-tal ritten, de renners voor het eindklassement die toch normaal gezien tijdens de vlakke etappes met overschot moeten meepeddelen,e.d.), overgangsetappes) is het niet waard prof te zijn.
Ik denk niet dat dit zo werkt Fiedoo. Een sprinter die een bergetappe moet rijden, heeft m.i. echt geen snipperdag. En in een tijdrit kun je ook niet mak an doen, vanwege de krappe tijdslimieten. Volgens mij is een grote ronde van drie weken gewoon drie weken min of meer volle bak, voor elke renner.

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 21 jan 2013 10:55

De column van Nando Boers neemt mij de woorden uit de mond.
Nando Boers schreef: De boteropjehoofdcup

Je valt toch zo'n beetje elke dag van verbazing van je stoel zo langzamerhand. Dat het in het wielrennen erg was gesteld met de waarheid, soit.

Dat de realiteit van anderen met de mijne contrasteert; kan gebeuren. Dat er met van alles een loopje wordt genomen, dat er wordt afgesneden, dat er rookgordijnen worden opgetrokken; ik weet het allemaal en ik grinnik me op de goede momenten van de dag een ongeluk.

Wat een mannen, wat een dagen.

* Lance snotterend bij Oprah, wie had dat twee weken geleden kunnen bedenken? En ook nog liegen en om de waarheid heen draaien.
* Wielerbobo Hein Verbruggen die de 'heisa' niet snapt, maar wiens internationale wielerorganisatie wel bij Lance (volgens notoire leugenaar Lance zelf) aan de lijn hing, bedelend om een donatie.
* Danny Nelissen die voor de camera van RTL 7 bekent epo te hebben gespoten.
* Max van Heeswijk bij De Wereld Draait Door.
* Thomas Dekker in NRC Handelsblad, onbetaalbaar interview.
* Marc Lotz die bij de Limburgse regionale omroep L1 bekent ook bij Rabo epo te hebben gespoten.

Maar nog leuker zijn de (oud-)renners die het gaan opnemen voor deze of gene. Die vind ik het allerbeste om naar te kijken. Keihard roepen in een openstaande microfoon dat we naar de toekomst moeten kijken, een streep onder dat verleden, wat hebben we eraan, we bloeden voor de acties van een vorige generatie. Tja.

Daan Luijkx, teambaas van Vacansoleil, die doodleuk op de nationale televisie bij Nieuwsuur mag zeggen dat zijn team niets met dat verleden te maken heeft gehad, want pas in 2009 toegetreden tot het hoogste profniveau, maar dat hij zich wel wil inzetten voor een betere toekomst…

Gepakte coureurs

Alsof er nu zonder spuit of pil wordt gereden. Alsof het nu cleaner dan Dreft is in dat peloton. Kijk even naar de lijst gepakte coureurs van 2012, Daan. Kom op - Frank Schleck en Rémy Di Gregorio in de Tour de France bijvoorbeeld. En herinner je je deze nog? Denis Galimzjanov, Ivailo Gabrovski, Leonardo Bertagnolli en Steve Houanard. Of 2011, nog leuker. Ene Riccardo Ricco? 2009? Ene Clément L'hotellerie?

Ik lach me rot. Kijk ze praten, elkaar proberen te bezweren in een poging de waarheidsvinding een halt toe te roepen. Kijk ze elkaar suf zien argumenteren in de hoop dat het diepdonkere verleden links mag blijven liggen van de waarheid. Ze vergeten alleen dat de wielergeschiedenis op dit moment herschreven wordt.

En dat brengt me op het volgende. De klapperrrrrs van de maand, de drie personen die opgaan voor de boteropjehoofdcup van januari.

Op 3. Richard Virenque, die zoveel doping gebruikte dat zijn fiets haast protesteerde, die nu zegt onpasselijk te worden van Lance Armstrong.

Op 2. Andy Schleck, die beweert te weten dat Armstrong na zijn comeback 'schoon' was, omdat hij hem (Andy) in die jaren 'schoon' heeft verslagen en Lance met dope zeven Tours won. Fenomenale redenering.

En op 1, de winnaar van de maand januari, Alberto Contador. Zijn uitspraak in de Spaanse krant Marca dat "de bekentenis van Armstrong het imago van het wielrennen heeft aangetast", is van een superieure wielerschoonheid. Gewoon de werkelijkheid omdraaien en hopla: een nieuwe werkelijkheid.

Hilarisch

Niet de acties van Armstrong waren verwoestend, nee de bekentenis ervan. Waarna Alberto er de volgende meest hilarische, legendarische en exemplarische wielerzin van dit tijdsgewricht aan toevoegde en zei: "Misschien laat dit ons toe om voor eens en voor altijd dit hoofdstuk uit het verleden af te sluiten en ons op de toekomst te richten."

Volgende week (28 januari) beginnen de verhoren over Operación Puerto, de grote bloeddopingzaak rondom dokter Eufemiano Fuentes.

Contador is opgeroepen om te getuigen.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

elefantino
Forum-lid

elefantino 21 jan 2013 11:06

De reacties van Spaanse wielrenners op dopinggevallen zijn sowieso tenenkrommend, een enkele uitzondering daargelaten. Wat wil je ook voor renners uit een land met een gigadopingprobleem, door alle sporten heen. En die fabeltjes dat het nu wel schoon is, heb ik al zo vaak gehoord in het verleden. Wie zegt mij dat er nu niet weer met een onopspoorbaar middel (zoals EPO in de jaren '90) wordt gewerkt. Als ik kijk naar de afgelopen jaren vertrouw ik prestaties van Gilbert, Cancellara, Rodriguez, Cobo, Boonen en een heel blik Astana's en Sky-renners ook voor geen meter. Ook gezien het feit dat allerlei erkende dopingartsen nog steeds werkzaam zijn in het peloton.

En Contador met z'n minieme hoeveelheid clenbuterol heeft toch gewoon een bloedtransfusie ondergaan, waardoor er een kleine hoeveelheid clenbuterol in z'n lichaam terecht is gekomen tijdens de Tour. Dat spul heeft hij blijkbaar gebruikt in de periode dat z'n bloed is afgetapt. De Schleckjes heb ik ook nooit vertrouwd, na dat lulverhaal over trainingsadvies bij Fuentes.

Sorry, maar ik ben inmiddels zo cynisch dat ik vrijwel geen enkele profwielrenner meer geloof. Ik kijk omdat ik de koers mooi vind, maar heb niet de illusie dat er schoon wordt gereden.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 21 jan 2013 11:16

Contador had ook weekmakers in zijn bloed, dus dat het een transfusie is geweest is wel duidelijk.
Waar ik dan niet tegen kan is de willekeur; hij testte op de clenbuterol ONDER de minimale norm wat een geaccrediteerd lab moet kunnen traceren. Een ander, standaard, lab had het dus nooit gevonden. Laat de UCI ook eerst eens regels en ondergrenzen opstellen.

Zou in het Puerto-verhaal nu ook de rest van de lijst openbaar worden?
Less is bore

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 21 jan 2013 11:18

De voetballers en tennissers zeker niet.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 21 jan 2013 11:22

Want? Die bonden zijn zo machtig dat ze de boel in de doofpot stoppen?
Of de rechter is een Barca-fan?
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 21 jan 2013 11:37

elefantino schreef:
Sorry, maar ik ben inmiddels zo cynisch dat ik vrijwel geen enkele profwielrenner meer geloof. Ik kijk omdat ik de koers mooi vind, maar heb niet de illusie dat er schoon wordt gereden.
Ik heb er ook weinig vertrouwen in dat er veel topsport wordt bedreven zonder doping, dus niet alleen het wielrennen. Misschien dat binnen een sport als hockey, waar je als topsporter niet slaagt je toch nog succesvolle maatschappelijke carrière tegemoet kan zien er redelijk clean gesport wordt.
Maar vooral bij alle sporten waarin veel mensen uit lagere sociale milieus actief zijn zoals wielrennen, voetbal, (kick)boksen en de Amerikaanse sporten (alhoewel wielrennen in Nederland niet echt in deze categorie valt) wordt volgens mij stevig gebruikt.
Voor veel mensen is de sport de enige manier op succes in de maatschappij en ik kan me heel goed voorstellen dat de verleiding heel erg groot is om dan vals te gaan spelen.

Dat het wielrennen nu zo negatief in het nieuws komt is volgens mij toch echt een gevolg van de openheid van die sport. In al die andere sporten wordt immers nooit over een omerta gesproken maar die is daar wel degelijk.
Ik hoop dat met de Operacion Puerto rechtszaak nu ook eens een keer die andere sporten aan de beurt komen.
Campagnolo Ultra Dork

elefantino
Forum-lid

elefantino 21 jan 2013 11:43

Ernie C. schreef:
elefantino schreef:
Ik heb er ook weinig vertrouwen in dat er veel topsport wordt bedreven zonder doping, dus niet alleen het wielrennen. Misschien dat binnen een sport als hockey, waar je als topsporter niet slaagt je toch nog succesvolle maatschappelijke carrière tegemoet kan zien er redelijk clean gesport wordt.
Maar vooral bij alle sporten waarin veel mensen uit lagere sociale milieus actief zijn zoals wielrennen, voetbal, (kick)boksen en de Amerikaanse sporten (alhoewel wielrennen in Nederland niet echt in deze categorie valt) wordt volgens mij stevig gebruikt.
Voor veel mensen is de sport de enige manier op succes in de maatschappij en ik kan me heel goed voorstellen dat de verleiding heel erg groot is om dan vals te gaan spelen.

Dat het wielrennen nu zo negatief in het nieuws komt is volgens mij toch echt een gevolg van de openheid van die sport. In al die andere sporten wordt immers nooit over een omerta gesproken maar die is daar wel degelijk.
Ik hoop dat met de Operacion Puerto rechtszaak nu ook eens een keer die andere sporten aan de beurt komen.
Mee eens. Djokovic gaf bijvoorbeeld aan het afgelopen half jaar geen enkele bloedtest te hebben ondergaan. Wielrenners zijn verreweg de meest gecontroleerde sporters. Ook in andere sporten heeft men grote dopingproblemen.

Nog even over al die bekentenissen: Het is triest om te constateren, maar er wordt momenteel nog steeds volop gelogen door "bekenners". Armstrong die tijdens z'n comeback schoon reed, Nelissen die schoon wereldkampioen bij de amateurs werd... :roll: :roll: Thomas Dekker is een van de weinigen waarvan ik de indruk heb dat hij het hele verhaal heeft verteld, in ieder geval wat z'n eigen dopinggebruik betreft.

Soms vraag ik me ook af wat jarenlange leugens met je psyche doen. Zouden Boogerd en E. Dekker bijvoorbeeld nog in de gaten hebben dat ze glashard staan te liegen, of zouden ze letterlijk in hun eigen leugens geloven?

rbr
Forum-lid

Gebruikersavatar rbr 21 jan 2013 11:53

Eerlijk gezegd kom ik op het punt waarop het me niet interesseert wie wat slikt. Ik kijk naar de koers en geniet ervan. De waarheid zullen we toch nooit helemaal kennen en er zijn zoveel belangen dat die ook nooit naar buiten (mag) komt.
Twitter: @rbruijns

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 21 jan 2013 11:54

@rbr +1 voorlopig even wel, laat ik optimistisch blijven... ;)

Nou Thomas is natuurlijk een apart ventje. Los van de doping.

Maar ik moet nu ook zeggen, een hoop dingen die hij heeft gezegd komen al een stuk minder raar over.
Ik kan me goed voorstellen, hij wist wat er speelde en hij was de kop van jut en zogenaamde de enige.

Met LA heb ik dat ook, vele mensen zijn door hem rijk geworden maar hij is de kop van jut, ook wel begrijpelijk.
Hincapie komt er prima mee weg, die heeft ook jaren op die manier zijn zakken gevuld, zei het iest minder dan LA, maar die kan er ook riant van leven.

materialist
Forum-lid

materialist 21 jan 2013 11:55

Soms vraag ik me ook af wat jarenlange leugens met je psyche doen. Zouden Boogerd en E. Dekker bijvoorbeeld nog in de gaten hebben dat ze glashard staan te liegen, of zouden ze letterlijk in hun eigen leugens geloven?[/quote]

Ze zijn er op den duur zelf in gaan geloven. Lieg lang genoeg en het lukt

http://www.ted.com/talks/amy_cuddy_your ... u_are.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Amy Cuddy: Do not it fake it until you make it, fake it untill you become it
Do kin der mar druk mei weze

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 21 jan 2013 11:57

daniel1975 schreef:Want? Die bonden zijn zo machtig dat ze de boel in de doofpot stoppen?
Of de rechter is een Barca-fan?
De grote Spaanse voetbalclubs ontvangen nogal wat staatssteun, dan zou het toch jammer zijn als ze in schandalen verwikkeld raakten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie