Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
Stuntman Mike
- Forum-lid
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04
Stuntman Mike
03 apr 2014 23:30
rednas schreef:
Iemand ervaring met de Mavic R-Sys wielen?
Ik heb er ervaring mee. Allereerst vind ik ze prachtig en perfect afgewerkt. Ik heb ze nagewogen (1313 gram) en ze wijken dus amper af van de opgave van 1295 gram. Ze zijn gewoon vreselijk licht en dat merk je goed bij het aanzetten. Je vliegt vooruit en het nemen van viaducten is een feest. Bij het rijden in snelle groepen hoef je bocht uit nog nauwelijks uit het zadel. Verder zijn de standaard banden met een breedte van 25mm heerlijk, én een duidelijke verbetering t.o.v. 23mm. Als je expirimenteert met lage drukken van ca. 5.5 á 6 bar rijd je erg comfortabel.
Wat opviel in vergelijking met hoge Cosmic Sle's, eveneens met Exalith remrand is dat het krijsen van de velgen bij remmen al na 200km flink minder werd, bij de Cosmics duurde dit ca. 1500km. Wellicht heeft dit te maken met de nieuwe remblokken van Swisstop. Algemeen gezien denk ik dat Mavic met de Exalith velgen momenteel het beste remsysteem biedt.
De stijfheid is prima in orde. Het voorwiel is wat slapper wat in mijn ogen een voordeel geeft op slecht wegdek. Het achterwiel is hiet zo kneiterstijf als die van een Cosmic maar voor een achterwiel met dit gewicht bovengemiddeld goed. Bij sprinten voel je geen gekke dingen, vooral directheid en voorwaardse kracht.
-
meuk
- Forum-lid
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58
meuk
04 apr 2014 07:49
tomtom schreef:Gewoon de stuurpen omhoog trekken dan komt de topcap mee
Dank voor de tip. Uiteindelijk vrij eenvoudig gelukt. Gewoon iets meer kracht nodig...
-
tomtom
- Forum-lid
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
- Locatie: Arnhem
tomtom
04 apr 2014 10:20
Mooie fiets (de SF SL)! Maar +1 aanpassingen op de afstelling van het stuur. Mavic R-sys vind ik topwielen. Ik heb 2 sets gehad; de "oude" premium versie en de nieuwe SLR nu (tubeversie). Licht, stijf en toch comfortabel. Krijsen is eenvoudig op te lossen door de remblokken "toe-in" te monteren. Ik had met veel wind en hoge snelheid in de bergen wel wat last van een soort zingen van de spaken (rond is niet erg aero, denk ik)....
Aeroad
Grail
Ultimate
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
04 apr 2014 10:51
Stuntman Mike schreef:rednas schreef:
Iemand ervaring met de Mavic R-Sys wielen?
Ik heb er ervaring mee. Allereerst vind ik ze prachtig en perfect afgewerkt. Ik heb ze nagewogen (1313 gram) en ze wijken dus amper af van de opgave van 1295 gram. Ze zijn gewoon vreselijk licht en dat merk je goed bij het aanzetten. Je vliegt vooruit en het nemen van viaducten is een feest. Bij het rijden in snelle groepen hoef je bocht uit nog nauwelijks uit het zadel. Verder zijn de standaard banden met een breedte van 25mm heerlijk, én een duidelijke verbetering t.o.v. 23mm. Als je expirimenteert met lage drukken van ca. 5.5 á 6 bar rijd je erg comfortabel.
Dat je jezelf deze larie wijs wilt maken vind ik prima, maar houd 't daar dan lekker bij. Gewicht van wielen boeit echt totaal niet bij versnellen, de energie die nodig is om je lichaamsgewicht op snelheid te krijgen is zoveel groter. Ieder voordeeltje dat je theoretisch hebt van de lichte velgen wordt dubbel en dwars te niet gedaan door het gebrek aan aerodynamica van deze wielen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
haaldoor
- Forum-lid
- Berichten: 1323
- Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02
haaldoor
04 apr 2014 11:03
amclassic-fan schreef:Stuntman Mike schreef:rednas schreef:
Iemand ervaring met de Mavic R-Sys wielen?
Ik heb er ervaring mee. Allereerst vind ik ze prachtig en perfect afgewerkt. Ik heb ze nagewogen (1313 gram) en ze wijken dus amper af van de opgave van 1295 gram. Ze zijn gewoon vreselijk licht en dat merk je goed bij het aanzetten. Je vliegt vooruit en het nemen van viaducten is een feest. Bij het rijden in snelle groepen hoef je bocht uit nog nauwelijks uit het zadel. Verder zijn de standaard banden met een breedte van 25mm heerlijk, én een duidelijke verbetering t.o.v. 23mm. Als je expirimenteert met lage drukken van ca. 5.5 á 6 bar rijd je erg comfortabel.
Dat je jezelf deze larie wijs wilt maken vind ik prima, maar houd 't daar dan lekker bij. Gewicht van wielen boeit echt totaal niet bij versnellen, de energie die nodig is om je lichaamsgewicht op snelheid te krijgen is zoveel groter. Ieder voordeeltje dat je theoretisch hebt van de lichte velgen wordt dubbel en dwars te niet gedaan door het gebrek aan aerodynamica van deze wielen.
Moet je ook meteen meenemen dat de aerodynamica van je lichaam tig keer zwaarder weegt dan dat van je wielen.
Maar juist dat je denkt dat het sneller versnelt is het grootst voordeel. Namelijk het placebo voordeel
-
tomtom
- Forum-lid
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
- Locatie: Arnhem
tomtom
04 apr 2014 11:11
En niet te vergeten wat het uiterlijk van SLR's doet voor de snelheid
!
Aeroad
Grail
Ultimate
-
Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Jaap Telder
04 apr 2014 11:19
amclassic-fan schreef:Stuntman Mike schreef:rednas schreef:
Iemand ervaring met de Mavic R-Sys wielen?
Ik heb er ervaring mee. Allereerst vind ik ze prachtig en perfect afgewerkt. Ik heb ze nagewogen (1313 gram) en ze wijken dus amper af van de opgave van 1295 gram. Ze zijn gewoon vreselijk licht en dat merk je goed bij het aanzetten. Je vliegt vooruit en het nemen van viaducten is een feest. Bij het rijden in snelle groepen hoef je bocht uit nog nauwelijks uit het zadel. Verder zijn de standaard banden met een breedte van 25mm heerlijk, én een duidelijke verbetering t.o.v. 23mm. Als je expirimenteert met lage drukken van ca. 5.5 á 6 bar rijd je erg comfortabel.
Dat je jezelf deze larie wijs wilt maken vind ik prima, maar houd 't daar dan lekker bij. Gewicht van wielen boeit echt totaal niet bij versnellen, de energie die nodig is om je lichaamsgewicht op snelheid te krijgen is zoveel groter. Ieder voordeeltje dat je theoretisch hebt van de lichte velgen wordt dubbel en dwars te niet gedaan door het gebrek aan aerodynamica van deze wielen.
Hier de onderbouwing:
http://www.henkleenaers.nl/fiets22.htm
-
haaldoor
- Forum-lid
- Berichten: 1323
- Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02
haaldoor
04 apr 2014 11:55
Oh vandaar dat ze in alle bergetappes met 3-spaaks wielen rijden zoals in die test?
Volgens mij gaat het om een balans van allerlei factoren. Als non-prof kom je volgens mij prima weg met een hele keur aan wielen in bergen of sprint(32-spaaks, systemwielen, 50mm velgen, etc). Wat maken dan een paar seconde verschil uit?
-
materialist
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
materialist
04 apr 2014 12:07
Niet alleen in deze test uit 2006 maar in elke test en telkens weer blijkt dat aero het wint van gewicht.
Als non-prof ben je het beste uit met zonda wielen voor 300 euro en kan je de rest laten staan
Tenzij het om de mooie foto gaat maar daar hadden we het hier niet over.
Laatst gewijzigd door
materialist op 04 apr 2014 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Jaap Telder
04 apr 2014 12:08
Oh vandaar dat ze in alle bergetappes met 3-spaaks wielen rijden zoals in die test?
[QUOTE]
Drie spaaks wielen zijn volgens mij verboden door de UCI tijdens bepaalde wedstrijden, de details ken ik niet.
-
jsprbcn
- Forum-lid
- Berichten: 2319
- Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
- Locatie: barcelona
-
Contact
jsprbcn
04 apr 2014 12:13
Kunnen we deze discussie even in een wielen topic voeren a.u.b.?
Heeft weinig met Canyon te maken namelijk.
-
Stuntman Mike
- Forum-lid
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04
Stuntman Mike
04 apr 2014 15:09
jsprbcn schreef:Kunnen we deze discussie even in een wielen topic voeren a.u.b.?
Heeft weinig met Canyon te maken namelijk.
Oneens, bij veel SLX'en worden zowel de R-Sys als de Ksyrium Slr standaard gemonteerd.