Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
Stuntman Mike
- Forum-lid
Stuntman Mike
04 apr 2014 15:21
amclassic-fan schreef:Stuntman Mike schreef:rednas schreef:
Iemand ervaring met de Mavic R-Sys wielen?
Ik heb er ervaring mee. Allereerst vind ik ze prachtig en perfect afgewerkt. Ik heb ze nagewogen (1313 gram) en ze wijken dus amper af van de opgave van 1295 gram. Ze zijn gewoon vreselijk licht en dat merk je goed bij het aanzetten. Je vliegt vooruit en het nemen van viaducten is een feest. Bij het rijden in snelle groepen hoef je bocht uit nog nauwelijks uit het zadel. Verder zijn de standaard banden met een breedte van 25mm heerlijk, én een duidelijke verbetering t.o.v. 23mm. Als je expirimenteert met lage drukken van ca. 5.5 á 6 bar rijd je erg comfortabel.
Dat je jezelf deze larie wijs wilt maken vind ik prima, maar houd 't daar dan lekker bij. Gewicht van wielen boeit echt totaal niet bij versnellen, de energie die nodig is om je lichaamsgewicht op snelheid te krijgen is zoveel groter. Ieder voordeeltje dat je theoretisch hebt van de lichte velgen wordt dubbel en dwars te niet gedaan door het gebrek aan aerodynamica van deze wielen.
Vertel mij a.u.b. niet wat ik hier wel of niet op schrijf, en al helemaal niet dat het larie is en ik het me wijs laat maken. Ik heb 5 sets wielen van 25 tot 80mm, van 1313 gram tot 2100 gram en etaleer hier mijn eigen rijervaring. Ik neem geen zaken over van Marketeers maar test zelf uitvoerig in vergelijkbare omstandigheden. Ik heb een breed referentiekader en vind dit persoonlijk een perfect stel wielen.
Wat ik verder wel kan melden als kritische noot is dat de aerodynamica merkbaar minder is, zeker bij solo acties vol in de wind.
-
Stuntman Mike
- Forum-lid
Stuntman Mike
04 apr 2014 15:27
tomtom schreef:En niet te vergeten wat het uiterlijk van SLR's doet voor de snelheid
!
Dat speelt natuurlijk ook altijd mee. Ik bouw regelmatig nieuwe fietsen voor anderen en die rijden opeens een stuk enthousiaster mee qua snelheid.
-
tomtom
- Forum-lid
tomtom
04 apr 2014 16:16
Krijgen die dan allemaal een setje R-sys SLR in de afmontage
?
Aeroad
Grail
Ultimate
-
tomtom
- Forum-lid
tomtom
04 apr 2014 16:18
materialist schreef:Niet alleen in deze test uit 2006 maar in elke test en telkens weer blijkt dat aero het wint van gewicht.
Als non-prof ben je het beste uit met zonda wielen voor 300 euro en kan je de rest laten staan
Tenzij het om de mooie foto gaat maar daar hadden we het hier niet over.
Want de Zonda's zijn Aero?! Campa wielen komen bar slecht uit de laatste Fiets (belasting)test dus ik ben niet erg enthousiast. Zijn wél mooie wielen overigens
Aeroad
Grail
Ultimate
-
Stuntman Mike
- Forum-lid
Stuntman Mike
04 apr 2014 18:52
tomtom schreef:Krijgen die dan allemaal een setje R-sys SLR in de afmontage
?
Net niet allemaal...
De meeste willen toch hoge wielen is mijn ervaring.
-
rednas
- Forum-lid
rednas
04 apr 2014 21:31
Ik ben het met Stuntman Mike eens,
Ik heb ook zware en lichte wielsets, een wereld van verschil!
-
gaisdergerman
- Forum-lid
gaisdergerman
05 apr 2014 09:03
tomtom schreef:materialist schreef:Niet alleen in deze test uit 2006 maar in elke test en telkens weer blijkt dat aero het wint van gewicht.
Als non-prof ben je het beste uit met zonda wielen voor 300 euro en kan je de rest laten staan
Want de Zonda's zijn Aero?! Campa wielen komen bar slecht uit de laatste Fiets (belasting)test dus ik ben niet erg enthousiast. Zijn wél mooie wielen overigens
Dat waren khamsin wielen. Niet echt vergelijkbaar met zonda.
Is ongeveer hetzelfde als je zou zeggen dat een Toyota aygo slecht uit een test komt en dat je niet enthousiast bent over dat merk.
-
Jaap Telder
- Forum-lid
Jaap Telder
05 apr 2014 11:37
Dan maar weer over wielen
Ik heb de Mavic SLR in mijn Canyon gestoken.
Merk toch echt wel het verschil met een ander zwaarder slapper wielsetje.
Klimt beter, accelereert beter, stuurt beter, remt uitzonderlijk goed en ziet er vooral beter uit door de zwarte Exalith remrand. (die ook zwart blijft)
Excuses voor de hutkoffer (kuthoffer
)
Frame had ik indertijd los gekocht en opgebouwd.
-
tomtom
- Forum-lid
tomtom
05 apr 2014 11:42
gaisdergerman schreef:tomtom schreef:materialist schreef:Niet alleen in deze test uit 2006 maar in elke test en telkens weer blijkt dat aero het wint van gewicht.
Dat waren khamsin wielen. Niet echt vergelijkbaar met zonda.
Is ongeveer hetzelfde als je zou zeggen dat een Toyota aygo slecht uit een test komt en dat je niet enthousiast bent over dat merk.
Het zegt inderdaad niet alles maar wel iets over hoe een merk zijn spullen maakt. Een Toyota is bijna per definitie goed (men bouwt namelijk alle auto's met dezelfde filosofie; goed maar lelijk
) alleen de gebruikte materialen, motoren en luxe variëren zeg maar. In dit geval waren beide wielsets (als ik me het goed herinner) van Campa bepaald niet vrij van problemen......
Aeroad
Grail
Ultimate
-
tomtom
- Forum-lid
tomtom
05 apr 2014 11:43
Jaap Telder schreef:Dan maar weer over wielen
Ik heb de Mavic SLR in mijn Canyon gestoken.
Merk toch echt wel het verschil met een ander zwaarder slapper wielsetje.
Klimt beter, accelereert beter, stuurt beter, remt uitzonderlijk goed en ziet er vooral beter uit door de zwarte Exalith remrand. (die ook zwart blijft)
Excuses voor de hutkoffer (kuthoffer
)
Frame had ik indertijd los gekocht en opgebouwd.
Zeker mooi (ondanks de hutkoffer, waarom?!) en een heel sjiek setje voor een Canyon AL. De set zelf is bijna duurder dan de hele fiets
!
Aeroad
Grail
Ultimate
-
Jaap Telder
- Forum-lid
Jaap Telder
05 apr 2014 11:57
Haha, ja duur wielsetje, wel kunnen kopen met korting.
Heb ze gekocht omdat ik ze bloedmooi vind door de zwarte remrand.
Helemaal zwart zoals een carbon wielset maar betere remeigenschappen vanwege alu.
Ik heb wel hoge full carbonwielen maar dit vind ik mooier staan.
Dit wielsetje staat in ieder fiets goed.
-
materialist
- Forum-lid
materialist
05 apr 2014 12:03
Ik heb nu zipp 404 in een AL zitten. De verhouding in geld is zoek maar de fiets rijdt als een trein.