Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Stuntman Mike
Forum-lid

Gebruikersavatar Stuntman Mike 05 apr 2014 19:26

Hele mooie fiets Jaap! Echt af met het mooie vol zwarte crank en natuurlijk de wielset...

Verder zit je er ook mooi op.

neilr4
Forum-lid

neilr4 05 apr 2014 22:10

Hi all,

Ik ben alweer aan het fietsen na een lange afwezigheid en ben van plan om dit jaar nog een nieuwe fiets te kopen!

Ik ben bij Canyon gaan kijken en zie dat het model CF SLX niet op de website afgemonteerd is met Campagnolo Chorus maar wel het CF SL model..... Wat is daadwerkelijk het verschil tussen de SL en de SLX buiten om de feit dat de SLX lichter is?

Moet Ik het meedoen met wat er op de website staat of kan ik mijn eigen fiets samenstellen?

mvg
Neil.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 06 apr 2014 07:18

Je kan een los frame bestellen en dan zelf opbouwen.

iCanjan
Forum-lid

Gebruikersavatar iCanjan 06 apr 2014 09:48

Ik heb de ronde van Vlaanderen gefietst met de slx 9.0 het is een fantastische fiets maar misschien wel de minst geschikte voor kasseien met de mavic ksyriums.
Ik snap dat kasseien een verhaal apart is maar dit was echt niet te doen. Zijn er wielen en banden die samen met de ultimate een betere combi vormen voor dit werk?

IWC
Forum-lid

IWC 06 apr 2014 11:27

iCanjan schreef:Ik heb de ronde van Vlaanderen gefietst met de slx 9.0 het is een fantastische fiets maar misschien wel de minst geschikte voor kasseien met de mavic ksyriums.
Ik snap dat kasseien een verhaal apart is maar dit was echt niet te doen. Zijn er wielen en banden die samen met de ultimate een betere combi vormen voor dit werk?
ik neem aan het zijn de ksyrium slr wielen met de alu spaken; die geven iets 'harder' wiel)

de voordeligste remedie ligt bij de banden;

de standaard mavic banden Yksion Pro Grip/Powerlink in de maat 23 mm zijn effektief maar iets van 21 mm hoog hetgeen voor slecht wegdek een veel te gering luchtvolume geeft

om te voorkomen dat ze doorslaan moeten ze op zeker 7-8 bar gezet worden

ik heb ze na twee ritten gewisseld tegen een stel Yksion Comp 25 mm en dat heeft meteen een serieuze verbetering gegeven

ik kan ze rijden met 5,5 bar voor en 6,5 bar achter

je kunt nog verder gaan met b.v. voor kasseiwerk een stel ksyrium elite wielen (met stalen spaken te monteren)

materialist
Forum-lid

materialist 06 apr 2014 12:30

25mm is wel ongeveer het minimum. 28mm is aanbevolen maar hte moet wel onder je fiets passen
Verder kan je het beste een aanloopje nemen bij elke kasseien strook. Over de toppen heen is makkelijker en zoveel mogelijk naast de strook rijden. Ver vooruit kijken is ook een trucje wat je kunt leren zo ontkom je aan de grootste gaten
Het blijft een brute aanslag maar het bier en de frieten daarna smaken extra goed

Stuntman Mike
Forum-lid

Gebruikersavatar Stuntman Mike 06 apr 2014 15:04

neilr4 schreef:Hi all,

Ik ben alweer aan het fietsen na een lange afwezigheid en ben van plan om dit jaar nog een nieuwe fiets te kopen!

Ik ben bij Canyon gaan kijken en zie dat het model CF SLX niet op de website afgemonteerd is met Campagnolo Chorus maar wel het CF SL model..... Wat is daadwerkelijk het verschil tussen de SL en de SLX buiten om de feit dat de SLX lichter is?

Moet Ik het meedoen met wat er op de website staat of kan ik mijn eigen fiets samenstellen?

mvg
Neil.
Naast het lagere gewicht is de torsiestijfheid van het frame iets hoger. Aangezien dit maar ca. 7nm is ga je dit absoluut niet merken. Het SL frame is gewoon erg goed...

tomtom
Forum-lid

tomtom 06 apr 2014 18:06

Vandaag het eerste rondje met mijn nieuwe CF SLX; WAAAUUUW! Wat een topper zeg. Ik ben al heel wat Canyon's gewend maar zo stijf én comfortabel, dat ik niet verwacht. Ik rijd (reed) de fiets ook nog eens met een Ax lightness zadel(pen) combi maar zelfs dat was geen probleem. Helaas brak de zadelpen onderweg (door Jure Berk 2 jaar geleden verlengd) en deze CF heeft een iets lagere zadelpenbuis :-( waardoor de naad nét erboven uit stak. Bij een $%#@% verkeersheuvel ging dat dus mis. Maar zelfs de (niet voorspelde) regen kon er niet voor zorgen dat ik toch (staand) met een glimlach 15 km naar huis fietste!

Vreemd; mijn Aeroad lijk veel zwarter dan mijn SLX.....ander carbon?
Fijn; mijn THM Clavicula gaat passen met een Rotor 4130 lagerset
Mooi; met externe batterij en Rotor 3D weegt de fiets toch maar 5,85kg dus dat gaat omlaag!
Aeroad
Grail
Ultimate

iCanjan
Forum-lid

Gebruikersavatar iCanjan 06 apr 2014 20:00

IWC schreef:
iCanjan schreef:Ik heb de ronde van Vlaanderen gefietst met de slx 9.0 het is een fantastische fiets maar misschien wel de minst geschikte voor kasseien met de mavic ksyriums.
ik neem aan het zijn de ksyrium slr wielen met de alu spaken; die geven iets 'harder' wiel)

de voordeligste remedie ligt bij de banden;

de standaard mavic banden Yksion Pro Grip/Powerlink in de maat 23 mm zijn effektief maar iets van 21 mm hoog hetgeen voor slecht wegdek een veel te gering luchtvolume geeft

om te voorkomen dat ze doorslaan moeten ze op zeker 7-8 bar gezet worden

ik heb ze na twee ritten gewisseld tegen een stel Yksion Comp 25 mm en dat heeft meteen een serieuze verbetering gegeven

ik kan ze rijden met 5,5 bar voor en 6,5 bar achter

je kunt nog verder gaan met b.v. voor kasseiwerk een stel ksyrium elite wielen (met stalen spaken te monteren)

Dus banden met meer volume en eventueel wielen met stalen spaken is de remedie snap ik voor de kasseien klassiekers?

Bieden stalen spaken het meeste comfort?

Stuntman Mike
Forum-lid

Gebruikersavatar Stuntman Mike 06 apr 2014 20:00

Gaaf dat gewicht, post nog maar eens wat foto's als hij op het streefgewicht is.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 06 apr 2014 20:00

tomtom schreef:Vandaag het eerste rondje met mijn nieuwe CF SLX; WAAAUUUW! Wat een topper zeg. Ik ben al heel wat Canyon's gewend maar zo stijf én comfortabel, dat ik niet verwacht. Ik rijd (reed) de fiets ook nog eens met een Ax lightness zadel(pen) combi maar zelfs dat was geen probleem. Helaas brak de zadelpen onderweg (door Jure Berk 2 jaar geleden verlengd) en deze CF heeft een iets lagere zadelpenbuis :-( waardoor de naad nét erboven uit stak. Bij een $%#@% verkeersheuvel ging dat dus mis. Maar zelfs de (niet voorspelde) regen kon er niet voor zorgen dat ik toch (staand) met een glimlach 15 km naar huis fietste!

Vreemd; mijn Aeroad lijk veel zwarter dan mijn SLX.....ander carbon?
Fijn; mijn THM Clavicula gaat passen met een Rotor 4130 lagerset
Mooi; met externe batterij en Rotor 3D weegt de fiets toch maar 5,85kg dus dat gaat omlaag!
Je rijd met een electronische groep en rotor 3d, wat is er dan ruim een 700 a 800 gram lichter dan bij de canyon afmontages?

iCanjan
Forum-lid

Gebruikersavatar iCanjan 06 apr 2014 20:03

materialist schreef:25mm is wel ongeveer het minimum. 28mm is aanbevolen maar hte moet wel onder je fiets passen
Verder kan je het beste een aanloopje nemen bij elke kasseien strook. Over de toppen heen is makkelijker en zoveel mogelijk naast de strook rijden. Ver vooruit kijken is ook een trucje wat je kunt leren zo ontkom je aan de grootste gaten
Het blijft een brute aanslag maar het bier en de frieten daarna smaken extra goed
Tot hoeveel bar kan je zakken met 28mm?

Plaats reactie