Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 mar 2015 14:58

wm schreef:Wat een ellende... :evil: . Zelfs met de bandenknecht is het haast ondoenlijk om de Schwalbe One's te monteren. Dit weekend de keuze gemaakt om weer met de ouderwetse :mrgreen: binnenband te gaan rijden. Ik wil het risico niet lopen om onderweg de band niet te kunnen (de)monteren bij een serieus lek. Binnenkort komen er dus twee ongebruikte banden in het te koop topic.... :roll:
Heb je de tubeless Schwalbe One's nu al op een andere velg gelegd en opgepompt? Zo niet, doe dan wel. Je bespaart jezelf een hoop ergernis op die manier. Ik heb op die manier ook verschillende tubeless banden op Pacenti velgen kunnen krijgen (als je het hebt over krengen als het om tubeless gaat: ondiep en breed)

Ik blijf het herhalen: je hebt geen binnenband nodig als je tubeless rijdt. Of de latex doet zijn werk en je kan rustig je rondje rijden, of het gat is zo groot dat een eventuele binnenband naar buiten geduwd wordt en je binnen 2 bochten weer lek langs de kant staat. Bij een standaard clincher is het in zo'n situatie ook einde oefening (al hoorde ik van een neo prof dat je ook je buba kan volproppen met gras en zo naar huis kan terugrijden...

Verder is de angst van het niet kunnen verwijderen van een tubeless band ongegrond: krijg je hem er op, dan krijg je hem daarna een stuk makkelijker eraf en weer erop.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wm
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 09 mar 2015 19:31

Ik kreeg een band er wel op, maar met zo veel moeite dat de lol om de tweede velg te proberen al snel weg was. De banden had ik overigens al op een andere velg twee dagen weggezet.

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 09 mar 2015 19:41

Werkt vloeibare latex nou wel of niet naar behoren bij +/- 6 bar? Ik lees ook ervaringen waarbij het spul na een lek door de hoge druk uit de band spuit. Of wordt dan het lek alsnog gedicht, zodat je alleen hoeft bij te pompen?

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 09 mar 2015 19:53

QQleQ schreef:Werkt vloeibare latex nou wel of niet naar behoren bij +/- 6 bar? Ik lees ook ervaringen waarbij het spul na een lek door de hoge druk uit de band spuit. Of wordt dan het lek alsnog gedicht, zodat je alleen hoeft bij te pompen?
Ook bij 2 of 3 bar kan het er uitspuiten... Maar iets minder hard dus. Dat is mijn ervaring op de mountainbike waar ik toch wel een paar keer een lekke band heb gehad en moest stoppen om de latex zijn werk te laten doen.

Dat spuiten is heel snel minder, omdat druk in je band gewoon omlaag gaat. En dicht het uiteindelijk wel goed af... Daarna gewoon weer bijpompen tot je gewenste druk... Paar keer ronddraaien en weer bijpompen. Daarna ga je gewoon weer gaan fietsen.

Bij een groot lek (of klapband) door een groot scherp voorwerp zou de latex er inderdaad uit kunnen spuiten in grote hoeveelheid. Maar dat zal niet vaak voorkomen.

Belangrijks is wel dat er genoeg latex in je band zit om het gat te kunnen dichten (en het niet te oud is). Soms duurt het even langer voordat het gat weer dicht is, maar met kleine gaatjes zul je niet eens merken dat je lek bent geraakt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13453
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 mar 2015 19:57

+1 zelfde ervaring op de mtb

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 10 mar 2015 09:15

Zelfde ervaring op de racer: scheurtje van 4mm en het spoot eruit. Band met scheurtje naar beneden op de grond laten rusten, een reepje gegeten, van omgeving genoten, bandje bijgepompt na een paar minuutjes en weer op weg gegaan.

Latex wordt door het drukverschil naar het gat gezogen en begint daar te stollen zodat gat gedicht wordt.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 10 mar 2015 21:54

JoostG schreef:Ik blijf het herhalen: je hebt geen binnenband nodig als je tubeless rijdt. Of de latex doet zijn werk en je kan rustig je rondje rijden, of het gat is zo groot dat een eventuele binnenband naar buiten geduwd wordt en je binnen 2 bochten weer lek langs de kant staat.
Een stukje canvas van pakweg 3 bij 6 cm meenemen en tussen binnen- en buitenband bij een flinke scheur leggen deed tenminste vroeger wonderen, nu waarschijnlijk nog. ;)

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 12 mar 2015 03:31

Ik twijfel nog of het niet handiger is om i.p.v. sealant te gebruiken gewoon een reserve binnenband mee te nemen.
Is 30 ml sealant wel voldoende voor een raceband, als bij een lek een flink deel wegspuit alvorens het lek wordt gedicht?

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 12 mar 2015 07:42

Uhhhh, binnenband ipv latex? Ik begrijp die gedachte niet. Mocht je lek rijden, dan zou je een binnenband moeten plaatsen, en sta je stil langs de kant. Latex: in 9 van de 10 gevallen zal je niet door hebben dat je lek gereden bent. Ik zou het wel weten. In geval van grotere lekken heeft het latex iets meer tijd nodig en zal je 1 of 2 keer moeten bijpompen. Dat is mij op 12.000km 2x overkomen en dan rijd ik veelvuldig over schelpenpaden.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

bikerke
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 12 mar 2015 09:52

bikerke schreef:Vandaag ook Schwalbe One's (28mm) op mijn Domane Disc gelegd.
En dat ging zeer vlot, geen gereedschap nodig gehad.
Tot zover ben ik dus tevreden.
Nu nog kijken of
1) Ik met een lekke band aan de kant ga staan,
2) hoeveel km ik ga kunnen rijden met die banden,
3) hoe de wegligging zal zijn (vooral bij een nat wegdek)......
Vanmorgen platte tube-less :evil:
Een snee van 1/2cm en direct plat. Oppompen lukte niet, waarschijnlijk omdat de band van de velg gelopen was.
Dus een binnenband gestoken en zo nog een 12km verder gereden naar mijn werk.
Zonet de band gedemonteerd, proper gemaakt, rustinne aan de binnenkant, secondenlijm aan de buitenkant en opnieuw gemonteerd met melk.
Hopelijk gewoon veel pech gehad........

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 13 mar 2015 09:12

Als er iemand is die een gebruikte tubeless band heeft liggen? Ik wil ook tubeless proberen op mijn Fulcrum R7's met de tesa tape. Maar ik wil dus eerst eens kijken of ik ze luchtdicht krijg en opgepompt krijg met de handpomp.
Afbeelding

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 13 mar 2015 11:28

Iemand nog tips waar de Schwalbe One Tubeless voordelig te verkrijgen is?
Afbeelding

Plaats reactie