Het dopingtopic 2.0
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Van het werelduurrecord van Moser heb ik een zeer omvangrijk dossier. Ik heb echt 100e artikelen uit Belgische, Franse, Nederlandse, Duitse en Italiaanse bladen verzameld.fiedoo schreef:ericpeters schreef:De grote sprong werd gemaakt door Moser
Ik ben dit DIRECT bij zijn aankondiging gaan verzamelen omdat ik er van overtuigd was dat hij het ging halen en fors ook.
Het is te uitvoerig om dat hier even allemaal te behandelen want er waren zeer veel aspecten die een rol hebben gespeeld. De preparatie van de baan alleen al
Een strook van een meter met speciale lak die na een test het beste rolresultaat gaf.
Grote reclame borden om de wind bij de baan weg te houden.
De voorbereiding van Merckx was een laf projectje in vergelijk bij Moser.
Merckx had ook een lang en zeer zwaar seizoen achter de rug en Moser was zeer lang alleen met dit project bezig. Het jaar voorafgaande aan Mosers record was echt een “vakantie” en z'n matigste jaar sinds hij profs was.
Natuurlijk heeft Moser zich ook lichamelijk verzorgt op een manier die nu niet meer is toegestaan.
Maar de sprong die Merckx gemaakt heeft is veel kleiner dan de potentie die er was. Olle Ritter (voorganger in het uurrecord) was natuurlijk een aardige renner maar die zou normaal op zo’n baan door Merckx op een paar rondje worden gereden.
Al die statistieken zijn mooi hoor.
Heb ik er hier ook een:
Gemiddelde snelheid Parijs-Roubaix (uitvoerig artikel 19-2 op m’n blog)
1964 Peter Post 45,129
1948 Rik van Steenbergen 43,612
1960 Pino Cerami 43,538
Ter vergelijking:
2001 Servais Knaven 37,703
Gastheerg schreef:
Heb ik er hier ook een:
Gemiddelde snelheid Parijs-Roubaix (uitvoerig artikel 19-2 op m’n blog)
1964 Peter Post 45,129
1948 Rik van Steenbergen 43,612
1960 Pino Cerami 43,538
Ter vergelijking:
2001 Servais Knaven 37,703
In de jaren zestig ging Parijs-Roubaix bijna niet over kasseien en van het jaar van Post is bekend dat ze de hele dag een stormwind mee hadden. Maar Gerard maakt daarmee wel meteen het punt dat je uitslagen niet zomaar één-op-één kan vergelijken.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Voor de meest hier toch nog teveel hoor (25km)timo2.0 schreef:bijna niet over kasseien
De eerste maal dat er sprake was van bloeddoping (vermoedens) was tijdens de olympische spelen van 1972 ( de Fin Lasse Vien op de 5000m) maar die piekte dan ook naar 2 of 3 wedstijden op 1 week dat jaar.amclassic-fan schreef:In de jaren 70 schijnen ze begonnen te zijn met het experimenteren met bloeddoping. Dus ik zou m'n handen er maar niet voor in 't vuur steken dat er niet gewoon een paar zakjes met rode bloedcellen voor z'n record erin zijn gegaan.
Merckx heeft het uurrecord aangevallen in 1972. Hij won dat jaar de giro, Tour, MSR, LBL en de ronde van Lombardije en wschlk nog zowat in totaal ongeveer 50 wedstrijden in dat seizoen.
Dus: moet volgens mij zowat het ene zakje aftappen zijn en de volgende dag er weer inspuiten? Zal nogal veel nut gehad hebben. Bloeddoping is typisch iets voor mensen die pieken, niet voor iemand die een geheel jaar presteert. Als het in die jaren al geintroduceerd was in het peleton! Niet vergeten ook dat de periode Merckx reeds in 1967 begon.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Het lijkt mij ook aannemelijker dat Merckx zij gehele palmares op placebo-effect bij elkaar heeft gefietst .fiedoo schreef:De eerste maal dat er sprake was van bloeddoping (vermoedens) was tijdens de olympische spelen van 1972 ( de Fin Lasse Vien op de 5000m) maar die piekte dan ook naar 2 of 3 wedstijden op 1 week dat jaar.amclassic-fan schreef:In de jaren 70 schijnen ze begonnen te zijn met het experimenteren met bloeddoping. Dus ik zou m'n handen er maar niet voor in 't vuur steken dat er niet gewoon een paar zakjes met rode bloedcellen voor z'n record erin zijn gegaan.
Merckx heeft het uurrecord aangevallen in 1972. Hij won dat jaar de giro, Tour, MSR, LBL en de ronde van Lombardije en wschlk nog zowat in totaal ongeveer 50 wedstrijden in dat seizoen.
Dus: moet volgens mij zowat het ene zakje aftappen zijn en de volgende dag er weer inspuiten? Zal nogal veel nut gehad hebben. Bloeddoping is typisch iets voor mensen die pieken, niet voor iemand die een geheel jaar presteert. Als het in die jaren al geintroduceerd was in het peleton! Niet vergeten ook dat de periode Merckx reeds in 1967 begon.
Maar even serieus, ik denk dat je hier wel een punt hebt.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
Op zich is dat waar, hoewel P-R van een hele andere orde is dan Alpe d'Huez. Die klim is altijd hetzelfde, de parcoursverschillen tussen verschillende edities van P-R zijn enorm. Wat uiteraard wel meespeelt is hoe de rest van de etappe eruit ziet, hoe het verloop van de etappe was qua demarrages etc., en waar in de Tour de klim is gesitueerd.timo2.0 schreef:In de jaren zestig ging Parijs-Roubaix bijna niet over kasseien en van het jaar van Post is bekend dat ze de hele dag een stormwind mee hadden. Maar Gerard maakt daarmee wel meteen het punt dat je uitslagen niet zomaar één-op-één kan vergelijken.
+ de staat van het wegdek. Hebben ze een laag grint neergeflikkerd of een mooi laagje nieuw asfalt. Was de fiets 10 kilo of 6. etc etc.
Daarnaast zien we de laatste jaren dat er - zeker in bergetappes - heel tactisch wordt gereden. Het heeft nogal een effect of je een hele klim volle bak rijdt of elkaar tot de boomgrens gaat zitten aangapen en dan pas serieus gaat koersen.
Daarnaast zien we de laatste jaren dat er - zeker in bergetappes - heel tactisch wordt gereden. Het heeft nogal een effect of je een hele klim volle bak rijdt of elkaar tot de boomgrens gaat zitten aangapen en dan pas serieus gaat koersen.
Ik vraag mij soms toch af of indien iedereen clean zou gereden hebben Armstrong toch nog de tour had kunnen winnen. Wschlk geen 7 keer, maar met zijn aangeboren klasse en trainingsarbeid en gedrevenheidmoet hij zeker in staat zijn geweest om hem minstens 1 keer te winnen en zeker een top 5 renner zijn geweest.
Ulrich was misschien de meest getalenteerde van beiden maar miste de gedrevenheid. Wat zou hij gepresteerd hebben zonder doping maar indien hij zich voorbereidde zoals LA deed ( sportief dus, niet op het gebied van doping).
Ik zou , buiten beiden, niet onmiddellijk een ( niet-verdachte) renner uit die periode als voorbestemde tourwinnaar kunnen opnoemen.
Ulrich was misschien de meest getalenteerde van beiden maar miste de gedrevenheid. Wat zou hij gepresteerd hebben zonder doping maar indien hij zich voorbereidde zoals LA deed ( sportief dus, niet op het gebied van doping).
Ik zou , buiten beiden, niet onmiddellijk een ( niet-verdachte) renner uit die periode als voorbestemde tourwinnaar kunnen opnoemen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
-
- Forum-lid
Tja, ik vraag het me af. Voor z'n ziekte was Armstrong allesbehalve een bijzonder klimmer en tijdrijder.fiedoo schreef:Ik vraag mij soms toch af of indien iedereen clean zou gereden hebben Armstrong toch nog de tour had kunnen winnen. Wschlk geen 7 keer, maar met zijn aangeboren klasse en trainingsarbeid en gedrevenheidmoet hij zeker in staat zijn geweest om hem minstens 1 keer te winnen en zeker een top 5 renner zijn geweest.