Pagina 561 van 780

Re: Cannondale

Geplaatst: 14 jul 2016 09:00
door rob86
jo_spr schreef:Hoi. Ik fiets al jaren Cannondale super six evo en system six. Ik ben zo langzamerhand toe aan een nieuwe fiets. Ben echter aan het twijfelen of het een Cannondale wordt. Heb het gevoel dat ze een beetje de boot aan het missen zijn. Cannondale heeft steeds de mond vol over system integration, maar merken als Canyon en Trek passen dat pas echt mooi toe in bijv hun sturen van hun topmodellen. Ook hoor ik de klachten van diverse kanten van BB30 gebruikers.
Over smaak valt niet te twisten, maar de kluerstelling van de laatste jaren is niet zo mijn ding.
Cannondale is natuurlijk een merk dat niet in de grijze massa wil opgaan, maar mij raken ze zo langzamerhand kwijt.
Hoe staan jullie hierin?
Dat gevoel heb ik idd ook. Zelf een CAAD10 gehad waar ik ongelooflijk tevreden mee was...afgezien van het krakende BB30 bracket dan.

De CAAD12 vind ik wel mooie vooruitgang voor een ALU frame (gewicht, geïntegreerde kabels, onzichtbare lasnaden,...). Kost veel voor ALU maar het is wel topfiets vergeleken met andere ALU fietsen.

Maar de Supersix evo bijvoorbeeld vind ik dan weer hopeloos verouderd. Nog zelfs geen kabels binnendoor voor de niet himod, geen vooruitgang in aerodynamica (frame en cockpit).

Alsook begrijp ik ook niet waarom ze zich aan die inferieure BB30 standaard houden hoor. Ze maken mooie cranks dat wel, maar ze zijn dan wel weer niet compatibel met bijvoorbeeld een Stages powermeter...en je kan ook niet zomaar een shimano crank monteren zonder spacers te gebruiken. EDIT: stages heeft dus wel een powermeter voor de cannondale SiSL crank.

Vind het verder wel een prachtmerk met mooie uitstraling hoor ;)

Re: Cannondale

Geplaatst: 14 jul 2016 09:03
door rob86
martinobongo2 schreef:Ik heb sinds 2.000 km een Synapse Hi-mod DuraAce in de bijzondere kleur gifgeel. Moet zeggen dat de fiets zeker lekker rijdt. ik denk wel dat een aantal "Cannondale-specifieke" features niet helemaal tot hun recht komen. Zoals het eigen cranckstel en de BB30 (kraakt alweer, maar ik stoor me er niet te veel aan). Kortom: leuke en goede fietsen, zeker, maar ik wil me geen Cannondale adept noemen. Mijn FM levert het merk, naast Cube (en van Cube heb ik een zeer goede MTB).
Je hebt een top of the line Hi-Mod, Dura Ace afgemonteerd en je neemt die bracket kraak er gewoon bij :o :shock:

Dat kan toch niet, zulk een dure fiets moet gewoon kraakvrij werken! Ik dacht dat de laatste modellen met BB30A toch iets minder zouden kraken...maar het tegendeel blijkt waar...onbegrijpelijk.

Re: Cannondale

Geplaatst: 14 jul 2016 09:06
door 53x11
BB30 is door Cannondale verzonnen. Daar gaan ze niet zomaar vanaf stappen. Of het moet die versie zijn die je in het bracket kan schUroeven (T-nogwat). Maar PF30 is toch redelijk kraakvrij dacht ik?

De groene cannondales waar het pro team nu op rijdt vind ik juist heel fraai. Aero frames vind ik over het algemeen spuuglelijk, dus wat mij betreft houden ze vast aan de klassieke vormen, al ben ik wel benieuwd waarom cannondale niet met een aero frame op de markt komt.
Stages in combi met een cannondale crank bestaat gewoon hoor.

Re: Cannondale

Geplaatst: 14 jul 2016 10:09
door bicycking
rob86 schreef:
martinobongo2 schreef:Ik heb sinds 2.000 km een Synapse Hi-mod DuraAce in de bijzondere kleur gifgeel. Moet zeggen dat de fiets zeker lekker rijdt. ik denk wel dat een aantal "Cannondale-specifieke" features niet helemaal tot hun recht komen. Zoals het eigen cranckstel en de BB30 (kraakt alweer, maar ik stoor me er niet te veel aan). Kortom: leuke en goede fietsen, zeker, maar ik wil me geen Cannondale adept noemen. Mijn FM levert het merk, naast Cube (en van Cube heb ik een zeer goede MTB).
Je hebt een top of the line Hi-Mod, Dura Ace afgemonteerd en je neemt die bracket kraak er gewoon bij :o :shock:

Dat kan toch niet, zulk een dure fiets moet gewoon kraakvrij werken! Ik dacht dat de laatste modellen met BB30A toch iets minder zouden kraken...maar het tegendeel blijkt waar...onbegrijpelijk.
BB30 problemen die er geweest zijn in het verleden zijn zo goed als opgelost. Cannondale heeft een nieuw lager ontwikkeld (te herkennen aan een blauwe seal) welke veel beter presteert dan de FSA lagers die ze daarvoor gebruikten. Uiteraard rijden er veel fietsen met BB30 rond dus dat er nog hier en daar een kraak is, is logisch.

Vergeet niet dat niet ieder kraakje uit de bottom bracket komt, al lijkt dat vaak wel zo. Zeker een carbon frame fungeert als een klank kast. Mocht je een tik/kraak in je fiets horen, ga er dan niet klakkeloos van uit dat het je BB30 lagers zijn maar check de schroefjes van je achterpad eens of deze vast zitten, check of er zand tussen je quickrelease en het frame zit en voel eens aan je pedalen... Het zal je nog verbazen waar de kraakjes weg komen.....

Re: Cannondale

Geplaatst: 14 jul 2016 11:06
door sigur-ros
Ik heb veel problemen gehad met mijn BB30. Ik kan niet zo goed tegen gekraak. Maar ik rij nu al 11.000 km kraakvrij in weer en wind (afkloppen) Heb keramische lagers laten installeren en een andere fm. Goede montage is volgens mij heel belangrijk...

Re: Cannondale

Geplaatst: 14 jul 2016 11:17
door NicoNB
bicycking schreef:BB30 problemen die er geweest zijn in het verleden zijn zo goed als opgelost. Cannondale heeft een nieuw lager ontwikkeld (te herkennen aan een blauwe seal) welke veel beter presteert dan de FSA lagers die ze daarvoor gebruikten. Uiteraard rijden er veel fietsen met BB30 rond dus dat er nog hier en daar een kraak is, is logisch.
Niemand koopt een Synapse HM DA om hem er vervolgens maar een paar honderd kilometer per jaar mee te fietsen. Als je even kijkt naar de berichten van deze forummer dan lees je, enkele berichten terug, dat het om een 2016 model gaat.

Ik weet niks van Cannondale die eigen lagers ontwikkeld, Cannondale bouwt fietsenen ontwikkeld, geen lagers. Ze zullen misschien wat zoekwerk gedaan hebben bij fabrikanten en daar een bepaalt type uitgezocht hebben, de 61806-6808 blijft verder gewoon een standaard lager. De BB30 standaard laat eigenlijk ook helemaal geen andere keus dan dit type groefkogellager.

Zoals ik het nu zie mbt BB30, maar ik ben pas net begonnen met uitzoeken, zit het probleem vooral in de constructie die vraagt om secure montage, en bij die montage gaat het mis.
Er is geen duidelijk handleiding voor BB30 brackets dus ik vind het niet vreemd dat, gezien de gebruikte insluitingmethode van de lagers, er problemen ontstaan.
Om je een voorbeeld te geven, ik heb hier een BB30 - 68mm en BB30a - 73 mm crank slingeren.
Als ik die linker en recht crankarm in elkaar zet met een momentsleutel dan heb ik geen 5 mm verschil tussen de 2 cranks maar 4mm!
De 68mm variant valt groter uit, de 73 variant valt iets kleiner uit.
Ik ga nog even niet mijn BB30's in mijn fietsen demonteren maar als ik dat doe ga ik ook hier even de maat meten, mijn vermoeden,, daar ga ik nog meer variatie vinden.

Overigens dacht ik even een kraker te hebben bij mijn 2015 Synapse maar dat is gewoon een losse crank, ik ben namelijk een beetje aan het testen met de newton meters die nodig zijn om hem vast te zetten.


Ik zal dit weekend eens kijken of ik een handig tootltje kan printen voor het meten van de tussenruimte bij een geassembleerde crank. Als je die maat kunt meten en de buitenmaat tussen de lagers van een BB30 crank dat weet je ook hoeveel ruimte je hebt en wat dat betekent voor de vulringen.

@Sigur-ros
Je was me net voor, ik onderschrijf dat de montage vraagt om vakmanschap.

Re: Cannondale

Geplaatst: 14 jul 2016 11:22
door bicycking
NicoNB schreef:
bicycking schreef:BB30 problemen die er geweest zijn in het verleden zijn zo goed als opgelost. Cannondale heeft een nieuw lager ontwikkeld (te herkennen aan een blauwe seal) welke veel beter presteert dan de FSA lagers die ze daarvoor gebruikten. Uiteraard rijden er veel fietsen met BB30 rond dus dat er nog hier en daar een kraak is, is logisch.
Niemand koopt een Synapse HM DA om hem er vervolgens maar een paar honderd kilometer per jaar mee te fietsen. Als je even kijkt naar de berichten van deze forummer dan lees je, enkele berichten terug, dat het om een 2016 model gaat.

Ik weet niks van Cannondale die eigen lagers ontwikkeld, Cannondale bouwt fietsenen ontwikkeld, geen lagers. Ze zullen misschien wat zoekwerk gedaan hebben bij fabrikanten en daar een bepaalt type uitgezocht hebben, de 61806-6808 blijft verder gewoon een standaard lager. De BB30 standaard laat eigenlijk ook helemaal geen andere keus dan dit type groefkogellager.
Ik zeg ook nergens dat het niet kan, toch...? Ik geef enkel aan dat een kraak uit meerdere punten van het frame kan komen dan alleen de BB. en dat jij niets weet van een lager dat Cannondale zelf heeft (laten?) ontwikkelen, wil niet zeggen dat het niet bestaat.

Re: Cannondale

Geplaatst: 14 jul 2016 11:35
door NicoNB
Heb je misschien een link naar een bericht online over die eigen ontwikkeling van een BB30 lager?

Re: Cannondale

Geplaatst: 14 jul 2016 13:08
door velolove

Re: Cannondale

Geplaatst: 14 jul 2016 15:21
door Bartholomaus
Ik heb vandaag mijn fluo-rode CAAD12 ontvangen, kan niet wachten om ermee naar buiten te gaan.
rob86 schreef: De CAAD12 vind ik wel mooie vooruitgang voor een ALU frame (gewicht, geïntegreerde kabels, onzichtbare lasnaden,...). Kost veel voor ALU maar het is wel topfiets vergeleken met andere ALU fietsen.
Het is me toch gelukt de 'onzichtbare' lasnaden op de foto te zetten: Afbeelding
Kortom, zo onzichtbaar vind ik ze niet ;)

Re: Cannondale

Geplaatst: 14 jul 2016 17:21
door Fietsen?altijd
Mijn alu Sensa Romagna had ze beter weggewerkt dan mijn huidige Caad10. Maar dit soort dingen zou ik wel voor lief nemen gezien de kwaliteit van het frame.

Re: Cannondale

Geplaatst: 14 jul 2016 18:02
door brutus
Ik stoor me dus aan de kabels die tegen het balhoofd aan komen.
Maar blijkbaar is dat normaal.