Cannondale
Euh, hoe wilde je dat dan oplossen?
Lasnaden mooier wegwerken kan, worden ze of zwakker van (materiaal weghalen), óf zwaarder (dichtplamuren ). Beide is ongewenst lijkt me.
Lasnaden mooier wegwerken kan, worden ze of zwakker van (materiaal weghalen), óf zwaarder (dichtplamuren ). Beide is ongewenst lijkt me.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- Bartholomaus
- Forum-lid
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 04 jun 2016 14:48
- Locatie: Den Haag
Trek doet het bijvoorbeeld beter op de ALR:53x11 schreef:Euh, hoe wilde je dat dan oplossen?
Lasnaden mooier wegwerken kan, worden ze of zwakker van (materiaal weghalen), óf zwaarder (dichtplamuren ). Beide is ongewenst lijkt me.
- Bartholomaus
- Forum-lid
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 04 jun 2016 14:48
- Locatie: Den Haag
Waar baseer je dit op dan? Ik denk dat elke fabrikant bij gelijke kosten/kwaliteit/performance ervoor kiest om lasnaden weg te werken, Cannondale adverteert ook met 'gladde lasnaden' namelijk. Maar goed, allemaal speculatie. Ongeacht of de fabrikant het bedoeld heeft of niet, voor ons blijft het een kwestie van smaak iddNicoNB schreef:Beter?
Het is blijkbaar een bewuste keuze om de lasnaden op deze manier in het zicht te brengen.
Het is imho een kwestie van smaak, beter of slechter heeft er weinig mee van doen.
Om te beginnen zijn de lasnaden van de CAAD wel degelijk bewerkt, anders zou je namelijk allemaal dubbeltjes op hun zij zien. Dus er is wel degelijk iets gedaan aan afwerking.
Dat niet alles vlak geschuurd is, is een bewuste keuze. Kan een technische achtergrond hebben, meer materiaal kan de las sterker maken (ook te sterk met kans op breuk). Aan de andere kant, als je toch een vlakke las wil hebben betekent het dat je het werkstuk dusdanig voorbewerkt dat je de lasnaad vult in plats van een las op het materiaal legt.
Kan dus ook een esthetische achtergrond hebben (dat is wat ik op dit moment denk) en heeft men er bewust voor gekozen om de lasnaden niet geheel weg te schuren/slijpen.
Vwb de kosten, Cannondale heeft er uiteindelijk ook voor gekozen om zijn frames niet langer in de VS maar net als alle andere merken in Azië te fabriceren.
De kosten voor productievoor Cannondale zijn gelijk aan die van de concullega's.
Aangezien het uurluun daar in vergelijking met het westen behoorlijk laag is denk ik niet dat dit een kostenoverweging is geweest maar een bewuste esthetische dan wel technische keuze.
Dat niet alles vlak geschuurd is, is een bewuste keuze. Kan een technische achtergrond hebben, meer materiaal kan de las sterker maken (ook te sterk met kans op breuk). Aan de andere kant, als je toch een vlakke las wil hebben betekent het dat je het werkstuk dusdanig voorbewerkt dat je de lasnaad vult in plats van een las op het materiaal legt.
Kan dus ook een esthetische achtergrond hebben (dat is wat ik op dit moment denk) en heeft men er bewust voor gekozen om de lasnaden niet geheel weg te schuren/slijpen.
Vwb de kosten, Cannondale heeft er uiteindelijk ook voor gekozen om zijn frames niet langer in de VS maar net als alle andere merken in Azië te fabriceren.
De kosten voor productievoor Cannondale zijn gelijk aan die van de concullega's.
Aangezien het uurluun daar in vergelijking met het westen behoorlijk laag is denk ik niet dat dit een kostenoverweging is geweest maar een bewuste esthetische dan wel technische keuze.
Een robotlas?
Alu lassen is een vak apart sowieso dunwandig materiaal zoals dat gebruikt wordt voor fietsframes.
Wat er aan robotlasser gebruikt wordt is volgens mij tot nu toe alleen maar volgens mig/mag.
Dit soort frames last je volgens het TIG procede.
Los van welk proces je gebruikt zul je in de lasrups altijd het effect zien van het stollen van het smeltbad.
Alu lassen is een vak apart sowieso dunwandig materiaal zoals dat gebruikt wordt voor fietsframes.
Wat er aan robotlasser gebruikt wordt is volgens mij tot nu toe alleen maar volgens mig/mag.
Dit soort frames last je volgens het TIG procede.
Los van welk proces je gebruikt zul je in de lasrups altijd het effect zien van het stollen van het smeltbad.
Eeuh, ik denk dat de technische mogelijkheden m.b.t. het gerobotiseerd lassen van dunwandig aluminium verder zijn dan dat jij denkt.NicoNB schreef:Een robotlas?
Alu lassen is een vak apart sowieso dunwandig materiaal zoals dat gebruikt wordt voor fietsframes.
Wat er aan robotlasser gebruikt wordt is volgens mij tot nu toe alleen maar volgens mig/mag.
Dit soort frames last je volgens het TIG procede.
Los van welk proces je gebruikt zul je in de lasrups altijd het effect zien van het stollen van het smeltbad.
Alhoewel ik wel denk dat de frames in Azië nog wel met het handje worden gedaan.
zie: http://www.tweewieler.nl/algemeen/nieuw ... s-10123773
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Dank voor de link.
Het komt er langzaam aan dus alleen of deze manier van lassen ook met dunwandige aluframes gaat van Cannondale,
Wel leuk om te zien dat wat al enkele jaren voorspeld wordt, dat robotisering werk van Azie naar Europa gaat verplaatsen, ook daadwerkelijk gebeurt.
Gaan we nog veel meer van zien.
Dus iemand die moeilijk aan werk kan komen, verdiep je in robotisering, daar is binnenkort goed geld in te verdienen.
Het komt er langzaam aan dus alleen of deze manier van lassen ook met dunwandige aluframes gaat van Cannondale,
Wel leuk om te zien dat wat al enkele jaren voorspeld wordt, dat robotisering werk van Azie naar Europa gaat verplaatsen, ook daadwerkelijk gebeurt.
Gaan we nog veel meer van zien.
Dus iemand die moeilijk aan werk kan komen, verdiep je in robotisering, daar is binnenkort goed geld in te verdienen.
Vroeger waren de topframes van Cannondale ook alu frames. En toen werden de lasnaden ook gans mooi weg gedremeld. Zo leken het wel haast carbon frames te zijn. Sinds de alu frames gedegradeerd zijn tot instapframes en de productie verhuisd is naar Azië, zijn de frames niet meer zo mooi afgewerkt. Ook het lakwerk is er op achteruit gegaan, wat wel deels te wijten is aan de lakken op waterbasis, maar toch, het zou beter kunnen. De afwerking van de lasnaden beperkt zich nu tot het afvlakken van de lasrups. Ik rij nu toch al 20 jaar Cannondale, dus ik heb de evolutie mooi kunnen volgen. De lassen zijn inderdaad volgens het TIG procédé, dat zie je aan de typische opeenvolgende druppels van de gesmolten toevoegstaaf. Dit gebeurt bij mijn weten nog steeds met de hand. Lassen volgens MIG lukt haast niet bij zo'n dun basismateriaal, ook het uitzicht van de lasrups is gans anders bij MIG.