Dank voor je reactie, de schoenen zijn nog maar een paar maanden oud. Ik heb de plaatjes wat strakker gedraaid en zal even testen of het aan de schoenen lag.DDX schreef: ↑23 apr 2025 11:01 Ja, als je naar achterkant van spd-sl pedalen kijkt zie je dat het plastic(of carbon) bij duurdere modellen daar uitgesleten is.
Bij spd pedalen slijt het ook, maar mijn ervaring is dat het daar vooral schoenzool is die wegslijt door ijzer van spd pedalen en je voeten daardoor op en neer kunnen bewegen.
Het grote domme vragen topic
-
- Forum-lid
Volgens mij is het nou juist de bedoeling dat je veel bewegingsvrijheid hebt op SPD pedalen zonder dat je onbedoeld uit klikt. Elke 5 jaar vervangen is mijns inziens niet gebruikelijk, eerder als ze zijn versleten . . . . . maar waarom niet als je daar geld voor hebt.ColumsbusMJ schreef: ↑23 apr 2025 10:40 Ik maak gebruik van de Shimano PD-ES600 Pedalen. Naar mijn idee kan ik mijn voeten in de pedalen meer dan voorheen naar binnen en naar buiten bewegen. Mijn domme vraag is of het gebruikelijk is je pedalen na vijf jaar te vervangen? (Jaarlijks 5/6.000 kilometer.)

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
Ik rijd met eggbeaters, die hebben stalen plaatjes voor onder je schoenplaat om je zool te beschermen, maar dan slijten je pedalen weer.
Die heb ik er dus afgehaald.
Spd sleet bij mij ook maar vooral in hoogte, maar dat ging ik pas merken bij 15 tot 20k.
Dan gewoon een nieuw setje. Hebben meer mensen last van. Zijdelings ook wel iets, je hebt ook platen met minder speling en dat is niet 0, je kan ze altijd bewegen, die kan je ook nog proberen.
Spd sleet bij mij ook maar vooral in hoogte, maar dat ging ik pas merken bij 15 tot 20k.
Dan gewoon een nieuw setje. Hebben meer mensen last van. Zijdelings ook wel iets, je hebt ook platen met minder speling en dat is niet 0, je kan ze altijd bewegen, die kan je ook nog proberen.
-
- Forum-lid
De pedaal slijt zelf dan? Die 15/20.000 ben ik ruim gepasseerd. En met platen bedoel je platen op de schoen? Een beetje beweegruimte vind ik ook wel prettig, maar heb nu het idee dat ik wel erg grote hoeken kan maken.wasbeer2006 schreef: ↑23 apr 2025 21:06 Ik rijd met eggbeaters, die hebben stalen plaatjes voor onder je schoenplaat om je zool te beschermen, maar dan slijten je pedalen weer.
In de categorie domme vragen bedacht ik mij er gister tijdens het fietsen weer één toen ik naar beneden keek. Mijn oog viel op mijn binnenblad voor en bedacht mij dat ik die nooit gebruik. Nou woon ik in het vlakke Nederland maar toch, gebruiken jullie je binnenblad weleens bij korte beklimmingen of wind tegen bvb?
-
- Forum-lid
Sinds ik met SRAM fiets met 35/48 wordt het binnenblad hier in Vlaanderen ook nog nauwelijks gebruikt. En ik kan dat gerust ook zo stellen voor mijn madam.
Andere fiets heeft Shimano 36/52, is enkel in de Ardennen in gebruik, daar wordt het binnenblad uiteraard wel gebruikt.
Andere fiets heeft Shimano 36/52, is enkel in de Ardennen in gebruik, daar wordt het binnenblad uiteraard wel gebruikt.
Tja, best vaak en zelfs op het vlakke. Maar ik rij dan ook lang niet altijd heel hard, en ben hier op het forum dan volgens mij ook wel wat onder gemiddeld qua fietsprestaties.Justrace schreef: ↑24 apr 2025 09:38 In de categorie domme vragen bedacht ik mij er gister tijdens het fietsen weer één toen ik naar beneden keek. Mijn oog viel op mijn binnenblad voor en bedacht mij dat ik die nooit gebruik. Nou woon ik in het vlakke Nederland maar toch, gebruiken jullie je binnenblad weleens bij korte beklimmingen of wind tegen bvb?
Vind het sowieso de eerste paar km's ook altijd wel fijn om heel losjes te trappen.
Laatst gewijzigd door Sulla op 24 apr 2025 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Vlak niet,Posbank en klimmetjes Berg en Dal wel.Justrace schreef: ↑24 apr 2025 09:38 In de categorie domme vragen bedacht ik mij er gister tijdens het fietsen weer één toen ik naar beneden keek. Mijn oog viel op mijn binnenblad voor en bedacht mij dat ik die nooit gebruik. Nou woon ik in het vlakke Nederland maar toch, gebruiken jullie je binnenblad weleens bij korte beklimmingen of wind tegen bvb?
Afhankelijk welk binnenblad je hebt 34 of 39.
Cassette achter vertanding.
Lengte klim en stijgings percentage.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
- Forum-lid
Uiteraard niet (meer)