Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 11 apr 2014 12:54

Als zo'n fiets standaard is dan is er ook geen probleem. Echter word het anders bij bv een fully (mtb). Als daar heel andere lagers/scharniersystemen worden gebruikt zit een fm daar echt niet op te wachten.

Was laatste bij een grote specialized dealer en die waren aan een canyon aan het werken. Er werden daar heel andere lagers gebruikt en toen werd er wel gezegd dat ze de volgende keer die fiets niet meer aannamen. Althans niet voor de achtervering (standaard onderhoud is natuurlijk geen probleem).

materialist
Forum-lid

materialist 11 apr 2014 12:56

Het thema goedkoop is al eens grondig onderuitgehaald hier op het forum. Vroeger wel maar nu niet meer met veel voorbeelden. Wanneer je met een omzet van circa 50mln teams gaat sponsoren in de tour kan je niet anders verwachten dan dat het in de consumenten prijs terug te vinden is.
De deur wijzen heb ik nog niet meegemaakt, kan me het ook niet zo goed voorstellen

edit: bij een fully kan ik me daar wel iets bij voorstellen

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 11 apr 2014 13:36

Maar ik mag toch hopen dat je die lagers gewoon bij Canyon kunt bestellen...
Campagnolo Ultra Dork

arnoudrace
Forum-lid

Gebruikersavatar arnoudrace 11 apr 2014 14:10

Stuntman Mike schreef:
arnoudrace schreef:
fietsvriend schreef:Onderhouden jullie je Canyons zelf? Ik stond gisteren even te ouwehoeren met mijn fietsenmaker en die zei dat veel collega's Canyon-rijders de deur wijzen als ze met hun fiets binnen komen. Onder het mom van 'goedkoop kopen op internet, dan ook je onderhoud zelf regelen'. Hebben jullie die ervaring ook of is dat flauwekul?
Doe alles zelf. Daarom zo gecharmeerd van business model!
Ik vind niet dat Canyon omschreven kan worden als 'goedkoop kopen op internet'. Ze hebben gewoon een ander businessmodel en ik vind ze al een paar jaar niet goedkoop meer. Vind ze wel steeds innovatiever en meer begerenswaardig. Denk dat de meeste fietsenmakers gewoon het onderhoud doen en dat je eigen fietsenmaker dat praatje rondvertelt uit eigen belang wat natuurlijk zijn goed recht is.
Mij zal je niet over goedkoop horen :) hoogstens 'kosteneffectief'. Marge moet toch ergens blijven:)
Maar directsales is gewoon slim
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 11 apr 2014 17:47

Gezien de kwaliteit die ze leveren zijn het gewoon prijs kwalitatief goede fietsen en wat je altijd ziet hoe duurder je komt hoe meer merken er fietsen geleveren van gelijke prijzen.

Ik zou liever zeggen dat sommige andere merken belachelijk duur zijn. Als je gewoon slim shopt kan je een foil premium los 3000 euro goedkoper opbouwen, andere kant is dat er op fietsen uit die prijsklasse zomaar 20% korting word gegeven en nog wel meer ook. Dus het blijft even goed kijken wat de handigste deal is.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 11 apr 2014 19:27

Ernie C. schreef:Maar ik mag toch hopen dat je die lagers gewoon bij Canyon kunt bestellen...
Tuurlijk! Echter wil je dat niet als fm.

canyon81
Forum-lid

Gebruikersavatar canyon81 11 apr 2014 20:49

arnoudrace schreef:Tip: ' canyon bikes' club op Strava: jsprcarbon en ondergetekende al lid. CU
ik ben d'r ook bij!
Eenvoud kenmerkt het ware.

meuk
Forum-lid

meuk 11 apr 2014 20:50

Ik heb me net ook aangemeld. Leuk.

tomtom
Forum-lid

tomtom 12 apr 2014 09:05

arnoudrace schreef:
fietsvriend schreef:Onderhouden jullie je Canyons zelf? Ik stond gisteren even te ouwehoeren met mijn fietsenmaker en die zei dat veel collega's Canyon-rijders de deur wijzen als ze met hun fiets binnen komen. Onder het mom van 'goedkoop kopen op internet, dan ook je onderhoud zelf regelen'. Hebben jullie die ervaring ook of is dat flauwekul?
Doe alles zelf. Daarom zo gecharmeerd van business model!
+1 en een fietsenmaker die dat zegt daar moet je dus ook gauw wegwezen! Mijn ervaring bij meerdere FM's is dat dit geen probleem is (is ook al veel vaker in dit topic besproken)
Aeroad
Grail
Ultimate

meuk
Forum-lid

meuk 12 apr 2014 09:34

Ik heb begin 2012 een Canyon Ultimate CF 9.0 gekocht, nadat mijn Roadlite total loss was gereden... Ik heb een 62 cm opgehaald in Duitsland bij Canyon. Framemaat toen gekozen na raadplegen Canyon positioning system en telefoontje met Canyon. Nadat de fiets binnen was heb ik mijn fiets verder laten afstellen bij SMA Midden Nederland middels een fietspositiemeting. Hieruit kwam:
- hart zadel-bracket 83,1 cm
- punt zadel hart stuur: 59 cm
- zadelpunt achter bracket 10 cm (maar ideaal 8 cm)
- cranklengte 175 mm
- stuurpen 120 mm.
Persoonlijke gegevens:
- lengte 191
- gewicht 76kg
- binnenbeenlengte 93 cm
- romplengte 63,5 cm
- armlengte 65 cm.

Belangrijkste observatie was toen dat Canyon VCLS seatpost met setback ervoor zorgde dat ik te ver achter het bracket zat. Ik heb een mooie Ritchey zadelpen met 0 offset gekocht zodat ik de ideaalsituatie (zadel 8 cm achter bracket kan halen). Zie de bijgevoegde foto: https://imageshack.com/i/jm0rl3j.

Ik heb het idee dat ik het frame een maat te groot heb gekocht; 62 ipv 60 cm. Delen jullie dit idee?

Dan de vervolgvraag. Wat te doen?
a) doorfietsen. (Fiets op zich heerlijk op deze fiets, maar regelmatig lage rugpijn. Gaat hier overigens een ander frame bij helpen???)
b) mijn frame verkopen en een nieuw Ultimate CF frame kopen (maat 60) en opbouwen met de Ultegra 6700 groep.
c) of mijn huidige fiets verkopen (niet met de Fulcrum Racing Zeros), maar met de oorspronkelijke Mavic Ksyrium Equipe wielen en bijv. de Ultimate CF 9.0 (Aero) kopen.

Tot slot, indien ik b) of c) verder overweeg: wat zou het frame en/of de fiets nog opleveren? Fiets is in uitstekende staat, nooit gevallen, goed onderhouden.

Uitgebreid verhaal, maar ben benieuwd naar jullie reactie.

tomtom
Forum-lid

tomtom 12 apr 2014 10:29

Volgens mij (maar dat is deels subjectief) is dit de juiste maat; zowel zadelpen als stuurpen ogen normaal en ok. Je zou eens de spacer van boven naar onder je stuurpen kunnen verplaatsen. Daardoor wordt je drop iets minder en wellicht ook de druk op je rug. Fietsen is en blijft zeer matig voor je rug; de houding is domweg verkeerd en (zeer) belastend. Ik ben zelf 185cm en heb een BBL van 90cm. Ik heb altijd met maat 60 gereden en dat was (dus) ook ok.
Aeroad
Grail
Ultimate

materialist
Forum-lid

materialist 12 apr 2014 10:38

Het gaat om de lage rugpijn? Ik zou een 110mmn stuurpen proberen en als dat niet lukt een 100mm.
De spacer kan ook nog naar beneden.
Als de rugpijn dan niet weg is moet je iets anders bedenken.
Canyon meetsysteem geeft regelmatig een te groot frame aan. Maar 1 maat verschil is op te lossen.

Plaats reactie