Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Heel mooi inderdaad. Sober, clean, mooie lijnen,...
Wat een kale fiets man. Geen kabels. Maar één bidon houder. Alsof je iets vergeten bent
Ziet er heel strak uit. Veel plezier er mee.
Ziet er heel strak uit. Veel plezier er mee.
-
- Forum-lid
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16
Strakke fiets!
Er rijden er inmiddels toch al een flink aantal rond (5-10 hier op het forum), wellicht kunnen we binnenkort eens een WCB-R-268 forumrit houden op gepaste afstand
Er rijden er inmiddels toch al een flink aantal rond (5-10 hier op het forum), wellicht kunnen we binnenkort eens een WCB-R-268 forumrit houden op gepaste afstand
Nou nog maar een post over een Workswell 268 dan maar! Ik was op zoek naar een betaalbaar alternatief voor een carbon aero fiets met discs, en via dit forum kom je dan al vrij snel uit bij de Workswell 268. Ik heb toen een paar maanden geleden de knoop doorgehakt en er een besteld in maat 58, glossy chameleon green met matzwart stuur en zadelpen. Dit was ongeveer de timeline:
- eerste contact met workswell: 09/04/2020
- frame besteld: 13/04/2020
- frame verzonden met XDB shipping: 09/06/2020
- levering: 10/07/2020
Het heeft dus bijna 2 maanden geduurd voordat het frame klaar was, steeds met andere smoesjes werd de opleverdatum verder naar achter geschoven. De verzending via XDB verliep verder soepel, geen douanekosten hoeven betalen en de lange bezorgingstijd kwam natuurlijk deels door corona.
Ik heb het frame toen opgebouwd met een mechanische ultegra R8000 groepset, wat achteraf wel een hoop gedoe heeft opgeleverd. 4 kabels (2 hydraulische remleidingen en 2 shifter buitenkabels) intern door het stuur leiden is zeer krap en heeft me heel veel tijd gekost. De shifter buitenkabels lopen vervolgens volledig van shifter tot derailleur door het frame, waarbij ik bij de voorderailleur de kabelstop zelfs een beetje heb uitgeboord zodat de buitenkabel helemaal tot de derailleur kon lopen (zie foto). Verder zitten er 60mm CSC carbon wielen op met novatec straightpull hubs, een Zrace hardrock crankstel van ali, gouden KMC ketting, en een wahoo houder + bel zoals spykerracing90 ook heeft gemaakt in een ander topic.
Ik heb er inmiddels met veel plezier 700km op gereden, inclusief een vakantie in de Vogezen, en kan concluderen dat de kwaliteit van het frame tot nu toe erg goed is. Het bottom bracket kraakt heel af en toe, maar verder geeft alles een zeer solide indruk.
Tips voor andere mensen die een workswell overwegen:
- Ga uit van een zeer lange levertijd
- Workswell gaat er vanuit dat als je het frame glossy afgewerkt wil hebben dat het stuur en zadelpen ook glossy worden, dus ik heb er expliciet bij moeten zeggen dat ik die mat wou.
- Ik had uiteindelijk alle drie van de dunne metalen spacers nodig om voldoende speling tussen balhoofd cap en frame te creëren.
- De zadelklemmen die meegeleverd worden zijn alleen voor ronde zadelrails, als je ovale (carbon) zadelrails hebt dan zijn Ritchey WCS 1-bolt 7x9.6mm klemmen compatible.
Ik was uiteindelijk 2250 euro kwijt voor de complete fiets, totaal gewicht is 8.5kg. Ik heb wat fotos bijgevoegd van het resultaat, het is wel lastig om de groen/paarse lak goed vast te leggen. Ik wil ook forumleden Jater, swifty, fm187 en spykerracing90 bedanken voor het delen van hun ervaringen.
- eerste contact met workswell: 09/04/2020
- frame besteld: 13/04/2020
- frame verzonden met XDB shipping: 09/06/2020
- levering: 10/07/2020
Het heeft dus bijna 2 maanden geduurd voordat het frame klaar was, steeds met andere smoesjes werd de opleverdatum verder naar achter geschoven. De verzending via XDB verliep verder soepel, geen douanekosten hoeven betalen en de lange bezorgingstijd kwam natuurlijk deels door corona.
Ik heb het frame toen opgebouwd met een mechanische ultegra R8000 groepset, wat achteraf wel een hoop gedoe heeft opgeleverd. 4 kabels (2 hydraulische remleidingen en 2 shifter buitenkabels) intern door het stuur leiden is zeer krap en heeft me heel veel tijd gekost. De shifter buitenkabels lopen vervolgens volledig van shifter tot derailleur door het frame, waarbij ik bij de voorderailleur de kabelstop zelfs een beetje heb uitgeboord zodat de buitenkabel helemaal tot de derailleur kon lopen (zie foto). Verder zitten er 60mm CSC carbon wielen op met novatec straightpull hubs, een Zrace hardrock crankstel van ali, gouden KMC ketting, en een wahoo houder + bel zoals spykerracing90 ook heeft gemaakt in een ander topic.
Ik heb er inmiddels met veel plezier 700km op gereden, inclusief een vakantie in de Vogezen, en kan concluderen dat de kwaliteit van het frame tot nu toe erg goed is. Het bottom bracket kraakt heel af en toe, maar verder geeft alles een zeer solide indruk.
Tips voor andere mensen die een workswell overwegen:
- Ga uit van een zeer lange levertijd
- Workswell gaat er vanuit dat als je het frame glossy afgewerkt wil hebben dat het stuur en zadelpen ook glossy worden, dus ik heb er expliciet bij moeten zeggen dat ik die mat wou.
- Ik had uiteindelijk alle drie van de dunne metalen spacers nodig om voldoende speling tussen balhoofd cap en frame te creëren.
- De zadelklemmen die meegeleverd worden zijn alleen voor ronde zadelrails, als je ovale (carbon) zadelrails hebt dan zijn Ritchey WCS 1-bolt 7x9.6mm klemmen compatible.
Ik was uiteindelijk 2250 euro kwijt voor de complete fiets, totaal gewicht is 8.5kg. Ik heb wat fotos bijgevoegd van het resultaat, het is wel lastig om de groen/paarse lak goed vast te leggen. Ik wil ook forumleden Jater, swifty, fm187 en spykerracing90 bedanken voor het delen van hun ervaringen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
En er komt er nog 1 aan!Spykerracing90 schreef: ↑21 aug 2020 10:18 Strakke fiets!
Er rijden er inmiddels toch al een flink aantal rond (5-10 hier op het forum), wellicht kunnen we binnenkort eens een WCB-R-268 forumrit houden op gepaste afstand
Mooi geworden Timmae7! Bij de laatste foto dacht ik waarom lopen er in Godsnaam twee kabels naar de voor derailleur??
gave bak! mooi kleur!Gilian schreef: ↑20 aug 2020 23:18 Hier mijn nieuwe workswell 268 project..
Zadelhoogte van 87. 5 nodig dus veel frames vallen af. Deze van workswell is perfect voor mij. Hieronder maar een overzichtje van de kosten etc. Althans, dat zie ik vaak terugkomen in de vragen op het forum.
Frame workswell met aerobar en zadelpen (en kleur naar keuze) 750 euro
Ultegra groep a 850 euro
Wielen CSC 360 euro (gebruik al 3 jaar wielen van hen en zijn top)
Gewicht 8.1 kilo
Voor iets meer dan 2000 euro een erg stijf frame met de trends van deze tijd (disc, kabels intern etc). Het frame wordt in Nederland verkocht bij LBS vanaf 2100 euro frame only.
Frame kleur Pantone 8c. Komt overeen met narrow Grey van Audi.
Nou die van mij is ook inmiddels af. Ook ik heb de chameleon groen paars 56 volledig ultegra di2. De wielen heb ik ook van Workswell, 50mm met aerospaken en tubeless. Kreeg nog korting hierop en kon met dezelfde zending mee zonder extra kosten.
Crankstel met powermeter is van Alie en zadel, bidonhouders, stuurlint ook. Komt nog zelfde soort kleur steekassen op zonder hendeltje. Voor zadel moest ik ook idd andere klemmetjes kopen.
Was voor mij de eerste keer maar heb veel geleerd en ging achteraf soepeler dan gedacht, Had de manuel van shimano uitgeprint en veel via youtube gekeken voor slimmigheidjes (en natuurlijk spieken op dit forum). Heb uiteindelijk geen spacer nodig gehad in het stuur. Wel had ik adapter nodig om de wielen er goed in te krijgen en heb ik een doppie uitgeboord zodat de kabel van voor derailleur er mooi door heen loopt.
Van de week wat getest en hij fiets heerlijk. Lekker stijf maar door de tubeless toch comfortabel. Kreeg veel aandacht en blikken toegeworpen dus hij valt wel op.
Nu ik alles weet zou ik het een stuk sneller kunnen en merk toch dat ik het opbouwen erg leuk vind. Door alles zelf te doen is er weer wat budget om je gereedschapskoffer uit te bouwen.
Edit: 8,05 kg zonder wahoo+houder. +- 2900 eu voor frame+wielen+banden+groepset+ eigenlijk alles. Groepset had ik 2e hands die iemand nog nieuw had liggen dat scheelde wel iets,
Zit te denken om nog een baanfietsje te maken en misschien MTB.
Hierbij wat foto`s van vanmiddag.
Crankstel met powermeter is van Alie en zadel, bidonhouders, stuurlint ook. Komt nog zelfde soort kleur steekassen op zonder hendeltje. Voor zadel moest ik ook idd andere klemmetjes kopen.
Was voor mij de eerste keer maar heb veel geleerd en ging achteraf soepeler dan gedacht, Had de manuel van shimano uitgeprint en veel via youtube gekeken voor slimmigheidjes (en natuurlijk spieken op dit forum). Heb uiteindelijk geen spacer nodig gehad in het stuur. Wel had ik adapter nodig om de wielen er goed in te krijgen en heb ik een doppie uitgeboord zodat de kabel van voor derailleur er mooi door heen loopt.
Van de week wat getest en hij fiets heerlijk. Lekker stijf maar door de tubeless toch comfortabel. Kreeg veel aandacht en blikken toegeworpen dus hij valt wel op.
Nu ik alles weet zou ik het een stuk sneller kunnen en merk toch dat ik het opbouwen erg leuk vind. Door alles zelf te doen is er weer wat budget om je gereedschapskoffer uit te bouwen.
Edit: 8,05 kg zonder wahoo+houder. +- 2900 eu voor frame+wielen+banden+groepset+ eigenlijk alles. Groepset had ik 2e hands die iemand nog nieuw had liggen dat scheelde wel iets,
Zit te denken om nog een baanfietsje te maken en misschien MTB.
Hierbij wat foto`s van vanmiddag.