Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

geer
Forum-lid
Berichten: 1064
Lid geworden op: 21 dec 2005 16:29

geer 09 okt 2008 18:41

Zijn we het weer mooi eens...!

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 09 okt 2008 23:23

[quote=ZorroI Ik las in De Pers van gisteren een interview met Marc Lotz. Zelfs nu zegt hij: " Als je me een pil geeft waarmee ik de Tour win, zou ik het wel doen"

[/quote]

Juist. Dit beweer ik nu al een lange tijd. De mens is slecht, en ik ben niet beter. Of zelfs, wij zijn niet beter, maar laat ieder voor zich spreken.

@Geer. Als je presteert hoeft dat niet op dopete duiden, maar L.A. reed renners uit het wiel die tot aan hun strot vol met epo zaten, zelfs binnen z'n eigen team, en nog maar te zwijgen van de andere azen. Dat is het punt.

@Zorro. Idd Voigt en Cancellara reden als gekken om Contador naar de kopgroep te brengen. Het was ongehoord hard. Valverde werd gewoon met z'n ploeg te kakken gezet. Dat was toen het spektakel, niet wie er die dag won.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

geer
Forum-lid
Berichten: 1064
Lid geworden op: 21 dec 2005 16:29

geer 10 okt 2008 14:33

Nou boef, ik blijf erbij; prestaties mogen geen reden tot verdenking zijn. Hoe hard L.A. of wie dan ook gereden heeft, waar dan ook.

Mocht er achter valsspelers tussen zitten, dan kun je mijns inziens deze niet hard genoeg aanpakken. Zeker de iconen in de sport (zoals Ulrich, Basso, Landisen Vinokourov) zouen nooit meer een licentie van UCI moeten krijgen. Zij zijn hoogst persoonlijk debet aan de ongeloofwaardigheid van bijvoorbeeld L.A., maar ook onze 'eigen' renners als Thomas Dekker en Michael Boogerd.

briekco
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 jul 2006 22:39

briekco 11 okt 2008 01:12

Stefan Schumacher werd eindelijk betrapt op doping.
Dat hij zijn twee tijdritzeges in de TdF niet naturel had behaald, wist elke wielerwatcher al veel langer. Stefan Schumacher heeft de benen, de longen noch de motor om een tijdrit te winnen in de TdF.
Maar de expertise van het kennersoog heeft geen zeggingskracht. Een rapport opgesteld door een erkend labo hakt de knoop door. Pippetjes en proefbuisjes beslissen over de uitslag van een koers.

Koers is een moderne sport.
Mee met de tijd.
In de koers gebruikt de jury een camera om een voorlopige winnaar aan te duiden, de laborant geeft achteraf zijn zegen.

Het tijdsgewricht waarin geteerd werd van de scherpe blik van een official met een chronometer om de hals ligt jaren achter ons.
Hoe jammer de Italiaanse organisatoren van wedstrijden dat ook mogen vinden.

In het voetbal, een ander populair kijkverdrijf, hinken ze nog ver achterop. 36 lenzen uit 36 hoeken van het stadion mogen registreren hoe de bal over de doellijn hobbelt, als de arbiter, zijn zicht belemmerd door enkele spelers, meent dat er niet gescoord werd, dan werd er niet gescoord.

Ook andersom geldt dat bij het voetbal. Merkt de scheids een overtreding op dan mag hij die interpreteren. Hij vraagt zich af of de snoodaard echt de intentie had om het scheenbeen van zijn rivaal te breken. Is het de eerste overtreding van betrokkene? Hoever is de wedstrijd gevorderd? Wat is de stand? Verliep de match tot op het moment van het incident relatief fair of niet?
Pas wanneer de ref als deze vragen voor zichzelf heeft beantwoord, niet beïnvloed door de duizenden roepers langs de lijn en de schreeuwende spelers die zich rond hem verdringen, zal hij beslissen. In eer en geweten. Trekt hij een gele kaart of bedenkt hij de schopper met een berispend vingertje.

Wat is dopinggebruik? Het overtreden van een spelregel met als doel de tegenstrever te benadelen.

Wat is truitjetrek bij een hoekschop? Het overtreden van een spelregel met als doel de tegenstrever te benadelen.
Wat is een schwalbe?
Een tackle waarbij opzettelijk de man en niet de bal wordt geraakt?
Een schouderduw tegen een doorgebroken spits?

In het wielrennen wordt er alles aan gedaan om de overtreders van het reglement uit het spelletje te weren. Betrapt op doping staat gelijk met 2 jaar uitsluiting. Ik las trouwens in de krant dat diverse IOC-leden die straf nog te licht vinden. Moet het wielrennen niet geschrapt worden van de lijst Olympische sporten?


In het voetbal loop je het risico een gele of rode kaart onder de neus te krijgen wanneer je herhaaldelijk het boekje te buiten gaat.
Inderdaad: herhaaldelijk.
Een scheidsrechter die de regels te nadrukkelijk volgt en aan elke overtreding gevolg geeft, fluit de match kapot heet het. De vaart moet erin blijven. Het reglement is in het voetbal een vage richtlijn die de arbiter helpt om de wedstrijd te lezen.
Wie het toch zo bont maakt dat hij van het veld wordt gestuurd, mag rekenen op een schorsing van 2 à 3 speeldagen.

Stefan Schumacher is ongeveer de tiende profrenner die dit jaar tegen het reglement heeft gezondigd en betrapt werd.
Was hij een bikkelharde verdedigende middenvelder geweest, dan werd hij nog steeds op handen gedragen en was hij zeker van een plaatsje in de Mannschaft. Twee koersen zou hij moeten missen. Of drie. Want voetballers die zich aan de regels houden zijn mietjes en worden vanaf de leeftijd van scholier al niet meer opgesteld. Viriel spel ten koste van de enkels van de begenadigde dribbelaar is de norm.

Van die Schumacher zijn we verlost.
Daar ben ik erg blij om.
Gelukkig heeft het labohulpje zijn proefbuisjes pis en bloed niet onhandig uit de handen laten glippen.
Want dan had de technologie niet kunnen registreren wat duizenden supporters hadden gezien:
Schumacher stond off-side bij zijn ritwinsten.

http://lbl99.skynetblogs.be/post/633221 ... ele-moraal
http://lbl99.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;

rank
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 jun 2007 08:20

rank 11 okt 2008 10:22

In dat stukje wordt wel een raar vergelijk gemaakt. Ik vind doping toch nog net even wat anders dan bij een sprint een keertje van je lijn afwijken ofzo.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 okt 2008 10:50

overtredingen in een voetbal match die tot gele of rode leiden kun je niet vergelijken dope gebruik in de wielersport. Dit is echt appels met peren vergelijken. Er is sprake van kleine vergrijpen en grote vergrijpen binnen een sport. Dope gebruik geld binnen iedere sport als een van de grootste vergrijpen en er staan altijd zware sancties op. Ook binnen het voetbal. Voetballers die worden gepakt op dope krijggen ook lange schorsingen opgelegd. Kleine vergrijpen in het wielrennen (wringen in de sprint) worden afgedaan met lage straffen (terugzetten in de uitslag).
Live fast; die young. mijn blog

briekco
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 jul 2006 22:39

briekco 11 okt 2008 15:06

rob74 schreef:overtredingen in een voetbal match die tot gele of rode leiden kun je niet vergelijken dope gebruik in de wielersport. Dit is echt appels met peren vergelijken. Er is sprake van kleine vergrijpen en grote vergrijpen binnen een sport. Dope gebruik geld binnen iedere sport als een van de grootste vergrijpen en er staan altijd zware sancties op. Ook binnen het voetbal. Voetballers die worden gepakt op dope krijggen ook lange schorsingen opgelegd. Kleine vergrijpen in het wielrennen (wringen in de sprint) worden afgedaan met lage straffen (terugzetten in de uitslag).
Tussen de regels lees je meer.
:-)
http://lbl99.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 11 okt 2008 15:16

Briekco schreef:
rob74 schreef:overtredingen in een voetbal match die tot gele of rode leiden kun je niet vergelijken dope gebruik in de wielersport. Dit is echt appels met peren vergelijken. Er is sprake van kleine vergrijpen en grote vergrijpen binnen een sport. Dope gebruik geld binnen iedere sport als een van de grootste vergrijpen en er staan altijd zware sancties op. Ook binnen het voetbal. Voetballers die worden gepakt op dope krijggen ook lange schorsingen opgelegd. Kleine vergrijpen in het wielrennen (wringen in de sprint) worden afgedaan met lage straffen (terugzetten in de uitslag).
Tussen de regels lees je meer.
:-)


Ik zie er niets staan. Ik heb ook mijn lenzen niet in, zou dat helpen?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 okt 2008 15:41

rob74 schreef:Kleine vergrijpen in het wielrennen (wringen in de sprint) worden afgedaan met lage straffen (terugzetten in de uitslag).



Dus voor acties waarmee je je tegenstanders in gevaar brengt (of zelfs daadwerkelijk ten val brengt) hoor je minder straf te krijgen dan voor dopinggebruik? :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rank
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 jun 2007 08:20

rank 11 okt 2008 18:10

Scepticus schreef:
rob74 schreef:Kleine vergrijpen in het wielrennen (wringen in de sprint) worden afgedaan met lage straffen (terugzetten in de uitslag).



Dus voor acties waarmee je je tegenstanders in gevaar brengt (of zelfs daadwerkelijk ten val brengt) hoor je minder straf te krijgen dan voor dopinggebruik? :D


Zonder enige twijfel: Ja, inderdaad. (Kijkend naar hoe ernstig de sport op dit moment beschadigd wordt door doping t.o.v. die 'kleine vergrijpen'.)

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 11 okt 2008 18:47

@Brieko. De vergelijking tussen wielrennen en het voetbal gaat aan alle kanten mank. Het belangrijkste: Wielrennen is een sport, voetballen een spelletje. Je geeft zelf al aan dat iemand met een fluit, die vrij is om situaties wel of niet te beoordelen en dan nog een variabele straf kan uitspreken, bepaalt wie wint of verliest. Een kenmerk van een spelletje.
'Dope om je tegenstander te benadelen' stel je. De renners (b.v. Lotz, Filip Meirhaeghe) denken : Dope om te winnen! Tot nu toe is er nog geen 'benadeelde' wielrenner geweest die een andere renner heeft aangeklaagd vanwege dope gebruik. Niemand heeft Riis voor de rechter gehaald omdat hij collega's, zoals Riis toe heeft gegeven, door zijn dope gebruik van een zege heeft afgehouden en derhalve geld heeft toegeigend dat voor cleane rijders bestemd zou zijn.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

dummy
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 jun 2007 12:42

dummy 11 okt 2008 18:49

de boef van parma schreef: Als je presteert hoeft dat niet op dope te duiden, maar Lance Armstrong reed renners uit het wiel die tot aan hun strot vol met epo zaten, zelfs binnen z'n eigen team, en nog maar te zwijgen van de andere azen. Dat is het punt...
Misschien waren die azen wel gewone boefjes die zonder doping ergens in de top-30 of hooguit top-20 zouden eindigen.

En wat nou als in de Tour de rode lantaarn-drager positief getest wordt? Dan beweer jij zeker dat het hele peloton verboden snoepjes geconsumeerd heeft?!

Plaats reactie