Cube
Diep zitten betekent dat je een groot verschil hebt tussen zadel (hoger) en stuur (lager). Bij een kleinere maat heb je een kleinere balhoofdbuis waardoor het stuur lager komt. Je zadel heb je altijd op dezelfde hoogte, dus wordt je zit dieper.
Ok, ik snap het. Aan m'n huidige fiets te zien zit ik helemaal niet diep, maar dat is dus een grote fiets. Waarschijnlijk te groot, hoewel ik er altijd goed heb kunnen mee rijden. Misschien dat ik voor een nieuwe fiets de vergelijking moet maken met mijn oude voor de maat en dat resultaat nog eens toetsen met de bikefitting die ik heb laten doen.
Ik heb zelf de Agree GTC Pro 2009 en hij bevalt prima. Heb er in augustus nog de mont ventoux mee beklommen in 2 uur 2 min, m'n allereerste echte berg
Het is inderdaad een goed idee om je huidige fiets als startpunt te nemen voor het bepalen van de juiste maat voor je nieuwe fiets. Je voelt waarschijnlijk al redelijk goed wat je anders wil hebben aan je nieuwe fiets.
Als ik zo de vergelijking maak, voldoet zelfs de grootste maat (64) niet. De hoogte van het stuur tot de grond is momenteel 98 cm, met de Cube kom ik maar op ongeveer 92 cm. Het verschil tussen hoogte stuur en hoogte zadel is nu bij mijn huidige fiets slechts 6 cm. Als ik dan het zadel van de Cube op dezelfde hoogte zou zetten wordt het verschil met het stuur 12 cm, als ik maat 64 zou nemen. Is dat dan meer de norm? Als ik dan naar maat 58 ga kijken, dan komt er niets overeen met mijn meting.
Wat ik van mijn huidige fiets kan zeggen is dat hij groot lijkt (het frame) en dat hij misschien ietsje lang is (lengte bovenbuis van midden zadelpen tot midden stuurnaaf: 60 cm). Terwijl de meting op 56.9 cm uitkwam.
Wat moet ik hier mee?
Wat ik van mijn huidige fiets kan zeggen is dat hij groot lijkt (het frame) en dat hij misschien ietsje lang is (lengte bovenbuis van midden zadelpen tot midden stuurnaaf: 60 cm). Terwijl de meting op 56.9 cm uitkwam.
Wat moet ik hier mee?
Ik kan je zo wel vertellen dat een 64 cm frame voor iemand van 1.83 niet een gelukkige keuze zou zijn. Post eens een plaatje van hoe je fiets nu afgesteld is... Ik denk dat je met een bovenbuis van 57 wel redelijk in de richting komt. Dus iets korter. 12 cm 'drop' is vrij veel, maar dat heb ik ook. Je kunt natuurlijk door spacers te gebruiken een aantal cm ervan af halen. Het stuur komt dan iets hoger.
-
- Forum-lid HC
Super mooie en nette fiets hoor! Hoort toch in mijn top van 'mooie fietsen'. Ik zou alleen nog eens andere bandjes eronder schroeven. Het witte randje is misschien net iets te veel van het goede.
Ik WAS op zoek naar een nieuwe racefiets. De afgelopen weken las ik regelmatig dit forum en mede dankzij jullie bijdrage heb ik een beslissing getroffen maar moet het toeval mij te hulp schieten. Bij Fun-corner.de zoeken ze nog naar een Super HPC (€1499) -dankje wel voor de tip "Wevergo"- in mijn maat, maar de kans is zeer gering dat er nog een exemplaar te vinden is en daarom zal het wel een Agree gtc pro 2010 (€1699) worden. Ik zoek alleen nog een leverancier die mij meer dan 20% korting op de adviesprijs wil bieden.
Is er iemand die mij een doorslaggevend advies kan geven: Compact, double of triple? Ik fiets nauwelijks in de echte bergen.
Dit was mijn eerste bijdrage aan het fietsforum. Complimenten aan iedereen: het aantal spelfouten en grammaticale ellende valt te verwaarlozen.
Is er iemand die mij een doorslaggevend advies kan geven: Compact, double of triple? Ik fiets nauwelijks in de echte bergen.
Dit was mijn eerste bijdrage aan het fietsforum. Complimenten aan iedereen: het aantal spelfouten en grammaticale ellende valt te verwaarlozen.