Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Sorry maar voor mij blijft Lance Armstrong een held

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6588
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 jul 2015 10:42

Wielrennen is idd niet nobel. In het topic Wielrennen op TV heb deze week al aangegeven dat enig historisch besef wel handig is om de sport van nu te beoordelen.

Overigens vind ik al sinds '69 wielrennen een prachtige sport om te volgen. Heerlijk!
Maar vooral door de onmenselijke aspecten: lange dagen, veel competitie momenten, zwaar, koud, hitte, regen, hagel, kasseien, bergen, pech, vallen, gevaarlijke afdalingen, botten breken. De zwaarte van die sport brengt met zich mee dat er gefraudeerd wordt: stukje mee in de trein, doping, combines. Allemaal niks nobels maar wel heerlijk en vooral fascinerend om te volgen.

Het moet overigens niet te menselijk worden anders zit het wielrennen straks met zo'n zelfde devaluatie opgezadeld als de F1.

Nog even vet on-topic: aantal mensen vind LA in z'n gedrag in veel gevallen wel ok. Ik denk - en vele met mij - dat hij een psychopaat is. Om hun doelen te bereiken proberen psychopaten het eerst met (oppervlakkige) charme, dan met manipulatie, dan met intimidatie en bedreigingen evt gevolgd door geweld.
LA was geraffineerd genoeg om bij draaiende kamera's vooral "toolbox" 1 in te zetten.

copperzzz
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 14 aug 2013 21:11

copperzzz 22 jul 2015 11:09

+1

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 22 jul 2015 11:15

Het is GastheerG veel beter gelukt te verwoorden hoe ik het zie, dan dat ik zelf zou kunnen.
Bedankt Gerard.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 22 jul 2015 12:32

Nou goed, het idee, al was het vanaf het begin aan dan ook al de marketing waarde, van een aantal renners die vanaf die eerste race meededen tot aan vandaag de dag zal toch geweest zijn het beste uit jezelf te halen onder inderdaad erg zware omstandigheden (nobel toch). Uiteindelijk heb je ook een stukje van het slechtste nodig om jezelf de allerbeste te mogen noemen, dat is ook al heel lang zo. Het jammere is dat de minst nobelen blijkbaar de besten zijn misschien heb je wel gelijk en is de sport dus inherent niet nobel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 22 jul 2015 13:15

Maar Goed, als we het over Nobel hebben in de sport is geen enkele sport (nog) nobel.

Neem als voorbeeld atletiek. Ooit begonnen in het oude griekenland als nobele sport. De moderne olympische spelen zijn even als aanname ook nobel begonnen. Maar sinds proffesionalisatie zijn intrede deed en mensen met prijzengeld, sponsordeals etc. een (klein) vermogen op kunnen halen is ook daar de nobelheid ver te zoeken. Ik neem vaak als voorbeeld de 100m sprint finale in Seoul 1988 waar ALLE finalisten (met Ben Johnson op stip) op dat, of later, moment zijn betrapt op doping.

Verder is er natuurlijk het politieke aspect (oostblok) waar dmv sport de overheid een statement probeerde te maken over de kwaliteit van hun samenleving. Bovendien was het voor de atleten de (enige) kans om boven de grauwe samenleving te belanden.

Evenzo de marathon. Op het moment dat vanuit arme landen (in dit geval m.n. afrikaanse) de kans bestond om armoede te ontvluchten deed de doping zijn intrede (zie laatste schandaal met NOC / Dopingautoriteit in Ethiopie / Kenia)

Kortom, Probleem is groter dan wielrennen en de tijd dat alleen de beste atleet won ligt alweer enige tijd achter ons
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

LeDuck
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jul 2015 16:31

LeDuck 22 jul 2015 13:29

Het probleem doping is een topic wat al jaaaaaren terug in de tijd gaat. Men at vroeger stierenballen in de hoop dat het de potentie zou verhogen. Nu met alle technologische/farmaceutische vooruitgang is dat EPO en testosteron geworden.

Het zit ook een beetje in de aard van de mens en in die van een gemotiveerde topsporter misschien nog wel meer, altijd op zoek naar beter. Waarom men dan naar de doping grijpt zijn tal van studies na gedaan. Personaliteit, de omgeving, het geld, blind vertrouwen of simpelweg omdat het er is.

Doping is een algeheel sport breed probleem en speelt binnen iedere vorm van topsport (zelf de amateurs) een grote rol.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jul 2015 19:53

Zelfs in darts wordt doping gebruikt.....
Zie hier de hilarische lijst:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... jouw-sport
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 jul 2015 20:10

Darts valt dan nog mee, maar sportvissen op 2 :lol:

Zouden het de vissers zijn die uit verveling naar de geestverruimende middelen grijpen of de vissen die gecontroleerd worden op groeihormonen?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 22 jul 2015 21:03

daniel1975 schreef:Zelfs in darts wordt doping gebruikt.....
Zie hier de hilarische lijst:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... jouw-sport
Pardon? :shock: :shock: :shock:

Darts? Dammen? Fucking Bridge?

WTF??!! Dat je dan voor je je kaarten schud nog even aan een bloedzakje gaat hangen? Wat is dit voor wereld? Mensen zijn echt gek. Knettergek.

IJsstokschieten? Ik heb doping nodig om te begrijpen wat dat is? :shock: :lol:
Veni. Vidi. Fietsie.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 22 jul 2015 21:06

Het moet overigens niet te menselijk worden anders zit het wielrennen straks met zo'n zelfde devaluatie opgezadeld als de F1.
Helaas doet de Sky ploeg me keer op keer qua organisatie en uitstraling aan een F1 team denken en stralen de renners dezelfde saaiheid uit. Zet nog een stuk of wat van dat soort teams naast elkaar en we hebben een match met F1.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6588
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 jul 2015 21:09

Helaas kan ik me daar in vinden :(

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6588
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 jul 2015 22:44

In dit draadje hadden we het even over nobele sport. Nu kan een sport natuurlijk sowieso niet nobel zijn want het zijn de sporters die dat moeten zijn.
Toch zijn er sporten waarvan je denkt: daar zit het wel ok als het om nobel gaat. Wandelen is er toch zo een.

Dachten we :mrgreen:

Fraude bij 4daagse

Die LA viel best wel mee :mrgreen:

Plaats reactie