Vandaag geklust aan de fiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Dat moet wel lukken, zo heb ik ook 5 jaar gemountainbiked.
Maak joe woar
Gisteren 1,5 uur bezig geweest omdat ik 'iets' hoorde rinkelen in mijn velg.
Dus pieren met een satestokje en een hoop geduld wipte ik dit eruit.
Daarna bandjes opgepompt...
Ik ben zo even naar de FM.
Dus pieren met een satestokje en een hoop geduld wipte ik dit eruit.
Daarna bandjes opgepompt...
Ik ben zo even naar de FM.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Vandaag voor het eerst sinds 5+ jaar eens de slijtage van mijn remvlakken voor opgemeten (achter is nog nagenoeg nieuw). Tot mijn genoegen is er zelfs na 20.000km nog nauwelijks waarneembare slijtage en dit klopt ook wel want ik rem zelden hier in Friesland.
Vervolgens op de fiets gestapt en ja hoor, voor het eerst dit jaar op knullige wijze onderuit. De enige schade is uitgerekend een kras op één van de remvlakken voor. Bij het remmen hoor je duidelijk (en zeer vervelend) wanneer deze kras voorbij komt. De kras gaat verticaal over het remvlak en is niet overdreven diep, wel zitten er wat braampjes aan.
Iemand een idee hoe ik deze kras het beste kan herstellen? Het eerste wat in me op komt is met een vijl of schuurpapier de boel weer vlak maken, maar voor ik mijn halve velg weg schuur kan ik wel wat advies gebruiken zoals welke korrel of eventuele alternatieven.
Vervolgens op de fiets gestapt en ja hoor, voor het eerst dit jaar op knullige wijze onderuit. De enige schade is uitgerekend een kras op één van de remvlakken voor. Bij het remmen hoor je duidelijk (en zeer vervelend) wanneer deze kras voorbij komt. De kras gaat verticaal over het remvlak en is niet overdreven diep, wel zitten er wat braampjes aan.
Iemand een idee hoe ik deze kras het beste kan herstellen? Het eerste wat in me op komt is met een vijl of schuurpapier de boel weer vlak maken, maar voor ik mijn halve velg weg schuur kan ik wel wat advies gebruiken zoals welke korrel of eventuele alternatieven.
Bij een velg van de winterfiets heb ik de bramen weggeschuurd (langs de rand) met schuurpapier korrel 120 of zoiets en verder niks aan het remvlak gedaan, dat moet niet dunner worden.
Bij het remmen was er in het begin bijna niets meer van te merken en later helemaal niet meer.
Er zitten 3 krassen in van naar schatting o,3-0,4 mm diep.
Bij het remmen was er in het begin bijna niets meer van te merken en later helemaal niet meer.
Er zitten 3 krassen in van naar schatting o,3-0,4 mm diep.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Hoe krijg je zo'n kras voor elkaar?ypuh schreef:Vervolgens op de fiets gestapt en ja hoor, voor het eerst dit jaar op knullige wijze onderuit. De enige schade is uitgerekend een kras op één van de remvlakken voor. Bij het remmen hoor je duidelijk (en zeer vervelend) wanneer deze kras voorbij komt. De kras gaat verticaal over het remvlak en is niet overdreven diep, wel zitten er wat braampjes aan.
Iemand een idee hoe ik deze kras het beste kan herstellen? Het eerste wat in me op komt is met een vijl of schuurpapier de boel weer vlak maken, maar voor ik mijn halve velg weg schuur kan ik wel wat advies gebruiken zoals welke korrel of eventuele alternatieven.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
@Keezx bedankt! Die heb ik nog wel liggen. Ik gok ook dat als de braampjes weggeschuurd zijn, de snee en het geluid met de tijd wel weer verdwijnen.
Edit: Kees, je had gelijk! Een paar minuten lichtjes met korrel 400 en het geluid is al zo goed als weg (niet storend meer). De rest zal met de tijd wel verdwijnen. Met korrel 120/180 gaat het wel hard gok ik.
Eeeehhh.... Laten we het erop houden dat ik een beetje overmoedig werd en het niet mijn helderste moment was . Het was bij lage snelheid een dijk op en ik viel om, precies met het wiel/remrand op een steen (dezelfde steen waar ik met mn trapper tegenaan knalde en waardoor ik op mn bakkes ging). Het moet er ongetwijfeld leuk uitgezien hebben.Walter G schreef:Hoe krijg je zo'n kras voor elkaar?
Edit: Kees, je had gelijk! Een paar minuten lichtjes met korrel 400 en het geluid is al zo goed als weg (niet storend meer). De rest zal met de tijd wel verdwijnen. Met korrel 120/180 gaat het wel hard gok ik.
Vandaag de gehele drivetrain vervangen. Na meer dan 30.000km vond ik het nodig om nieuwe kettingbladen 52t en 39t van mijn triple te vervangen.
Als je de twee 52t bladen naast elkaar legt dan kan goed de slijtage zien. Die van de 39 zien er hetzelfde uit. Alleen die van de 30t was nog nooit gebruikt en heb deze dus overgezet.
De nieuwe 52t heeft andere schakelhulpjes dan de oude, waarschijnlijk voor beter schakelen.?
Meteen ook een nieuwe KMC X10EL ketting na dit keer meer dan 4000km, nieuwe 12-25 Ultegra cassette na meer dan 15.000km en nieuwe Tacx derailleurwieltjes na ong. 8.000km. Het bottom bracket draait nog soepel dus heb ik deze nog laten zitten, anders was ook deze vandaag vervangen.
Verder heb ik nog mijn aluminium wielset - Fulcrum Quattro - voor de herfst en wintermaanden gemonteerd ipv de Carbonspeed C38 'mooi'weerset.
Het was een zonnig middagje sleutelen.
Ik ben er weer klaar voor dus laat nu de winter maar komen.
Als je de twee 52t bladen naast elkaar legt dan kan goed de slijtage zien. Die van de 39 zien er hetzelfde uit. Alleen die van de 30t was nog nooit gebruikt en heb deze dus overgezet.
De nieuwe 52t heeft andere schakelhulpjes dan de oude, waarschijnlijk voor beter schakelen.?
Meteen ook een nieuwe KMC X10EL ketting na dit keer meer dan 4000km, nieuwe 12-25 Ultegra cassette na meer dan 15.000km en nieuwe Tacx derailleurwieltjes na ong. 8.000km. Het bottom bracket draait nog soepel dus heb ik deze nog laten zitten, anders was ook deze vandaag vervangen.
Verder heb ik nog mijn aluminium wielset - Fulcrum Quattro - voor de herfst en wintermaanden gemonteerd ipv de Carbonspeed C38 'mooi'weerset.
Het was een zonnig middagje sleutelen.
Ik ben er weer klaar voor dus laat nu de winter maar komen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Afscheid van een Italiaanse dame
Van zo:
Naar zo:
De onderdelen gaan naar een nieuw "projectje". De grote vraag: wat ga ik met het dream frame doen?
Van zo:
Naar zo:
De onderdelen gaan naar een nieuw "projectje". De grote vraag: wat ga ik met het dream frame doen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?