Er stond inderdaad gisteren een beste woei. Maar daar heb ik versnellingen voor.
Ik ben er klaar mee, laat het voorjaar maar komen
- daniel1975
- Forum-lid HC
Je doet het toch voor het milieu?

Ik heb nu een P1 meter er tussen gezet en ik zie dat het laden van de Mini meer stroom trekt dan dat de panelen nu kunnen leveren. Dus daar gaan wij wat slim mee spelen als er straks terugleverkosten komen.
Ik heb niet zoveel moeite met de kosten, wel met het complete gebrek aan transparantie, het zwabberbeleid van de overheid en het feit dat er nog steeds zonnepanelenparken worden bij gelegd. Dat geeft een enorm gevoel van onrecht.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Versnellingen? wat zijn dat?

Probleem gisteren was vooral dat ik niet echt rekening met de wind had gehouden en halverwege mijn ritje een tijd had afgesproken om een 'marktplaatsje' op te halen.
Zaterdag was ik wezen wandelen en gister (zondag dus) was ik van plan te gaan fietsen. Toen ik zag dat de vlaggen bijna van de stokken waaide m'n lief aangekeken en samen een rondje Zevenhuizerplas (en de kleine Karremanplas en Heijdenplas) gaan wandelen. Op de open stukken waaide je bijna uit je kleren............
Toch was maart een topmaand. M'n fietsrecords ga ik niet meer verbreken. Heb vele jaren 1000km woon/werk gedaan in maart en dan 3-4 toertochten in het weekend waaronder de lange Gent-Wevelgem.
De maand wel op 1 dag na iedere dag flink actief, fietsen, fietsen EN wandelen op 1 dag, skiën, skiën en wandelen op 1 dag.
1 dag niet actief dat was met de auto terug van wintersport. Op een parkeerplaats een kwartiertje rond gesjokt en dat kan je nauwelijks als actief oormerken.
Straks een lunchwandeling en vanavond of een rondje lopen of nog even op de fiets want het is langer licht.
Maart 2025: topmaand..................maar gister wel flinke woei en die fietsers die ik tegenkwam moesten flink werken!
Toch was maart een topmaand. M'n fietsrecords ga ik niet meer verbreken. Heb vele jaren 1000km woon/werk gedaan in maart en dan 3-4 toertochten in het weekend waaronder de lange Gent-Wevelgem.
De maand wel op 1 dag na iedere dag flink actief, fietsen, fietsen EN wandelen op 1 dag, skiën, skiën en wandelen op 1 dag.
1 dag niet actief dat was met de auto terug van wintersport. Op een parkeerplaats een kwartiertje rond gesjokt en dat kan je nauwelijks als actief oormerken.
Straks een lunchwandeling en vanavond of een rondje lopen of nog even op de fiets want het is langer licht.
Maart 2025: topmaand..................maar gister wel flinke woei en die fietsers die ik tegenkwam moesten flink werken!
Dat beleid maakt het ook het probleem. Was de saldering gewoon gaan afbouwen en geef een eerlijke vergoeding voor de teruggeleverde stroom.daniel1975 schreef: ↑31 mar 2025 09:54Je doet het toch voor het milieu?
Ik heb nu een P1 meter er tussen gezet en ik zie dat het laden van de Mini meer stroom trekt dan dat de panelen nu kunnen leveren. Dus daar gaan wij wat slim mee spelen als er straks terugleverkosten komen.
Ik heb niet zoveel moeite met de kosten, wel met het complete gebrek aan transparantie, het zwabberbeleid van de overheid en het feit dat er nog steeds zonnepanelenparken worden bij gelegd. Dat geeft een enorm gevoel van onrecht.
Wij hadden 14 en kregen toen nog budget van mijn vrouw haar werk voor verduurzaming. Daar hebben we toen nog 10 van erbij gelegd aan de andere kant. Hierdoor wekken weer het grootste deel van de dag zelf stroom op. Andere verduurzaming opties hadden we niet. Maar uiteindelijk is het veel te veel.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Mijn gemiddelde was vrij belabberd, maar ik heb hard gewerkt, kwam lekker afgeknoedeld thuis. Ik heb maar geen wielrennen gekeken, want dan was ik in slaap gevallen, dus ben maar dingen gaan doen. Als je je gemiddelde niet bekijkt, zijn dit altijd lekkere fietsdagen, vind ik.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik heb eigenlijk ook gewoon lekker gefietst. Op de heenweg niet naar snelheid gekeken maar puur vermogen onder controle gehouden, meewind naar huis gewoon superrelaxed in de zon zitten genieten.
En vanaf nu weer de mogelijkheid om lekker ‘s avonds nog een rondje te doen, jippie!
En vanaf nu weer de mogelijkheid om lekker ‘s avonds nog een rondje te doen, jippie!
Het eerste is de zoveelste zwabber van de regering op klimaatbeleid, de andere is de ruimte die de energiebedrijven krijgen (dus ook fout overheid) en vol pakken. Energiebedrijven en verzekeraars zijn graaiers die eigenlijk zonder winstoogmerk zouden moeten draaien.
-
- Forum-lid HC
Zolang de saldering 100% is zijn zonnepanelen iig rendabel tot 1-1-2027.
De terugleverkosten zijn lager dan de kosten voor een kw.
Je moet handiger je stroom gaan gebruiken en opletten met de aanschaf van producten dat er een tijdklok opzit en bv je lader voor je auto kan instellen op een veel langere laadstroom en het liefst alleen laad met zonnestroom in de zomer. Maar aan die producten wordt bijna geen aandacht gegeven en dat weten mensen niet en dat zou een heel deel van de netcongestie kunnen voorkomen.
Maarja dat vinden we niet belangrijk. lekker blerren en besluiten nemen door mensen die alleen in geld denken en niet aan een totaal oplossing.
Ook goed ik betaal nu net zoveel aan de Eneco per maand dan 5 jaar terug met zonnepanelen. Ik heb ze er al lang uit met die rare periode rond corona.
De stroom zelf kost eigenlijk niets dat is het probleem en nu heeft bijna iedereen panelen en de leveranciers moeten toch geld verdienen.
De terugleverkosten zijn lager dan de kosten voor een kw.
Je moet handiger je stroom gaan gebruiken en opletten met de aanschaf van producten dat er een tijdklok opzit en bv je lader voor je auto kan instellen op een veel langere laadstroom en het liefst alleen laad met zonnestroom in de zomer. Maar aan die producten wordt bijna geen aandacht gegeven en dat weten mensen niet en dat zou een heel deel van de netcongestie kunnen voorkomen.
Maarja dat vinden we niet belangrijk. lekker blerren en besluiten nemen door mensen die alleen in geld denken en niet aan een totaal oplossing.
Ook goed ik betaal nu net zoveel aan de Eneco per maand dan 5 jaar terug met zonnepanelen. Ik heb ze er al lang uit met die rare periode rond corona.
De stroom zelf kost eigenlijk niets dat is het probleem en nu heeft bijna iedereen panelen en de leveranciers moeten toch geld verdienen.
Ik maak best veel foto's onderweg en dan is je gemiddelde sowieso al heel snel niet best. Ik rij ook maar met 1 bidon en stop dus vaker om te vullen. Ook niet best voor je gemiddelde.
Lekker fietsdagen is voor mij sowieso enige wat telt en dat zie ik meer af aan foto's dan aan gemiddelde

Het probleem met het gebruik van zonnestroom is dat dit overdags moet gebeuren.wasbeer2006 schreef: ↑31 mar 2025 11:25 Je moet handiger je stroom gaan gebruiken en opletten met de aanschaf van producten dat er een tijdklok opzit en bv je lader voor je auto kan instellen op een veel langere laadstroom en het liefst alleen laad met zonnestroom in de zomer.
En dan zijn de meeste mensen aan het werk.
Als ik naar mij zelf kijk heb ik geen zin om als ik thuis kom de vaatwasser leeg te ruimen en de was op te gaan hangen.
En als de E-auto op het werk staat valt er weinig op te laden.

Er werken inmiddels ook best wat mensen thuis. Zo moeilijk hoeft het dan toch niet te zijn? Ik weet het, dat geldt niet voor iedereen.Theo V schreef: ↑31 mar 2025 13:22Het probleem met het gebruik van zonnestroom is dat dit overdags moet gebeuren.wasbeer2006 schreef: ↑31 mar 2025 11:25 Je moet handiger je stroom gaan gebruiken en opletten met de aanschaf van producten dat er een tijdklok opzit en bv je lader voor je auto kan instellen op een veel langere laadstroom en het liefst alleen laad met zonnestroom in de zomer.
Als ik naar mij zelf kijk heb ik geen zin om als ik thuis kom de vaatwasser leeg te ruimen en de was op te gaan hangen.
En als de E-auto op het werk staat valt er weinig op te laden.![]()
Wij hebben ons al lang aangepast in Frankrijk, nooit saldering gehad, dus de wasmachine staat nu aan, de boiler wordt overdag opgewarmd en zo dadelijk gaat de vaatwasser aan. Voor mij is het inmiddels de normaalste manier van werken. Voor de zonnepanelen verwarmden we de boiler 's nachts en de afwasser liep ook altijd in de avond/nacht.
En als je niet thuis werkt, kan er in het weekend ook al best veel. (Als de zon schijnt).
- daniel1975
- Forum-lid HC
Vaatwasser leegruimen vind ik 24/7 een *piep*klus, dus dat maakt niet uit. Idem was ophangenTheo V schreef: ↑31 mar 2025 13:22Het probleem met het gebruik van zonnestroom is dat dit overdags moet gebeuren.wasbeer2006 schreef: ↑31 mar 2025 11:25 Je moet handiger je stroom gaan gebruiken en opletten met de aanschaf van producten dat er een tijdklok opzit en bv je lader voor je auto kan instellen op een veel langere laadstroom en het liefst alleen laad met zonnestroom in de zomer.
En als de E-auto op het werk staat valt er weinig op te laden.![]()

Dus op dat gebied vraagt het voor ons niet heel veel aanpassing.
De droger, wat ook een energievreter is, laat ik niet op de timer overdag draaien als ik niet thuis ben.
Qua laden van de auto zou ik eigenlijk een systeem willen wat de hoeveelheid laadstroom naar de auto stuurt o.b.v. de beschikbare stroom uit de zonnepanelen. Maar tegen de tijd dat ik dat heb terugverdient......