Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 06 sep 2016 00:08

daniel1975 schreef:En waarom is die FM van mening dat een starnut in een alu buis een oplossing van niks is?
De FM is het gewoon met mij eens dat het een nogal ruwe manier is om iets te fixeren.

De techneut in mij zegt dat je met die star nut de oppervlakte structuur van het alu beschadigd.
Om die reden moet je bijvoorbeeld een niet kerven in je zadelpen om de hoogte aan te geven.
Er ontstaat daarmee soort breukvlak dat later kan leiden tot een echte breuk.

Iets soortgelijk heb je bijvoorbeeld ook met draad op een bout. Het is vele malen beter om draad te rollen dan te snijden. Bij rollen wordt de oppervlakte structuur vervormd maar niet doorsneden. Bij het snijden van draad wel, daarom is draad dat gerold is sterker dan draad wat met een snij-ijzer gesneden is.

En inderdaad, de stemboutjes eenmaal aangedraaid zouden alles vast moeten houden en de topcap en expander overbodig moeten maken. Dat blijkt dus inderdaad met deze alu vorkbuis niet op te gaan.

Van de week laat ik de Synapse wel weer een keertje uit, eens kijken hoe het met deze expander gaat.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39587
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 sep 2016 00:13

Die ruwe manier werkt al heel lang bij heeeeel veel fietsen.

Maar ik hoop dat deze expander zijn werk ook goed doet!!
Less is bore

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 06 sep 2016 00:26

ja ik ook, maar een deel van de pret van het fietsen zit voor mij ook in het uitpluizen van dit soort vraagstukken.
Ik moet nog ergens een ouder type BBB expander vandaan zien te halen. Die lijkt qua maat even groot als de expander-ring van de Cannondale expander.

Het zou leuk zijn als er uit het experimenteren komt dat de originele Cannondale expander gewoon werkt zij het met de BBB expander-ring die een ruwer oppervlak heeft als die van de Cannondale expander.
Uiteraard zorg ik nog wel voor wat fotootjes. ;-)

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 06 sep 2016 15:41

Graag! want ondanks de ongetwijfeld goede uitleg van Havana snap ik nog niet hoe het werkt. Ik heb in die 3 jaar dat ik fiets 1 keer gehad dat de sluitkap bovenop de spacers was losgetrild, toen heb ik de boel weer aangedraaid (binnenin geloof ik ook, meen dat mijn vader dat deed). Ik spring (spoorwegen, kuilen etc. of gewoon voor de lol) best vaak met mijn fiets, heb niet het gevoel dat er speling op mijn stuur zit maar ik zou best willen weten hoe je dat allemaal moet checken/onderhouden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39587
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 sep 2016 17:43

Als je even googled krijg je heeeeeel veel joutjoep filmpjes die dat stap voor stap uitleggen.
Dat is duidelijker dan fotos imho.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27883
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 sep 2016 18:41

Het is JoeTjoep.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 06 sep 2016 19:54

Ik lees mede hier, al jaren over bb30 problemen met gekraak.

Mijn 4 jaar oude Synapse begon ook opeens erg te kraken.
Ik was er dus overtuigd van dat het aan de bracket lag.(nieuwe lagers dus en goed smeren).

Afspraak gemaakt met de FM/c'dale dealer en toen ik weer kwam zat er (alleen)een nieuwe ketting op en een nieuwe cassette.
De bracket is (alleen) gesmeerd.Mankeerd verder niets aan zei de monteur, die ook zei dat hij elke week "de bb30 brackets wel een paar keer ziet voorbij komen".Dus hij weet alles van die brackets en bijkomende problematiek.

Gekraak is weg en wat bleek nu:
De ketting was voor een deel versleten en mede daardoor niet helemaal goed afgesteld/passend en dat leverde heel veel gekraak op en mijn cassette was ook voor een deel versleten.

Dat kan dus ook goed een mogelijk oorzaak van gekraak(deels versleten of niet goed afgestelde ketting en dito cassette) zijn waarvan je eerst denkt :"dat is mijn bracket die tikt".

Ik zal zelf , in elk geval, vaker een nieuwe cassette en ketting (laten) monteren.Zelf een nieuwe cassette erop dat moet wel lukken maar het afstellen van een ketting lijkt me moeilijker.

Misschien dat ik het eerst eens probeer op mijn hybride, daar ben ik wat minder zuinig/precies op ;)
Laatst gewijzigd door codex op 06 sep 2016 20:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 06 sep 2016 20:00

codex schreef:Ik lees mede hier, al jaren over bb30 problemen met gekraak.

Gekraak is weg en wat bleek nu:
De ketting was voor een deel versleten en mede daardoor niet helemaal goed afgesteld/passend en dat leverde heel veel gekraak op en mijn cassete was ook voor een deel versleten.

Dat kan dus ook goed een mogelijk oorzaak van gekraak zijn waarvan je eerst denkt :"dat is mijn bracket die tikt".
Ik heb op dit moment echt een draak van een probleem met tikken, maar de casette en de ketting zijn nog geen 2500km oud......Is dit niet wat vroeg om al te beginnen met tikken

het geklik/getik is voor mij het best te omschrijven als het klikkertje wat ze gebruiken om honden mee te trainen/belonen (aluminium geluid)

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 06 sep 2016 20:13

Martin 78> je zou toch zeggen dat de monteur van de c'dale dealer dat goed kan vinden.Want die weten alles van de BB30 brackets.J ehebt iommers je fiets ook gekocht bij een c'dale dealer/

Misschien als tip>"zet de fiets eens in een montage standaard (hoog dus)of hang hem aan het plafond en zo kan je goed horen waar het nu vandaan komt.(met je oren er vlakbij).Of het geluid ook te horen is als je niet op de fiets zit of alleen als je juist wel erop zit.
Of samen eens bij de FM. Met de monteur.

het is wel een klote probleem als je het niet goed overkrijgt.Dat klikkend geluid kan ook goed een ketting zijn die ergens tegenaan tikt.
Maar dan zit er wel een ritme in, van de pedaalomwentelingen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39587
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 sep 2016 20:14

Als het 100% ritmisch overeen komt met de cadans is het vrijwel zeker het bb.

Een ketting die ergens tegenaan tikt door een uitstekend deeltje oid volgt het ritme van de kettingomwenteling en niet dat van de cadans. Hooguit als de boel tegen je voorderrie aankomt door torsie in het bb, maar dat geluid herken je wel.
Less is bore

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 06 sep 2016 20:21

daniel1975 schreef:Als het 100% ritmisch overeen komt met de cadans is het vrijwel zeker het bb.
Dat is goed dat je dat opmerkt.

Mijn gekraak was de hele tijd (van de ketting die versleten/verkeerd afgesteld staat, in samenspraak met de versleten cassette).
Nauurlijk ook van de pedaalomwentelingen om de ketting voort te bewegen, maar in elk geval totaal niet ritmisch.

Misschien is er wel een you tube/internet filmpje( met geluid) ,
met een bb30 bracket die een krakend geluid geeft.
(Zal morgen eens zoeken)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39587
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 sep 2016 20:32

En ook is de tik eigenlijk altijd op hetzelfde punt in de pedaalwenteling. Vaak stukje voorbij het hoogste punt in de aanzet van de duwfase.
Less is bore

Plaats reactie