Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 04 mei 2014 17:11

@nuitkor. Strakke fiets, foto's altijd leuk. bijna andersom qua kleurstelling
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 05 mei 2014 00:13

NuitKor schreef:Mooie fiets inderdaad! Ik hou wel van die retro wangen.

Stel ik val in een koers mijn frame kapot, dan moet er iets nieuws komen. Zijn er mensen die mij kunnen vertellen wat het verschil in rijgedrag is tussen de Ultimate AL SLX en de Ultimate CF? Als namelijk de AL SLX ook erg goed is, dan is dat zeker de afweging waard. Een alu frame lijkt mij wel iets sterker ivm de valpartijen bij koersen.
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar gebruik zelf een Ultimate AL in koers en een CF SLX voor bergen enz. Ik ben dusdanig onder de indruk van de Ultimate AL dat ik niet weet of ik de SLX achteraf wel gekocht zou hebben.
De AL is zeer geschikt voor koersen, heeft al een val overleeft en kan ook prima tegen een stootje volgens mij.

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 05 mei 2014 08:47

Mijn SLX in zijn element: heuvels/bergen
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5191
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 mei 2014 09:32

bert01 schreef:
NuitKor schreef:Mooie fiets inderdaad! Ik hou wel van die retro wangen.

Stel ik val in een koers mijn frame kapot, dan moet er iets nieuws komen. Zijn er mensen die mij kunnen vertellen wat het verschil in rijgedrag is tussen de Ultimate AL SLX en de Ultimate CF? Als namelijk de AL SLX ook erg goed is, dan is dat zeker de afweging waard. Een alu frame lijkt mij wel iets sterker ivm de valpartijen bij koersen.
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar gebruik zelf een Ultimate AL in koers en een CF SLX voor bergen enz. Ik ben dusdanig onder de indruk van de Ultimate AL dat ik niet weet of ik de SLX achteraf wel gekocht zou hebben.
De AL is zeer geschikt voor koersen, heeft al een val overleeft en kan ook prima tegen een stootje volgens mij.
Ik heb zeker wel wat aan zo'n antwoord. Jij hebt ervaring met de Ultimate CF SLX en de Ultimate AL. Hoe ervaar jij het verschil in stijfheid en comfort?

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 05 mei 2014 10:34

[quote="NuitKor"
Ik heb zeker wel wat aan zo'n antwoord. Jij hebt ervaring met de Ultimate CF SLX en de Ultimate AL. Hoe ervaar jij het verschil in stijfheid en comfort?[/quote]

De CF SLX heeft zeker meer comfort, qua stijfheid merk ik eigenlijks geen verschil. In koers vind ik de AL een heerlijk strak sturende racebak, het comfort mis ik daar zeker niet.

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 05 mei 2014 10:36

NuitKor schreef: Ik heb zeker wel wat aan zo'n antwoord. Jij hebt ervaring met de Ultimate CF SLX en de Ultimate AL. Hoe ervaar jij het verschil in stijfheid en comfort?
De CF SLX heeft zeker meer comfort, qua stijfheid merk ik eigenlijks geen verschil. In koers vind ik de AL een heerlijk strak sturende racebak, het comfort mis ik daar zeker niet.

Wil je de fiets niet nog een maatje kleiner hebben dan nu met een wat langere stuurpen? Zie dat je nu geen marge meer hebt qua hoogte stuur

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5191
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 mei 2014 10:46

bert01 schreef:
NuitKor schreef: Ik heb zeker wel wat aan zo'n antwoord. Jij hebt ervaring met de Ultimate CF SLX en de Ultimate AL. Hoe ervaar jij het verschil in stijfheid en comfort?
De CF SLX heeft zeker meer comfort, qua stijfheid merk ik eigenlijks geen verschil. In koers vind ik de AL een heerlijk strak sturende racebak, het comfort mis ik daar zeker niet.

Wil je de fiets niet nog een maatje kleiner hebben dan nu met een wat langere stuurpen? Zie dat je nu geen marge meer hebt qua hoogte stuur
Oke dat klinkt wel goed over die AL.

Ik vind hem eigenlijk wel perfect qua maat nu. Er zit nog een 5mm spacer onder. Het balhoofd van deze CF is 160mm.

De huidige AL en CF heeft in M een balhoofd van 150mm. Dan komt er bij een 4,5mm sluitring 15mm spacer bij.

Als ik naar een S ga (balhoofd 138mm) heb ik 16mm sluitring + 15mm spacer nodig).

Mijn fiets nu heeft een 110mm stuurpen, eigenlijk is dat best mooi in verhouding met de maat (m) van het frame. En geen spacers oogt strak!

Gebruikersavatar
BasJansen
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2014 10:07

Gebruikersavatar BasJansen 05 mei 2014 23:07

Ik ben er gister achter gekomen dat zo'n ultimate cf sl echt bijzonder comfortabel is.
Normaal had ik al na een kilometer of 60 stijve spieren op verschillende plekken, gister had ik na 180km, los van mij slechte benen, nergens last van. Heerlijke rit om hem echt op de proef te stellen:
http://www.strava.com/activities/137389853
Afbeelding

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 06 mei 2014 00:15

BasJansen schreef:Ik ben er gister achter gekomen dat zo'n ultimate cf sl echt bijzonder comfortabel is.
Normaal had ik al na een kilometer of 60 stijve spieren op verschillende plekken, gister had ik na 180km, los van mij slechte benen, nergens last van. Heerlijke rit om hem echt op de proef te stellen:
http://www.strava.com/activities/137389853
Wat een nieuwe fiets al tussen de oren doen kan he ;)



@Nuitkor, Ik zou dan inderdaad dezelfde maat aanhouden. Ga je geen spijt van krijgen. Prijsverschil gewoon mooie set wielen voor halen(mavics op marktplaats dumpen).

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 06 mei 2014 08:53

Het verschil is inderdaad wel (erg) groot maar ik kan zeker beamen dat er een groot verschil is in comfort tussen de "oude" CF en de Aeroad aan de ene kant en de nieuw CF SL(X) aan de andere kant! Ennuh slechte benen en wel KOM rijden?! Da's dan wel weer apart.....
Aeroad
Grail
Ultimate

Mr. R
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 08 jul 2010 11:08
Locatie: In the mountains

Mr. R 06 mei 2014 12:47

Heeft iemand mss een geometrie tabel van de ULTIMATE CF SLX? Ik zit te kijken naar een 2xl in de outlet maar wil graag vergelijken met mijn huidige frame.
In the end cycling is easy. Just pedal and see where it ends.

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 06 mei 2014 13:05

Iets met www.canyon.com of zoiets?
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

Plaats reactie