Nou zeg, een lekkere moorkop gaat er bij wel in hoor.
Wielrenners in de Media (Geenstijl)
- borgmonster
- Forum-lid
Nog maar een +1 erbij dan.Lcsmet schreef: ↑22 mar 2023 19:00+1
Misschien moet iedereen zijn/haar lange tenen een beetje intrekken.
Nu lijkt het wel of iedereen wil perse in elk woord een belediging vinden.
Heb familie die hun kind liefkozend mongooltje noemen. Waarom niet? Of mogen zij het dan weer wel omdat het hun kind is?
De regels moet je niet ingewikkeld maken met enige reden om ze ingewikkeld te maken.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Dat is dan weer beledigend voor iedereen met tenen die langer dan gemiddeld zijn .Lcsmet schreef: ↑22 mar 2023 19:00+1
Misschien moet iedereen zijn/haar lange tenen een beetje intrekken.
Nu lijkt het wel of iedereen wil perse in elk woord een belediging vinden.
Campagnolo Ultra Dork
En zo zie je maar dat een woord veranderen totaal geen zin heeft, en dat een negatieve betekenis altijd overspringt naar het nieuw 'correcte' woord, zodat dat binnen korte tijd ook 'not done' wordt.
Toen ik jong was, was 'neger' nog een normaal woord wat doorgaans netjes gebruikt werd, en had je een ander woord wat echt als scheldwoord bedoelt was (lijkt op Amerikaanse N-woord). Dat laatste woord heb ik al grofweg 30 jaar gelukkig niet meer gehoord.......alleen is de betekenis ervan overgesprongen op het nette woord.......en nu 'neger' niet meer ok is, gaat die negatieve betekenis overspringen op 'zwarte mensen' of op 'people of collor', waardoor je die over een tijdje ook niet meer mag gebruiken.
Je moet dus de betekenis veranderen en niet het woord, want met het veranderen van het woord bevestig je enkel de negatieve betekenis. Om daarvan een concreet voorbeeld te geven......het woord Geus (gueux: armoedzaaier) was bedoelt als scheldwoord, maar is nu een eretitel.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Goed verhaal Sulla!!
Negerzoen associeert ook geen weldenkend mens met iets racistisch.
Overigens zie je vaak in dit soort discussies dat het veelal witte mensen zijn die hier de meeste aanstoot aan nemen.
Mijn donkere collega is al paar jaar pissed dat hij geen Piet meer mag spelen in december. Is geweigerd door het committee omdat mensen daar mogelijk aanstoot aan zouden nemen. Iets met doorslaan….
(NTR trouwens ook alleen maar blanke pieten, Club van Sinterklaas blank en 1 aziatisch meisje).
Negerzoen associeert ook geen weldenkend mens met iets racistisch.
Overigens zie je vaak in dit soort discussies dat het veelal witte mensen zijn die hier de meeste aanstoot aan nemen.
Mijn donkere collega is al paar jaar pissed dat hij geen Piet meer mag spelen in december. Is geweigerd door het committee omdat mensen daar mogelijk aanstoot aan zouden nemen. Iets met doorslaan….
(NTR trouwens ook alleen maar blanke pieten, Club van Sinterklaas blank en 1 aziatisch meisje).
Less is bore
Ik blijf het bijzonder vinden dat de Latijnse afleidingen van twee kleuren (neger, blank) nu rasistisch zijn, en de Germaanse afleiding (zwart, wit) op dit moment(!) niet. Zou men doorhebben dat hier een uit verband getrokken semantische discussie gevoerd wordt?
Mbt wielrenafdaalfilmpje: auto's inhalen bergaf is vrij normaal en vaak verstandiger dan erachter blijven (als automobilist laat ik snelle dalers er ook langs), maar hier maken zowel dalende automobilist als dalende fietser een domme fout.
Overigens zie ik in de comments naast de gebruikelijke domme haat ook steeds meer nuance, dus misschien is er hoop?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- Enzzo
- Forum-lid HC
De ellende is ook dat je met al die nieuwe begrippen taalkundig hopeloos in de knel komt.
Personen die zich voortaan ‘het’ willen laten noemen bijv. schrijf of noem die maar eens in een correcte mail. Hopeloos!
Personen die zich voortaan ‘het’ willen laten noemen bijv. schrijf of noem die maar eens in een correcte mail. Hopeloos!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Alleen nog maar gezien in Game of thrones.....
Voor het overige, eens met je schrijfsel.
Het overgrote gedeelte van de schoonfamilie is Surinaams en in de vriendenkring ook veel Surinamers en Antillianen. Daar was tot voor kort 'neger' een heel normaal woord en ook nu hoor ik het nog regelmatig om de uiterlijke kenmerken van iemand te omschrijven.
'Zwart' had vroeger juist een veel meer negatieve lading.
Het is gewoon een stukje Amerikanisering. 'Wij' (aka Sylvana Simons) moesten en zouden ook ons N-woord krijgen.
'Zwart' had vroeger juist een veel meer negatieve lading.
Het is gewoon een stukje Amerikanisering. 'Wij' (aka Sylvana Simons) moesten en zouden ook ons N-woord krijgen.
Campagnolo Ultra Dork