Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 14 apr 2015 20:19

@Knutmo Wat een drama. Zijn gewoon angsthazen die teveel met anderen bezig zijn. Als iedereen op zichzelf let gaat het een stuk beter.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 14 apr 2015 20:34

Is het probleem niet juist dat de meeste fietsgroepen enkel en alleen met zichzelf bezig zijn? Medeweggebruikers, verkeersregels en goede manieren zijn totaal ondergeschikt aan hun gejaag.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 14 apr 2015 20:47

timo2.0 schreef:Is het probleem niet juist dat de meeste fietsgroepen enkel en alleen met zichzelf bezig zijn? Medeweggebruikers, verkeersregels en goede manieren zijn totaal ondergeschikt aan hun gejaag.
Geen idee, fiets namelijk zelf 95% van de tijd alleen en de overige 5 procent met 1 of 2 anderen.

Wat mij wel opvalt, ook als eenzame renner, dat mensen zich op de fiets heel anders gedragen dan in een auto. Mensen op de fiets kijken veel meer om zich heen en gaan daardoor slingeren. Als je belt, of roept omdat ze de bel niet horen, kijkt 9 van de 10 fietser achterom om te zien wie ze wel niet komt inhalen. Dit gaat gepaard met slingeren en uitwijken op de tegengestelde weghelft. In/Op een auto/motor kijkt men veel meer naar de weg en laat men inhalen. Dan kijk je ook niet over de schouder wie je komt inhalen en wijk je ook niet uit naar links. Ik snap dat oprecht niet.Paniekerig achterom kijken en een glimp opvangen van een renner voegt mijn inziens weinig toe aan een fijn rondje fietsen.

Daarnaast, dat wielrenners harder gaan dan gewone fietsers, is al jaren lang zo. Inmiddels weet heel nederland dat een wielrenner altijd eerder bij je is dan je verwacht. Maar waarom past niemand zijn verwachtingspatroon aan? Sinds mijn vader op een racefiets zit valt mij op dat zijn rijstijl best is veranderd, vooral in positieve zin. Zo laat hij het fietspad vaker vrij bij oprijden. Is hij voorzichtiger bij oprijden en afslaan. Tal van andere automobilisten rijden echter eerst op en kijken dan angstvallig uit hun zijraam of ze niet worden aangereden door een fietspadgebruiker. Ook dit kan ik werkelijk niet begrijpen. Ik ken niemand die in een donker gat springt en dan halverwege wel uitvogelt of het een goede landing wordt of een doodsmak. Dan kijk je toch ook eerst voor je wat doet?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 14 apr 2015 20:54

Mijn reactie in het "wielrenners naar de rijbaan" topic ook maar eens hier posten omdat het eerste gedeelte schetst hoe ik het gedrag van racefietsers, en dan met name groepen, ervaar...
timo2.0 schreef:
koozie schreef:zo i zo
Dat is een leuke voor het taaltopic ;)

Ik forens dagelijks op mijn racefietsje rustig van Amsterdam via Ouderkerk naar Abcoude en weer terug, en sta daarom tweemaal daags keurig te wachten bij de stoplichten bij de brug, zo bekend voor de vele fietsers die hun trainingsritjes langs de Amstel starten en eindigen en regelmatig het rondje Hoep doen. Met name op de terugweg erger ik mij in het voorjaar en 's zomers, maar ook buiten die seizoenen, mateloos: hele groepen maar ook individuele "renners" fietsen zowel vanuit Ouderkerk linksaf de brug op als vanaf de brug rechtsaf Ouderkerk in, zonder acht te slaan op de verkeerslichten of überhaupt op het feit dat zij het fietspad dienen te gebruiken in plaats van de rijweg, regelmatig zonder zelfs maar vaart te minderen als ze de kruising opfietsen. Het is gewoon maar een voorbeeld maar zo zie ik voortdurend racefietsers die zich helemaal niets aantrekken van de verkeersregels, zowel naast het fietspad als daarop. En ja, het zal in de ogen van vele andere racefietsers vast zo zijn dat dit dan weer een kleine groep hufters is die het imago van de rest verpest maar waarom zie ik dan vrijwel dagelijks zoveel fietsers zo de kruising nemen en sta ik zelden met andere racefietsers bij dat stoplicht? (en met een grote groep stond ik sowieso nog nooit bij dat stoplicht, die rijden altijd met z'n allen over de rijbaan).

Aan de andere kant probeert de overheid het weer eens op te lossen met een gemakzuchtige oplossing die geen oplossing is. Fietsers die zich niet aan de regels houden moet je beboeten, Ik heb tweemaal per dag, vijf dagen in de week, de afgelopen twee jaar nog nooit iets van politiecontrole gezien bij deze kruising, en dat terwijl dagelijks grote groepen scholieren al even laks met de verkeersregels omspringen (maar dat gaat dan meer om blind de weg in het dorp zelf oversteken om tegen de rijrichting in de brug te naderen en over het voetpad de brug over te steken, daarbij behendig tussen de hekjes door slalommend die er juist staan om fietsers van dit voetpad af te houden). Maar controleren en beboeten, kortweg: handhaven, dat kost geld en personeel, dus schoppen we gewoon alle racefietsers de openbare weg op. Absurd, van dezelfde domheid als de plannen van de gemeente Amsterdam om alle snorscooters van het fietspad te weren en ook de rijbaan op te sturen. 97 procent (jawel, zevenennegentig! Zie de uitzending hierover van "De Slag om Nederland") van de Amsterdamse snorscooters is opgevoerd en een paar weken handhaven (controleren, beboeten, in beslag nemen) zou het probleem al flink terugdringen. Maar nee, ook hier nemen ze een maatregel die de goeden onder de kwaden laten lijden.

En dan hebben we het nog niet eens over hoe dat dan weer te handhaven. Fietsers hebben geen verplichte snelheidsmeter en kunnen dus niet zien of zij te hard fietsen. Maar ook als ze dat wel kunnen, wat is dan te hard? Of gaan ze fietsers selecteren op het type fiets: als dit een "sportfiets" is dan moeten ze het fietspad af. Maar wat is dan de definitie van een "sportfiets" en mag je met zo'n sportfiets dan niet rustig (onder de gestelde snelheidslimiet) op het fietspad rijden? Nee, dat gaat nog heel wat problemen geven alvorens ze hier een beslissing over kunnen nemen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
rondje
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 aug 2010 14:04
Contact

Gebruikersavatar rondje 14 apr 2015 21:33

Gerboon schreef: Zo laat hij het fietspad vaker vrij bij oprijden. Is hij voorzichtiger bij oprijden en afslaan. Tal van andere automobilisten rijden echter eerst op en kijken dan angstvallig uit hun zijraam of ze niet worden aangereden door een fietspadgebruiker. Ook dit kan ik werkelijk niet begrijpen. Ik ken niemand die in een donker gat springt en dan halverwege wel uitvogelt of het een goede landing wordt of een doodsmak. Dan kijk je toch ook eerst voor je wat doet?
Dit is ook een van mijn grootste ergernissen, ben op deze manier ook al eens aangereden. Maar elke rit kom je ze wel tegen, automobilisten die blind het fietspad op rijden of oversteken en dan verschrikt kijken als je ineens naast ze staat. Als het te vaak gebeurd in een rit begin ik vaak naar de automobilisten te zwaaien terwijl ik naast ze sta wat vaak gevolgd wordt door een verbaasde blik.

Wat betreft de ingezonden brief ben ik het er wel deels mee eens. Groepen fietsers rijden voor mijn gevoel asocialer dan een individu of groepje van 3/4 renners. Het komt dan vaker voor dat ze ander verkeer wegdrukken, verkeerslichten negeren of voorrang eisen zonder dat ze daar recht op hebben. Al denk ik ook dat het geschreeuw (waarschuwen naar elkaar voor/achter) soms asociaal over kan komen op andere verkeersdeelnemers terwijl dit goed bedoeld is.

Voor de rest blijft het toch geven en nemen. De ene keer krijg je je voorrang niet, maar een andere keer krijg je van een automobilist voorrang bij het oversteken terwijl hij voorrang heeft. Aso's zijn er in elke groep verkeersdeelnemers ze vallen alleen wat meer op bij kleinere groepen zoals racefietsers en motorrijders.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 apr 2015 08:42

Bijkomend aspect en bekend verschijnsel binnen de verkeerskunde is het verschijnsel dat mensen in een auto zichzelf anoniem maken/voelen, en niet verbonden met andere weggebruikers (andere automobilisten, maar ook fietsers en motorrijders). En men voelt zich in een privé omgeving in de eigen auto.
Dit is niet onlogisch, het is je eigen auto, met je eigen spullen. Het is afgesloten van de rest van de wereld. En redelijk goed beschermd met al dat blik en kreukelzones om je heen.

Dit is ook 1 van de redenen dat mensen gebaren en signalen naar elkaar trachten te geven als - in hun ogen - de ander is doms/stoms/gevaarlijks doet waar de 1e persoon hinder van heeft ondervonden. Dat de kans dat het gebaar/waarschuwing/signaal goed geïnterpreteerd wordt vrijwel nihil is, is men zich niet van bewust.

Vertaald richting de fietsers, zie je dit eigenlijk direct terug in die ingezonden brief.
Waarbij het opmerkelijk is dat schrijfster zich stoort als fietsers binnen een groep elkaar waarschuwen voor naderend gevaar... kunnen ze soms beter niets zeggen en wachten tot het mis gaat? Dat ze voor je voorbumber op een hoop gaan?

Overigens denk ik dat het genoemde verkeerskundig psychologisch verschijnsel zich - in mindere mate - ook voordoet bij wielrenners. Zodra er een helm en een bril op gaat, en zeker in de relatieve veiligheid van een groep (of dat feitelijk zo is, waag ik te betwijfelen maar psychologisch kan het wel zo werken), op dat moment ga je ook een stukje anoniemer worden en je daar naar gedragen. Voorbeelden daarvan zijn jezelf/als groep breed maken als jij vindt dat het te gevaarlijk is om ingehaald te worden, of grote opzichte armgebaren als een automobilist (bewust danwel onbewust) iets fout doet waar je hinder van ondervond.

Dat dit soort dingen bij de 1 wat meer naar boven komen dan bij de ander, moge duidelijk zijn. Soms door een stukje frustratie, of ongeduldigheid. Het zal bij iedereen wel eens gebeuren.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 15 apr 2015 08:49

Die eerste zin uit het artikel klopt niet, dat moet natuurlijk zijn: "Met de komst van warmer en zonniger weer duiken weer hele pelotons dagjesmensen op die niet weten dat ze op een niet-voetpad links dienen te lopen."

Want niet alleen veel fietsers houden zich niet aan de regels, en dan bedoel ik zowel wielrenners als "gewone" fietsers, maar ook wandelaars doen waar ze zin in hebben. En als een aantal verkeersovertreders elkaar tegenkomen krijg je chaos en irritatie.

Gebruikersavatar
fietseric
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 12 feb 2014 13:00

Gebruikersavatar fietseric 15 apr 2015 09:03

+1 voor schaatsbaan in Biddinghuizen omtoveren tot wielerbaan!!!!

verder vind ik het maar gezeur, leven en laten leven... wat je nooit weet is het karakter van de gene die aan het klagen is over de wielrenners, wat denk ik vaak de gemotoriseerde aso's zijn.

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1824
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 15 apr 2015 09:28

Laten we beginnen bij onszelf, ook al kun je je ergeren aan medeweggebruikers. Gewoon eens stoppen bij rood licht om te beginnen, ook als je met een groep fietst.
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

Gebruikersavatar
Jan old skool
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 nov 2011 21:32

Gebruikersavatar Jan old skool 15 apr 2015 10:13

Afbeelding

Ook weer zo'n mooie
Zoevende banden pure zen

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 15 apr 2015 10:25

Vooral de laatste zin...
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9098
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 apr 2015 10:31

Zo te zien heeft Ype Minkema, met zijn dikke plofkop, erg zijn best gedaan om een goed gebalanceerd artikel te schrijven.
Die laatste twee zinnen zijn wel hilarisch:
"Met alle gevolgen van dien." Tot dusverre zijn bij PWN geen incidenten bekend."
Maar laten we het vooral wel hebben over "de terreur van 'duinfietsers'"

Hopelijk heeft dit soort rioolgebroddel geen negatieve weerslag op de jongens van MTB Noordwest, die zich al jaren inzetten voor een extra MTB lus bij Schoorl (en m.i. een heel positief imago uitstralen)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie