Pagina 59 van 520

Re: Tubeless

Geplaatst: 19 mar 2015 17:24
door bigfloor
herrvoss schreef:Hoi, ik weet niet of de vraag al langsgekomen is maar ik overweeg dus ook tubeless te gaan beschik al over de WH -6800 wielset en zou voor de schwalbe one 25 gaan. Nu komt de vraag of dit geschikt zou zijn om kasseien ritten als de Ronde en Paris Roubaix mee te rijden?
Voordeel zou dus moeten zijn lager in druk kunnen gaan, maar bieden deze banden ook voldoende bescherming tegen de legendarische kasseien?
Gisteravond een deel van de Ronde gereden, tubeless 23mm Ultremo ZX. Als ik kon kiezen, weer tubeless maar 28mm. Had vlak voor ik terug bij de auto was nog lek (lang leve latex). Vooral het rijden op de randjes van de kasseistroken is belastend voor de zijwangen.
Ben wel klaar met kasseien voorlopig

Re: Tubeless

Geplaatst: 19 mar 2015 22:47
door bigfloor
Kleine correctie. Band was niet lek, maar een deukje in de velg waarlangs lucht lekte. Weer rechtgetrokken, weer luchtdicht nu !

Re: Tubeless

Geplaatst: 20 mar 2015 16:01
door herrvoss
thanks !

Re: Tubeless

Geplaatst: 21 mar 2015 16:35
door Fr3ggel
Ik en een aantal anderen hebben dit zelfde trucje toegepast. Maar dan op chinese carbon velgen van Farsports. Werkt prima!
Ook na 3000KM geen problemen.

Re: Tubeless

Geplaatst: 21 mar 2015 20:28
door Orlok
MacGybert schreef:Hallo

Ik wou even checken of iemand ervaring heeft met tubeless conversies van carbon clinchers. Ik heb al een aantal pagina's op dit forum gecheckt maar kon het niet direct vinden (en zag het ook niet zitten om door alle pagina's te gaan 8-) ).

Ik heb zelf recent mijn voorwiel, een Bontrager Aeolus 5 d3, geconverteerd. Om de velg luchtdicht te maken, heb ik Stan's notubes yellow rim tape gebruikt (21mm). De sealant was ook van Stan's. Als band gebruik ik de Schwalbe one tubeless. Voor het ventiel heb ik eerst geprobeerde met een ventiel uit een BB, maar daarmee kreeg ik het ventielgat niet goed dicht. Uiteindelijk heb ik dan bij Stan's ventieltjes besteld en ook 'threaded valve extenders', en daarmee lukte het vrij vlot. Een eerste poging met de compressor leidde nog tot luchtverlies. De tweede poging was wel succesvol (wiel goed ronddraaien en wobbelen om de sealant goed te verdelen).

Ik heb er ondertussen al een aantal ritjes mee opzitten en ben totnogtoe tevreden van het resultaat. Ik rij met 6 bar en vind dat mijn (kostbare) velg toch goed beschermd is, ook op kasseien. De band rolt soepel over de weg en ik rij lekvrij (terwijl ik met mijn gewone achterband van Veloflex wel ben lek gereden).

Op zich dus positief, maar verre van een duurtest, en natuurlijk ook geen antwoord op de veiligheid van deze conversie. Via het internet vind ik ook geen ervaringen van fietsers die al lang met geconverteerde carbon clinchers hebben gereden. Er is wel een case van kerels die zipp 404's hebben geconverteerd (http://nyvelocity.com/articles/equipmen ... clinchers/). Op de website van Stan's staat 'Any 700c road rim can be converted with our road tubeless bundle. Deep dish rims may require a valve extender.'
Maar Reynolds raad het af: https://reynoldscycling.com/reynolds/ne ... ady-Wheels. De druk op de velgwand zou anders zijn, meer naar de zijkanten gericht dan naar boven. Maar mijn kennis van de fysica volstaat niet om dit volledig te vatten ;) . Zijn er leden met langdurige ervaring hiermee?

Hee
Ik zou mij niet zo druk maken over de druk op de velgrand (is meestal ook breder dan van een aluvelg), zolang je maar niet de maximale druk, die de fabrikant van de carbonvelg heeft opgegeven, overschrijdt, De druk in de band plant zich n.l. onverminderd in alle richtingen voort (wet van Pascal). De druk is echter niet constant omdat die afhankelijk is van de verandering van temperatuur, hogere temperatuur geeft een hogere druk.

Ik rij al bijna 5000km met 38mm carbonwielen die met 2 lagen 21mm "Stan's Yellow tape" door mij luchtdicht zijn gemaakt met Schwalbe Ultremo ZX tubeless banden aangevuld met Schwalbe Doc Blue latex. Als ventiel gebruik ik een uit een binnenband geknipt 'lang' ventiel, met andere ventielen lukte het niet om ze luchtdicht te krijgen en heb geen compressor nodig om ze opgepompt te krijgen, een vloerpomp is voldoende. Ik rij met een druk van 6,5 en 7bar voor een gewicht van >90kg. ;)

Re: Tubeless

Geplaatst: 22 mar 2015 19:59
door gringo
Alles lezend mag ik concluderen dat ik gewone Shamals ook geschikt kan maken voor tubeless buitenbanden? Ik heb als een setje Nutubes maar zou graag met mijn Shamals ook tubeless willen rijden.

Re: Tubeless

Geplaatst: 22 mar 2015 21:52
door Orlok
gringo schreef:Alles lezend mag ik concluderen dat ik gewone Shamals ook geschikt kan maken voor tubeless buitenbanden? Ik heb als een setje Nutubes maar zou graag met mijn Shamals ook tubeless willen rijden.
Ja, geen probleem. ;)

Re: Tubeless

Geplaatst: 23 mar 2015 10:04
door wasbeer2006
MacGybert schreef:

Op zich dus positief, maar verre van een duurtest, en natuurlijk ook geen antwoord op de veiligheid van deze conversie. Via het internet vind ik ook geen ervaringen van fietsers die al lang met geconverteerde carbon clinchers hebben gereden. Er is wel een case van kerels die zipp 404's hebben geconverteerd (http://nyvelocity.com/articles/equipmen ... clinchers/). Op de website van Stan's staat 'Any 700c road rim can be converted with our road tubeless bundle. Deep dish rims may require a valve extender.'
Maar Reynolds raad het af: https://reynoldscycling.com/reynolds/ne ... ady-Wheels. De druk op de velgwand zou anders zijn, meer naar de zijkanten gericht dan naar boven. Maar mijn kennis van de fysica volstaat niet om dit volledig te vatten ;) . Zijn er leden met langdurige ervaring hiermee?

Hee
Ik heb mijn reynolds assault 2013 heel makkelijk tubeless kunnen krijgen. Notubes lintje erin en klaar.

Maar Reynolds raad het inderdaad af. Ik heb er dan ook niet mee gereden. De vraag is als ik bv een 25mm band op 6 bar ga rijden de druk hoger is op de flanken dan een 25met biba op 7 bar.

Ik heb een keer een tekening gezien waarop het verschil in druk met een biba en tubeless werd uitgelegd. Ik zal eens zoeken, wellicht staat ie zelfs ergen in dit topic al geplaats.
Mijn vraag zou dan ook zijn. is de remkracht dan geen issue, welliswaar vanaf de andere kant maar toch, die is toch meer dan de kracht van de lucht in de band.

Een aantal nieuwe reynolds velgen zijn nu wel tubeless compatible.

Re: Tubeless

Geplaatst: 23 mar 2015 20:28
door mont aigoual
Dankzij dit draadje ben ik, na mijn tubeless ervaring met mijn MTB, nu ook met mijn wegfiets overgestapt op tubeless. Heb gekozen voor 2 way fit Shamals en Schwalbe tubeless banden. Voor het erop leggen had ik een bandenknechtje nodig, maar het ging verder vrij vlot. Wat sealant door de ventielen, wielen plat gelegd en opgepomd met een vloerpomp. Gisteren een testritje, met nog twee binnenbanden in de achterzak. Geen enkel probleem, rolt soepel over onregelmatig asfalt, comfortabeler dan normale banden. Of ik ook sneller rijd kan ik niet goed inschatten, bij de MTB had ik dat gevoel wel meer. Tot nu toe zeer tevreden met deze conversie.

Re: Tubeless

Geplaatst: 05 apr 2015 00:35
door bigfloor
Vandaag op pad met mijn nieuwe Giant P-SLR wielen, tubeless ready. Schwalbe One Tubeless 23mm erop. Liep als een zonnetje, maar had er wel teveel lucht in zitten 6 en 7 bar, voelde wat te hard aan.

Re: Tubeless

Geplaatst: 05 apr 2015 10:23
door Suntoro
Gister vergeten om een binnenbandje alsnog mee te nemen, terwijl ik al m'n bagage wel klaar had gelegd voor in mijn achterzakken... Wilde nog terugfietsen naar huis, maar ik was al wat aan de late kant voor m'n afspraak op de afgesproken plek...

Niet echt een lek kunnen testen, aangezien ik niet lek ben gereden. Maar vraag me af of überhaupt nog wel een binnenband ga meenemen in mijn komende ritten. Die volgepropte achterzakken vind ik eigenlijk ook niets (als er bij de banaan, gels en snelle jelle ook nog een binnenband bij moet... ;) ) Gister probleemloos 190km gereden, waarbij de eerste 2 uur op een natte weg waren (1e uur in regen).

Op de mountainbike heb ik altijd een binnenband mee, maar nog maar 1x heb ik die hoven te gebruiken omdat er geen sealant meer in meer in mijn band zat. In de keren dat dat er nog wel in zat heeft de sealant altijd goed gewerkt.... Verder inmiddels al weer bijna 700km tubeless gereden zonder een merkbaar lek op standaard geconverteerde wielen... Qua extra comfort of snelheid merk ik er overigens weinig van, wel fietst het gewoon fijn, maar dat deden mijn oude 25mm banden ook sinds ik overstapte op 25mm bandjes.

Re: Tubeless

Geplaatst: 05 apr 2015 10:41
door Orlok
Suntoro schreef:Gister vergeten om een binnenbandje alsnog mee te nemen, terwijl ik al m'n bagage wel klaar had gelegd voor in mijn achterzakken... Wilde nog terugfietsen naar huis, maar ik was al wat aan de late kant voor m'n afspraak op de afgesproken plek...

Niet echt een lek kunnen testen, aangezien ik niet lek ben gereden. Maar vraag me af of überhaupt nog wel een binnenband ga meenemen in mijn komende ritten. Die volgepropte achterzakken vind ik eigenlijk ook niets (als er bij de banaan, gels en snelle jelle ook nog een binnenband bij moet... ;) ) Gister probleemloos 190km gereden, waarbij de eerste 2 uur op een natte weg waren (1e uur in regen).

Op de mountainbike heb ik altijd een binnenband mee, maar nog maar 1x heb ik die hoven te gebruiken omdat er geen sealant meer in meer in mijn band zat. In de keren dat dat er nog wel in zat heeft de sealant altijd goed gewerkt.... Verder inmiddels al weer bijna 700km tubeless gereden zonder een merkbaar lek op standaard geconverteerde wielen... Qua extra comfort of snelheid merk ik er overigens weinig van, wel fietst het gewoon fijn, maar dat deden mijn oude 25mm banden ook sinds ik overstapte op 25mm bandjes.
Ja, ja, zo ben ik ook begonnen maar ben ondertussen iets te vaak Murphy tegen gekomen dus ben ik weer terug bij af met onder het zadel een tasje met een binnenband en een CO2 patroon en een pompje onder mijn bidonhouder. ;)