Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 25 apr 2011 14:26

@Havana

Volgens mij weet jij zeer vaak mensen te verwijzen naar Google. Al jouw vragen zijn veel besproken, ook hier op het forum. Doe dus je best: www.Google.nl

eelcoz

eelcoz 25 apr 2011 14:29

[quote="Stillekracht"]@Havana

Volgens mij weet jij zeer vaak mensen te verwijzen naar Google. Al jouw vragen zijn veel besproken, ook hier op het forum. Doe dus je best: www.Google.nl [/quote]

Nah, het (praktische) verschil tussen een track en een route is mij ook nog steeds niet duidelijk, ondanks uren te hebben gespendeerd op het forum en het internet.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 apr 2011 15:24

Ik heb inmiddels het e.e.a. uitgevonden op pagina 35 van dit topic.

Ik begrijp dat het met Basecamp niet mogelijk is om auto-routering tijdelijk uit te zetten. Da's wel knap waardeloos moet ik zeggen. Zodra ie één weggetje niet kent, kun je dus eigenlijk meteen al geen route meer maken.

alwarrior
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 sep 2008 01:40

alwarrior 25 apr 2011 15:46

Havana,

Ik ben een edge 705/mapsource gebruiker, maar veel dingen zijn volgens mij in de 800 hetzelfde, misschien hier ook.
Een GPX route is een route, waarbij de Garmin aanwijzingen geeft. Dat betekent bij mij dat hij voor bv een afslag twee keer (op 400 m en op ca 120 m vóór de afslag) aangeeft wat ik moet doen. Met een uitvergroot kaartje met een dikke pijl. Dat scherm komt ook op als je niet je kaartscherm op de Garmin gebruikt (maar ook als je het scherm met de hartslag/snelheid etc. gebruikt).
Een GPX track is volgens mij een soort koers, maar dan met een algemeen geaccepteerd format (ik geloof dat crs en tcx Garmin formats zijn).

Van een track een route maken in bv GPsies werkt (in elk geval bij mij) meestal niet erg goed. De tracks in GPsies zijn meestal history tracks die door mensen gemaakt zijn terwijl ze de tocht fietsten en er zitten dan heel veel (duizenden) viapunten (waypoints of hoe ze ook mogen heten) in. En als je er dan een GPX route van maakt ziet de Edge dat als allemaal waypoints en daar kan de Edge er niet zoveel van aan (ik meen max 100). Je krijgt dan een foutmelding als hij de route aan het berekenen is (niet leuk als je net wilt beginnen te fietsen).
Bij mij komt het er vaak op neer dat ik GPsies e.d. vaak als inspiratie gebruik en zelf de route maak in mapsource.


Bij mapsource kan ik de autoroutering wel uitzetten: bewerken - voorkeuren - tab routebepaling - direkte routes gebruiken. Als je dit kiest trekt mapsource een rechte lijn tussen twee viapoints. Is die optie er bij de edge 800 niet?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 apr 2011 15:48

Thx voor je reply :)

Bij Basecamp (voor Mac) kun je auto-routering wel uitzetten, maar zodra je het weer aanzet berekent ie de hele route opnieuw. Tijdelijk uitzetten kan dus niet. Knap lastig!

Ik begrijp dat dit in Mapsource wel kan. Daarom installeer ik nu Parallels, waarmee ik Windows software op mijn Mac kan draaien.

alwarrior
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 sep 2008 01:40

alwarrior 25 apr 2011 16:01

En dat herberekenen is niet in te stellen?
alternatief zou nog kunnen zijn bikeroutetoaster.com. Daar kun je met OSM werken en "bike" instellen én de automatische routering uitzetten voor een klein stukje.

eelcoz

eelcoz 25 apr 2011 16:03

[quote="havana"]Thx voor je reply :)

Bij Basecamp (voor Mac) kun je autoroutering wel uitzetten, maar zodra je het weer aanzet berekent ie de hele route opnieuw. Tijdelijk uitzetten kan dus niet. Knap lastig!

Ik begrijp dat dit in Mapsource wel kan. Daarom installeer ik nu Parallels, waarmee ik Windows software op mijn Mac kan draaien.[/quote]

Zo blijkt maar weer hoe kut een Mac eigenlijk is.;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 apr 2011 16:04

Nou, 't ligt aan de software van Garmin, niet aan de Mac ;)

[update]

Ik heb inmiddels de PC-versie aan de praat op de Mac via Parallels. Nu werkt 't tijdelijk uitzetten van auto routering wél perfect. Bijkomend voordeel is één stap terug bij het maken van een route terug ook stukken makkelijker is dan in Basecamp-4-Mac, namelijk gewoon ctrl+z (CMD+Z op de Mac).

Hier even een tutorial voor Mac-gebruikers die ook de PC-versie van MapSource willen draaien

- download & installeer Parallels (te downloaden van de bekende piratensites)
- download een Windows XP iso file (zie boven)
- start Parallels op en installeer Windows
- installeer WinRAR voor Windows
- installeer WIC; dit is een Windows component dat Mapsource nodig heeft
- download Mapsource van de Garmin website
- open de Mapsource.exe file met WinRAR en pak alle bestanden uit
- ga naar de map waar je de boel uitgepakt hebt en start MSMAIN.MSI
- download en installeer de Open Street Map.

KLAAR !

sram60
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 feb 2010 20:46

sram60 25 apr 2011 17:02

Heb gister de update 2.2 gedaan voor mijn Garmin Edge 800, en vandaag mee gereden. Hij was helemaal op hol geslagen en ging van allerlei activiteiten uitvoeren. Nu heb ik de fabrieksinstellingen terug gezet, is dat voldoende om er voor te zorgen dat hij het deed zoals voorheen?
Edwin van de Velde

ppolla
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 27 nov 2005 17:22

ppolla 25 apr 2011 22:18

[quote="Sram 60"]Heb gister de update 2.2 gedaan voor mijn Garmin Edge 800, en vandaag mee gereden. Hij was helemaal op hol geslagen en ging van allerlei activiteiten uitvoeren. Nu heb ik de fabrieksinstellingen terug gezet, is dat voldoende om er voor te zorgen dat hij het deed zoals voorheen? [/quote]

wat voor activiteiten? wat is er gebeurt?
P

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 25 apr 2011 22:20

[quote="Sram 60"]Nu heb ik de fabrieksinstellingen terug gezet, is dat voldoende om er voor te zorgen dat hij het deed zoals voorheen? [/quote]
Laat het ons weten zou ik zeggen ;) (waarschijnlijk wel)

Het is sowieso aan te raden..

sram60
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 feb 2010 20:46

sram60 25 apr 2011 23:23

Ik was gewoon aan het rijden, en was een rit aan het maken. Mijn timer aangezet en opeens ging die steeds herberekenen en zeggen dat ik links en rechts moest gaan terwijl dat helemaal niet van toepassing was. Mijn Garmin gaf ook steeds tonen aan terwijl er dan op het scherm niets te zien was. Ik snapte er helemaal niets van want had helemaal geen punt aangegeven waar ik naartoe wilde dus de Garmin hoefde me helemaal niet te sturen naar een bepaald punt. Ik vind het maar vreemd en dat die steeds tonen aangeeft nog meer. Heb hem nu helemaal geresed. Hopen dat mijn Garmin weer normaal doet.
Edwin van de Velde

Gesloten