Cannondale
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Pinarello gebruikt niet voor niets Ita buitenboordlagers op al haar fietsen
De meest probleemloze, eenvoudigste, goedkoopste, makkelijke, beproefde constructie.
De meest probleemloze, eenvoudigste, goedkoopste, makkelijke, beproefde constructie.
De meest probleemloze is BSA. ITA kan theoretisch nog loskomen aan de driveside (niet dat dit me in 13 jaar ooit overkomen is met mijn eigen ITA bracket).
Ik heb nu voor project winterfiets-de-luxe (waarover later meer..) van praxis works een adapter gekocht zodat ik mijn oude campa cranks in een supersix kan plaatsen. Lijkt een hele fraaie oplossing, ik heb goede hoop dat de fiets kraakvrij blijft.
Ik heb nu voor project winterfiets-de-luxe (waarover later meer..) van praxis works een adapter gekocht zodat ik mijn oude campa cranks in een supersix kan plaatsen. Lijkt een hele fraaie oplossing, ik heb goede hoop dat de fiets kraakvrij blijft.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
De nieuwe SS is idd identiek aan de CAAD12 qua geo. Als ik echter een overjarig model koop heb ik helaas vaak te maken met de SS Ultegra 3 met een reach van 399 ipv 411.De geometrie van de Supersix is exact gelijk aan de caad 12. Er is wel een klein verschil in met een caad 10
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Een 12 cm stuurpen is niet overdreven lang en het frame van een SS is echt goddelijk. Ik heb destijds ook bijna een SS gekocht maar deze was helaas te groot.
Maak joe woar
-
- Forum-lid
- Berichten: 1791
- Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20
Ik heb het altijd een enorme gemiste kans gevonden. Ik heb een zwak voor Cannondale omdat ze nimmer onnodig geforceerd onderscheidend moeten zijn van zichzelf. Niet teveel poeha, maar altijd van hoge kwaliteit (gewicht, stijfheid, garantie). Waarom prutsen aan wat (echt heel) goed is, dus de EVO blijft gewoon in nagenoeg dezelfde hoedanigheid in het gamma. Caad 12 is gewoon een licht doorontwikkelde Caad 10, beter gaat een alu-frame niet worden namelijk. En die koddige Aero frames beginnen ze al helemaal niet aan. Het Hollowgram crankstel; schitterend no-nonsense! Behoud van een good old BSA systeem had deze denkwijze mooi ondersteund. BB30 heeft het merk echt beschadigd, merkwaardig dat daar nooit op geanticipeerd is.
Mijn EVO is trouwens gelukkig al ruim 3 jaar kraakvrij.
Mijn EVO is trouwens gelukkig al ruim 3 jaar kraakvrij.
BB30 hebben ze zelf verzonnen...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40035
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Praxis oplossing lees je goede dingen over en over de Parlee adapters ook ivm de langere flenzen.
Cannondale is idd een van de aanstichters van de BB30 ellende en ze willen ook zoveel mogelijk van hun SI-onzin verkopen, dus losse frames is zo beperkt mogelijk. Enige mooie is idd hun crank.
Cannondale is idd een van de aanstichters van de BB30 ellende en ze willen ook zoveel mogelijk van hun SI-onzin verkopen, dus losse frames is zo beperkt mogelijk. Enige mooie is idd hun crank.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 1791
- Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20
53x11 schreef:BB30 hebben ze zelf verzonnen...
I know!
Ok, qua orientatie is mijn shortlist nu:
CAAD12 Ultegra / Ultegra disc of SS Ultegra 2016/2017
Kleurvoorkeur: zwart / rood, geen opvallende kleuren (groen, geel etc.)
Framemaat 63 (62,6 stack en 411 reach)
Eventueel de CAAD12 Ultegra disc (vind de kleurstelling van het frame mooier), maar ik hik een beetje tegen dIe schijfrem aan. Ik wil een wielset makkelijk kunnen wisselen en upgraden. Hiermee ben ik volgens mij dan beperkt. Het standaard wielsetje aksium met schijfrem lijkt me sowieso behoorlijk inferieur (lees zwaar) op een dergelijke fiets. Bovendien heb ik het gevoel dat de schijfrem zich nog moet bewijzen op de racer.......
Nadeel SS
Geen complete kabeldoorvoer in het frame. Vind ik optisch echt een minpuntje....zeker voor een fiets in deze klasse. Carbon, kwetsbaarder voor valschade, echter weer duurzamer dan alu (metaalmoeheid).
Nadeel CAAD12
Spidercrankstel en kettingbladen. Wel mooi, lastig om eens een kettingblad te vervangen. Rijd namelijk toch het liefst met 53/39 ipv 52/36...zeker geen compact. .Alu frame, dus iets minder comfortabel en minder duurzaam. Echter beter bestand tegen valschade (deukt..).
Ik heb dus kort de CAAD12 gehad en ben behoorlijk onder de indruk van de rijeigenschappen en geometrie. Hoe de SS zich hiermee verhoudt heb ik nog geen ervaring. Materiaal frame maakt mij niet heel veel uit, de kwaliteit en rijeigenschappen wel...
Iemand nog steekhoudende argumenten om mijn keuze makkelijker te maken?
CAAD12 Ultegra / Ultegra disc of SS Ultegra 2016/2017
Kleurvoorkeur: zwart / rood, geen opvallende kleuren (groen, geel etc.)
Framemaat 63 (62,6 stack en 411 reach)
Eventueel de CAAD12 Ultegra disc (vind de kleurstelling van het frame mooier), maar ik hik een beetje tegen dIe schijfrem aan. Ik wil een wielset makkelijk kunnen wisselen en upgraden. Hiermee ben ik volgens mij dan beperkt. Het standaard wielsetje aksium met schijfrem lijkt me sowieso behoorlijk inferieur (lees zwaar) op een dergelijke fiets. Bovendien heb ik het gevoel dat de schijfrem zich nog moet bewijzen op de racer.......
Nadeel SS
Geen complete kabeldoorvoer in het frame. Vind ik optisch echt een minpuntje....zeker voor een fiets in deze klasse. Carbon, kwetsbaarder voor valschade, echter weer duurzamer dan alu (metaalmoeheid).
Nadeel CAAD12
Spidercrankstel en kettingbladen. Wel mooi, lastig om eens een kettingblad te vervangen. Rijd namelijk toch het liefst met 53/39 ipv 52/36...zeker geen compact. .Alu frame, dus iets minder comfortabel en minder duurzaam. Echter beter bestand tegen valschade (deukt..).
Ik heb dus kort de CAAD12 gehad en ben behoorlijk onder de indruk van de rijeigenschappen en geometrie. Hoe de SS zich hiermee verhoudt heb ik nog geen ervaring. Materiaal frame maakt mij niet heel veel uit, de kwaliteit en rijeigenschappen wel...
Iemand nog steekhoudende argumenten om mijn keuze makkelijker te maken?
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'
Ik heb zelf een CAAD10 en mijn keuze was ongeveer hetzelfde als die van jou destijds. Wat betreft dat metaal moeheid verhaal..., ik heb dat ook zitten uitspitten... en dat kan een rol spelen als je prof wielrenner bent, je slechts een fiets hebt en er 5 jaar achter elkaar mee rijdt. Ergo, dat gaan jij en ik niet mee maken. Je koopt dus een frame voor het leven bij wijze van spreken.
Schijfremmen lijken mij (persoonlijk) alleen een voordeel te leveren als je veel in Limburg of in de bergen rijdt. En dan nog alleen als het regent.
Trust me, ik heb heel veel op de MTB gezeten, met zowel velg- als schijfremmen dus ik weet redelijk goed waar de grenzen van beide liggen. Schijfremmen zijn een leuk verkoop argument voor racers en bieden zeker toegevoegde waarde, echter dit is minder van toepassing in Nederland.
Dan heb ik zelf ook nog een vraag
Weet er iemand of carbon 7x9mm zadelrails op een Cannondale C3 zadelpen passen ?
Schijfremmen lijken mij (persoonlijk) alleen een voordeel te leveren als je veel in Limburg of in de bergen rijdt. En dan nog alleen als het regent.
Trust me, ik heb heel veel op de MTB gezeten, met zowel velg- als schijfremmen dus ik weet redelijk goed waar de grenzen van beide liggen. Schijfremmen zijn een leuk verkoop argument voor racers en bieden zeker toegevoegde waarde, echter dit is minder van toepassing in Nederland.
Dan heb ik zelf ook nog een vraag
Weet er iemand of carbon 7x9mm zadelrails op een Cannondale C3 zadelpen passen ?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40035
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Kwetsbaarheid alu en carbon maakt niks uit. Dun alu is net zo (on)gevoelig als carbon. Die kun je dus afstrepen
Carbon filtert bij de SS de microtrillingen fijn weg is mijn ervaring. Schijven gewoon vergeten. Onnodig, hooguit leuk voor de 'heb'.
Ik zou zonder twijfel voor de SS gaan, een van de fijnste fietsen die er is imho.
Carbon filtert bij de SS de microtrillingen fijn weg is mijn ervaring. Schijven gewoon vergeten. Onnodig, hooguit leuk voor de 'heb'.
Ik zou zonder twijfel voor de SS gaan, een van de fijnste fietsen die er is imho.
Less is bore
ik neig idd het meest naar de supersix...alleen qua kleurstelling niet helemaal mijn smaak (rood/oranje)...daniel1975 schreef:Kwetsbaarheid alu en carbon maakt niks uit. Dun alu is net zo (on)gevoelig als carbon. Die kun je dus afstrepen
Carbon filtert bij de SS de microtrillingen fijn weg is mijn ervaring. Schijven gewoon vergeten. Onnodig, hooguit leuk voor de 'heb'.
Ik zou zonder twijfel voor de SS gaan, een van de fijnste fietsen die er is imho.
Dat lijkt nu nog niet zo'n issue maar ik kan me goed voorstellen dat ik me daar na een jaar goed aan ga irriteren...ik moet die kleur even in het echt zien...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'