Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 17 jan 2009 16:57

[quote="who cares"][quote="Peterj"]

De wielomtrek met de Conti 4000s opgepompt tot 8 bar = 2105[/quote]

Heb je ook de veldtest gedaan , want als je de fiets zit wordt hij iets minder.

2096 mm wordt meestal aangeraden.

[/quote]

Geen veldtest gedaan, streepje op de vloer en het wiel afgerold :rolleye:
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 17 jan 2009 17:13

[quote="Peterj"][quote="who cares"][quote="Peterj"]

De wielomtrek met de Conti 4000s opgepompt tot 8 bar = 2105[/quote]

Heb je ook de veldtest gedaan , want als je de fiets zit wordt hij iets minder.

2096 mm wordt meestal aangeraden.

[/quote]

Geen veldtest gedaan, streepje op de vloer en het wiel afgerold :rolleye:[/quote]
Zat je tijdens het afrollen op de fiets? Daar gaat het namelijk om...

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 17 jan 2009 20:10

Oppassen he
Als ge per ongeluk eens aan uw wiel draait als ge eens moet stoppen. Ge kunt 3 m meer hebben na een tocht van een uur of twee.
Ik heb geen cadans en vertrouw de afstand die de edge opgeeft volledig. Ik heb dit reeds vaak gecontroleerd met mijn vroeger metertje die ik ook op de vloer afgemeten heb zonder erop te zitten. Wel zijn het dikwijls dezelfde die meer km hebben en zo sneller gereden hebben maar die hebben een groter wiel(?) veronderstel ik of kunnen hun toestel niet afstellen.
Verder nog veel fietsplezier
Spirit
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

whocares
Forum-lid

whocares 18 jan 2009 08:11

Ik heb op mijn beide fietsen het oude computertje laten zitten . Na een rit zit er weinig verschil tussen het oude comp. en de Edge .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

sanderb9
Forum-lid

sanderb9 18 jan 2009 10:47

Ze zeggen toch dat Campa wielen vrij ruim zijn?
Zou de omtrek van de buitenband (4000s) dan ook ietsje ruimer zijn dan als ie op een Mavic wiel zou liggen bijvoorbeeld?

Ik heb de Edge na enkele ritjes op de Veluwe maar handmatig op 2096 gezet.
Bij 'auto' gaf ie wel eens opeens 6km/h ofzo aan en corrigeerde dat later niet had ik het idee. (slecht weer en tussen de bomen.)
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

sanderb9
Forum-lid

sanderb9 18 jan 2009 16:35

Erg toevallig.
Net terug van een zeiknat maar prachtig rondje Veluwe/Posbank. (heel verhaal hoor...)

Wielmaat stond ingesteld op 2096 zoals gezegd en ik volgde een zelfgemaakte ROUTE vanuit Mapsource.

Op smalle paadjes in het bos gaf ie regelmatig tijdens een gelijkblijvend tempo snelheden aan van ruim 10km/h minder.
Zeer regelmatig auto. stop en daarna weer start.
Dus ik denk "magneetje zal soms geen contact maken."
Schoongemaakt, dichterbij, tijdens stilstand aan wiel draaien of ie een snelheid aangeeft.....niet dus.
Conclusie: Ondanks de instelling geeft ie alleen de GPS snelheid weer en doet ie niets met het wielmagneetje.

Dat ie vaak zomaar auto. stop en start tussendoor doet had dacht ik te maken met het staan op de pedalen tijdens klimmen. Daardoor komt het magneetje door de kracht op het (slappe) wiel te ver weg af ne toe, maar ik denk nu dat het komt vanwege dat mijn bovenlijf de satelietontvangst bemoeilijkt tijdens het staan.

Even later loopt de hoogtemeting vast. paar keer tikken op het scherm (ik dacht water) zorgde ervoor dat het blokje 'hoogte' in ieder geval weer wat beweging liet zien maar 'gradient' bleef op '--%' staan ondanks serieus stijgen/dalen.

Toen was de paarse routelijn opeens verdwenen en was pas weer zichtbaar bij uitzoomen naar bijv. 1.2km.

Op een gegeven moment liep het hele ding vast, tijd liep ook niet meer.
Ding uit gedaan, daarna weer aan en tijd liep weer, hoogtemeting incl. 'gradient' deed het weer (ik was wel opeens ruim 100 meter gestegen wat niet kan.) maar die paarse lijn was tijdens inzoomen nog steeds niet zichtbaar (en ja, ik reed op de juiste weg.)

Jongens sorry hoor (noem mij maar een zeikerd,)
maar wat een k*tding is dit zeg!

Zulke apparaten horen gewoon bij de Aldi te liggen voor EUR 100.00 ofzo.

Amen

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 18 jan 2009 16:46

@Sander: Heb je de laatste firmware al? Tot versie 2.50 waren er van dit soort problemen meen ik?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

sanderb9
Forum-lid

sanderb9 18 jan 2009 17:40

Yep!
2.60

niklas2
Forum-lid

niklas2 18 jan 2009 17:44

Sander B.: Mijn ervaring met de Edge 705 is dat ie absoluut moeite heeft met natte omstandigheden onder de bomen. Dat bemoeilijkt blijkbaar de satellietontvangst dusdanig dat je te maken krijgt met afwijkende snelheden.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 18 jan 2009 18:01

Sander B: Ik heb ook veel haperingen ondervonden bij aanschaf van mijn apparaat. Maar voor mij doet ie nu alles perfect na veel instellingen uitproberen en uploaden van de laatste firmware. Is inderdaad heel afhankelijk van instellingen en kaartmateriaal. Wel heeft mijn schoonbroer hetzelfde en bij hem werd de hoogte niet weerggeven en heeft ie het apparaat in garantie teruggebracht en is binnen enkele weken in orde gesteld en werkt nu ook zonder problemen. Wel zou ik willen vragen, dat magneetje waarvan sprake is dat voor de cadans? Ik heb dit namelijk niet omdat ik voor mij het nut niet inzie van een cadansmeter (misschien ben ik maar een mietje voor te fietsen). Ik heb buiten nog nooit problemen gehad met ontvangst. Heb ook al lanen in bossen gedaan en werkte steeds perfect.

Groetjes
Spirit
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 19 jan 2009 02:01

@Sander B: Het allerslechtste onderdeel wat Garmin meelevert met de EDGE serie (heb ik persoonlijk ondervonden bij de 305 Bundel en bij de 705 bundel) zijn de batterijen. Ik geloof dat ik bij een van de HR banden hem 3 maanden heb kunnen gebruiken maar de meeste waren binnen no time leeg. Volgens mij was die van de CAD sensor van de 705 bij mij binnen een week leeg.

Je kunt je cadanssnsor oppnieuw pairen, dan moet je het ledje zien knipperen en je moet zien dat de EDGE de CAD sensor herkent. Doet hij dat niet, dan geef maar een paar euro voor een nieuwe CR2032 van en serieus merk dan kun je een jaar vooruit.
Afbeelding

sanderb9
Forum-lid

sanderb9 19 jan 2009 10:58

Als ik mijn fiets pak geeft ie wel een berichtje dat ie de cadanssensor gevonden heeft.
Ook geeft ie de cadans gewoon weer terwijl de snelheid wegvalt.

Ik denk dus niet dat het aan de batterij ligt en opnieuw pairen lijkt me ook niet helpen.

Maargoed, ik zal het eens proberen.

Eerst maar eens een harde reset.
(nee, niet tegen de muur.....nog niet...)

EDIT:
Bleek toch iets mis met het magneetje.
Nòg iets verschoven en hij maakte weer contact.
Dat verklaart dan iig een belangrijk deel van mijn ellende, nu de rest nog...

Plaats reactie