Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 mar 2017 13:00

Duurste groep == lichtste groep == zo min mogelijk opties.
Zo werkt het met snelle auto's toch ook, bouw je ook geen airco, of autoradio in. (als het om de laatste grammen gaat.. maar dat is in deze niet anders).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 mar 2017 13:27

Campagnolo heeft een heel assortiment aan groepen, het zijn zeker niet altijd de duurste groepen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 06 mar 2017 16:54

dropje73 schreef:klopt het dat je de reach van de Shifters helemaal niet af kan stellen bij Campa? terwijl dat de duurste groepen zijn :o
Bij mijn Campa groepen zijn de Ergopowers op 2 manieren monteerbaar: Korte reach en lange reach. Daarvoor levert Campa een passtuk mee.
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 06 mar 2017 18:24

Voor de kolenschop kan er een vulstuk geplaatst worden.
De meisjeshand heeft peg en moet naar de Jappen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 06 mar 2017 20:23

ypuh schreef:
Wolfhound32 schreef:Hmmmmm......
Wat is slim? Een 2e hands (goede) 10-speed Force groep, of een nieuwe 11-speed Rival groep?
Ligt aan de prijs. Mijn voorkeur ging uit naar een 10-speed groep zodat ik alle onderdelen (en wielsets) kon uitwisselen. Helaas bleek nieuw 10s niet haalbaar/betaalbaar, was het aanbod 2e hands SRAM beperkt en heb ik uiteindelijk voor een 11s Rival gekozen.

Wat zijn verder je zoekcriteria? Gewicht? Looks? Kwaliteit? Volgens mij is de Rival 22 vrijwel unbeatable op dit moment en kun je nog eens flink gewicht besparen door voor een lichter crankstel te kiezen.
Dank voor je reactie Ype. Mijn reden om eventueel voor Rival te gaan, is omdat ik de 105 (lees de crank) spuuglelijk vind. De onderdelen zijn bij Rival volgens mij nog wel redelijk betaalbaar te vervangen en eventueel tegen Shimano om te wisselen. (Denk aan bijvoorbeeld de cassette)
Force 10-speed zou ik overwegen om exact dezelfde reden als die jij hierboven schetst

Maar hoe bevalt jou de Rival en hoe schakelt de groep?

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 06 mar 2017 22:20

De Rival groep bevalt goed! Nu zo'n 500km mee gereden en alles goed afgesteld. De feel van de remgrepen en schakelen is even wennen, maar nu voelt het prima. Het schakelt in ieder geval soepel en meerdere versnellingen tegelijk opschakelen + de harde klik zijn ook fijn. Moest wel ff ingereden worden, klik van de shifters was eerst wel heel hard en de kabels moesten even zetten.

Volgende groep (over een paar jaar pas) wordt waarschijnlijk weer SRAM.

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 07 mar 2017 07:39

Het schakelt gewoon super, duidelijk, en ziet er van alle groepen het beste uit, ik ben al 6 jaar dik tevreden met Sram op de racefiets !!
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 mar 2017 07:49

Ook altijd zeer tevreden geweest over SRAM. Shifters, cranks en derailleurs zien er TOP uit, ergonomie is fantastisch en de harde klik is een feestje. Kettingen hebben standaard snelschakel, ook fijn.

Nadelen: geen fijne cassettevertandingen (maar je kan Shimano pakken). Yaw-VD is lastig af te stellen (maar schakelt wel fantastisch). Op sommige onderdelen staan te schreeuwerige graphics. Uiterlijk nieuwe Aerolink remmen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 mar 2017 08:00

Ik zou graag de hele sRAM groep meer in lijn willen zien met de cranks. Die zijn mooi zwart en strak, de shifters ook, maar de remmen en derries passen daar imho niet bij. Die missen dat mooie strakke uiterlijk. En de remhoeven zijn het minste van de 3.
Een fraaie all-black edition lijkt mij wel wat.
Less is bore

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 07 mar 2017 09:05

havana schreef:Ook altijd zeer tevreden geweest over SRAM. Shifters, cranks en derailleurs zien er TOP uit, ergonomie is fantastisch en de harde klik is een feestje. Kettingen hebben standaard snelschakel, ook fijn.

Nadelen: geen fijne cassettevertandingen (maar je kan Shimano pakken). Yaw-VD is lastig af te stellen (maar schakelt wel fantastisch). Op sommige onderdelen staan te schreeuwerige graphics. Uiterlijk nieuwe Aerolink remmen.
De FD derailleur afstellen ging bij mij ook redelijk makkelijk. Het was niet moeilijker dan die van een 105 groep in ieder geval. Alleen de cantilever remmen afstellen duurde wat langer, maar daar zal Wolfhound waarschijnlijk geen last van hebben.

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 07 mar 2017 20:33

Dank voor de feedback heren. Daarmee staat SRAM momenteel op de eerste plek. :like:

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 19 mar 2017 10:03

Voor het nieuwe frame staat de SRAM Rival bovenaan op de shortlist. Aangezien ok veel in de polder rijd, wordt het waarschijnlijk de 52/36 icm 11-28 (=groepsetkeuze)

Deze zomer ga ik naar de Mont Ventoux en dan is dit verzet me te zwaar. Nu heb ik nog van de huidige fiets van FSA een 50T en een 34T liggen in 110-steek. (Dit is de SRAM als het goed is ook.)
Kan ik deze zo 1op1 overzetten?

Plaats reactie