Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Max 2.0
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 sep 2011 17:32

Max 2.0 15 apr 2015 11:29

Jan old skool schreef:Afbeelding

Ook weer zo'n mooie
Toevallig uiteraard, maar wel 'n beetje schrijnend dat net boven die dikke kop “Ruiterpad dicht om mtb-terreur” wordt gesproken over 219 meisjes die door de islamitische terreur-organisatie Boko Haram zijn gekidnapt.

In dezelfde krant worden de illegaal kuierende wandelaars overigens toch wat milder aangepakt met een kop als “Niet iedereen heeft evenveel respect voor nieuwe natuur Petten”. Zie artikel.

Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 apr 2015 13:44

53x11 schreef:Zo te zien heeft Ype Minkema, met zijn dikke plofkop, erg zijn best gedaan om een goed gebalanceerd artikel te schrijven.
Die laatste twee zinnen zijn wel hilarisch:
"Met alle gevolgen van dien." Tot dusverre zijn bij PWN geen incidenten bekend."
Maar laten we het vooral wel hebben over "de terreur van 'duinfietsers'"

Hopelijk heeft dit soort rioolgebroddel geen negatieve weerslag op de jongens van MTB Noordwest, die zich al jaren inzetten voor een extra MTB lus bij Schoorl (en m.i. een heel positief imago uitstralen)
Daar is niets hilarisch aan: het is een groot probleem en er zijn dan ook al tientallen boetes uitgeschreven. Alleen heeft het nog niet tot gemelde incidenten tussen fietsers en ruiters geleid, dat wordt bedoeld met "geen incidenten bekend". Als we dan net gaan doen alsof er niets aan de hand is vervallen we in het gebruikelijke excuus van fietsers, ook gebruikt om fietsen over de rijbaan in plaats van het fietspad en het rijden door rood te vergoelijken: als er geen ongelukken gebeuren dan is er niets aan de hand. Alsof massaal met mountainbikes over ruiterpaden scheuren pas een probleem wordt als paarden en fietsen daadwerkelijk in botsing komen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 apr 2015 14:21

Goed punt van Timo.
Een beetje in het kader van Kalf, verdrinken en put dempen. Moet je wachten op het 1e incident? Of moeten er een minimaal aantal incidenten zijn?

Echter, hoe kan je stellen dat die boetes geen effect hebben gehad? Is er een controle groep of controle strook?
Misschien was het aantal ruiterpadmountainbikers wel 3x zo groot geweest op dit moment als er niet opgetreden was. Dat het "gewenste" effect nog niet is bereikt, is wat anders.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
hetfietsertje1958
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 jul 2013 09:48
Locatie: BabCity
Contact

Gebruikersavatar hetfietsertje1958 15 apr 2015 14:31

Go Timo!

Waarom is het nou zo moeilijk om je aan de regels te houden. Geen mountainbikes op een ruiterpad en geen ruiters op een mountainbiketrail. En we moeten eens stoppen met dat 'hullie' gedrag. Eerst naar jezelf kijken.
Canyon Aeroad CF 8.0 2013.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9098
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 apr 2015 15:47

Om hoeveel fietsers gaat het nu eigenlijk? Er is blijkbaar nog nooit een paard geschrokken van een MTB'er, maar het zou zomaar KUNNEN gebeuren, dus laten we alle recreerende sporters op 2 wielen maar wegzetten als terroristen.
Daar heb ik een beetje moeite mee. Allemaal voer voor dit soort sneue initiatieven

@hetfietsertje1958: Natuurlijk moet je ook naar jezelf kijken, maar ik weiger mijzelf weg te laten zetten als 1 of andere onaangepaste aso omdat ik toevallig graag op een sportfiets rij. Aan eenzijdige stemmingmakerij zoals dit krantenprul heb ik dus een pokkehekel.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 apr 2015 16:27

Waar haal je nu vandaan dat nog nooit een paard is geschrokken van een MTB'er maar het zou kunnen gebeuren? Uit het artikel is dat niet af te leiden. Bovendien, wat wil je daar nu eigenlijk mee zegen, dat mensen niet zo moeten klagen over groepen fietsers op ruiterpaden? Je verdraait het probleem nu precies op de wijze die mensen zo ergerlijk vinden van fietsers: het probleem is namelijk niet dat een paar zou kunnen schrikken, het probleem is dat je gewoon niet op ruiterpaden mag fietsen. Mensen klagen over ATB'ers op wandelpaden en parkeeroverlast in hun woonwijk, dit doe je af als "sneu initiatief". Enige zelfreflectie zou bij sommige fietsers zeer welkom zijn. Benieuwd hoe mountainbikers reageren mochten binnenkort grote groepen motorcrossers over de ATB-paden gaan rijden. "Ah, zolang er geen botsingen zijn moet dat kunnen, we moeten niet klagen over wat er zou kunnen gebeuren"?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 15 apr 2015 16:35

paarden kunnen echt enorm schrikken van een fietser. Heb het één keer meegemaakt omdat ik het me niet realiseerde, sindsdien benader ik paarden en hun ruiters voorzichtig. Je komt elkaar ook wel eens tegen op bv zandpaden naast een fietspaden of op verbindingswegen. Het is echt niet zo dat je alle groepen recreanten 100% kan scheiden, lijkt mij een illusie.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9098
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 apr 2015 16:42

1) Afgaande op het artikel zijn er nog geen gevallen bekend van geschrokken paardjes.
2) Wat ik wil zeggen is dat dit een eenzijdig stemmingmakend artikel is
3) lees anders ff zelf dat pamflet; gebaseerd op onderbuikgevoelens (hou jij niet zo van dacht ik?), gevoed door dit soort krantenartikelen
4) zelfreflectie is prima, maar dat impliceert niet dat ik (of een willekeurige andere sportfietser) me hoef weg te laten zetten als een wielerterrorist. (Doe jij daar eigenlijk zelf wel eens aan? Aan zelfreflectie?)

@kawouter: als paarden blijkbaar erg kunnen schrikken van een fietser (of een vallende tak, of een boos konijn), hoe verantwoord is het dan eigenlijk om paardrijden in de openbare ruimte toe te staan? Paarden zullen zich hoe dan ook eens buiten de toegewezen ruiterpaden moeten begeven

(ik ben overigens bang voor paarden, en heb een hekel aan mul zand onder mijn MTB wielen. Mij zul je op die ruiterpaden dus niet vinden)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 apr 2015 17:18

53x11 schreef:1) Afgaande op het artikel zijn er nog geen gevallen bekend van geschrokken paardjes.
Nogmaals, als dat al zo is (want ik interpreteer het artikel toch echt anders) dan nog doet het niet ter zake omdat het over mountainbikers op ruiterpaden gaat en die moeten daar sowieso wegblijven.
53x11 schreef:2) Wat ik wil zeggen is dat dit een eenzijdig stemmingmakend artikel is
Want ruiters moeten niet zeuren over fietsers op de ruiterpaden zolang er geen gevallen bekend zijn van geschrokken paarden?
53x11 schreef:3) lees anders ff zelf dat pamflet; gebaseerd op onderbuikgevoelens (hou jij niet zo van dacht ik?), gevoed door dit soort krantenartikelen
Ik heb het pamflet gelezen en kan mij volledig vinden in klachten van mensen die zich storen aan mountainbikers die over wandelpaden jakkeren en buurtbewoners die geen zin hebben in parkeeroverlast.
53x11 schreef:4) zelfreflectie is prima, maar dat impliceert niet dat ik (of een willekeurige andere sportfietser) me hoef weg te laten zetten als een wielerterrorist. (Doe jij daar eigenlijk zelf wel eens aan? Aan zelfreflectie?)
Wie de schoen past. Ik lees dat artikel en voel mij geen moment weggezet als wielerterrorist, jij blijkbaar wel. Fiets jij over wandelpaden, over de rijbaan en/of door rood? Zo nee dan gaat het niet over jou en is het vreemd dat jij je aangesproken voelt. In dat geval kun je je energie beter op het wangedrag van de anderen richten.
53x11 schreef:@kawouter: als paarden blijkbaar erg kunnen schrikken van een fietser (of een vallende tak, of een boos konijn), hoe verantwoord is het dan eigenlijk om paardrijden in de openbare ruimte toe te staan? Paarden zullen zich hoe dan ook eens buiten de toegewezen ruiterpaden moeten begeven
[/quote]
Opnieuw een mooi voorbeeld van hoe je precies dat doet waaraan anderen zich zo storen. Moeten fietsers zich gewoon aan de regels houden en van de ruiterpaden wegblijven? Nee, als paarden daarvan schrikken horen ze niet in de openbare ruimte thuis. Ruim baan voor de wielerterrorist!
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9098
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 apr 2015 17:29

Het artikel gaat mij wel aan, ondanks dat ik mij keurig aan de regels hou, zoveel mogelijk rekening hou met anderen, etc, etc.. Ik zit namelijk wel eens op de fiets, en merk dat anderen, enkel en alleen omdat ik op die fiets zit, negatief op mij reageren. Die negativiteit is deels veroorzaakt door zich niet gedragende collega fietsers (die ik, wanneer mogelijk, aanspreek op hun gedrag), maar ook voor een belangrijk deel door de hetze die in de media gevoerd wordt.
Dát is mijn punt, dat ik meerdere malen, op dit forum, probeer te benadrukken. In dit topic nu geloof ik voor de derde keer, maar jij wil of kan dat niet inzien. Dus óf ik moet serieus iets doen aan mijn communicatievaardigheden, óf jij hebt een gigantische dikke plaat voor je kop.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 apr 2015 18:04

Blijft de vraag waarom je dan steeds zo krampachtig fietsers die zich niet aan de (wettelijke) regels houden verdedigt. Vragen als "om hoeveel fietsers gaat het nu eigenlijk" en opmerkingen mensen zich te druk maken om "wat zou kunnen gebeuren" doen - nogmaals - niet ter zake waar het om fietsers gaat die zich eenvoudigweg niet aan de verkeersregels houden (fietsen op ruiterpaden, de rijbaan, wandelpaden, etc.). Als jij je inderdaad zo stoort aan fietsers die het, door hun gedrag, voor jou verpesten richt je ergernis dan op die fietsers in plaats van op de initiatieven van voetgangers en ruiters die zich ook aan hun ergeren. Qua ergernis over de groep die het voor ons verpest liggen wij vrijwel op één lijn (zie hiervoor mij eerdere post over het verkeerslicht bij Ouderkerk) maar je uit het inderdaad om een manier die op mij niet logisch overkomt.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 15 apr 2015 20:06

Ik sluit me helemaal bij Timo aan, in dit geval wordt de negativiteit veroorzaakt door de mountainbikers die zich niet aan de wet houden. Het gevolg is dat mensen in andere situaties ook negatief over ons zijn. Wil je dat voorkomen, dan moeten we ervoor zorgen dat wij ons gewoon gedragen. Dan is er namelijk geen reden meer voor negativiteit. Net als het wijzen naar anderen, onder het motto "ja maar hunnie doen het ook". Dat verandert niks aan ons foute gedrag en hoe anderen daar tegenaan kijken. Wil je dat ze anders naar ons kijken, dan zal je moeten beginnen naar het gedrag van de eigen groep te kijken.

Naast wielrenner ben ik ook nog ruiter en ik kan je vertellen dat het echt geen geintje is als je allerlei ongenode gasten op een ruiterpad tegenkomt. Als ik met een paard van 700kg met 30km/u over een pad galoppeer, dan praat je over serieus veel energie, die er bij een botsing vrij komt. Het is gewoon levensgevaarlijk en wees dus blij dat er geen grote incidenten zijn geweest, want dan delf je als mountainbiker echt wel het onderspit.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie