Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2013

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 01 aug 2013 16:01

daniel1975 schreef:Dus jij vind ploegen als Astana en Katousha een aanwinst voor de sport?

VC, die hebben ook rare aankopen gedaan.
Wanhoopspoging om punten in de UCI ranking te verzamelen.Tja, wat dat betreft zijn het wel een stelletje onnozel.

Renshaw en Uran definitief naar OPQS
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

zarath78
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 feb 2012 14:30

zarath78 03 aug 2013 18:45

Weening pakt de eindzege in Polen.
Niet de sterkst bezette ronde, maar toch maar mooi een WT ronde van een week op zijn naam staan :-)

Gebruikersavatar
rene909
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 09 apr 2013 22:35

Gebruikersavatar rene909 03 aug 2013 19:10

Inderdaad, mooie eindzege lijkt me.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 aug 2013 20:16

En België uit de top-10 van de WT ranking gevallen voor landen, waardoor ze maar met 6 (+1) renners op het WK mogen starten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16762
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 aug 2013 22:31

Wilco Kelderman was vandaag ook zéér gelukkig:
Afbeelding

Ik ben benieuwd of hij die 6 seconden morgen vast kan houden. Ik weet niet of er bonificaties te verdienen zijn in Denemarken.
Campagnolo Ultra Dork

fredhhw
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 29 apr 2011 01:04
Locatie: Noord-Holland

fredhhw 04 aug 2013 01:18

zarath78 schreef:Weening pakt de eindzege in Polen.
Niet de sterkst bezette ronde, maar toch maar mooi een WT ronde van een week op zijn naam staan :-)
Wiggins, Nibali, Basso, Uran en Henao in een ronde te verslaan waar 2 serieuze Dolomieten etappes in zitten... Chapeaux!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 aug 2013 09:58

Van die 5 namen hebben er 4 dit rondje puur als voorbereiding op andere koersen reden en geen moment geprobeerd hebben om een goed klassement te rijden. Het is een mooie prestatie, maar je hoeft het toch niet mooier te maken dan het is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fredhhw
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 29 apr 2011 01:04
Locatie: Noord-Holland

fredhhw 04 aug 2013 12:35

Ik schetste de prestatie misschien wat mooier als dat deze was.
Maar persoonlijk erger ik me juist aan opmerkingen als; "Niet de sterkst bezette ronde".

Wij zijn in Nederland altijd erg goed in het naar beneden halen van prestaties. Als Gesink of Mollema voor een top 10 plek rijden in een grote ronde moeten ze eerst maar eens kleine rondjes proberen te winnen. Als Gesink dan Oman wint is het niet zo'n zware koers, Californië was geen WT en Montréal was geen echte klassieker/topkoers.... Bij Mollema in Zwitserland was er kritiek dat de echte toppers in de Dauphine reden en nu bij Weening was het niet zo'n sterk bezette ronde.

Naar mijn mening was de ronde juist wel sterk bezet vooraf sprak men zelf over een duel Wiggins, Uran en Nibali. Dat deze 3 de ronde vervolgens niet voluit reden (Basso en Henao volgens mij wel) daar kan Pieter niks aandoen.

Vreemd genoeg hoor ik voetbalfans nooit zeggen dat het EK '88 een niet zo'n sterk bezet toernooi was omdat er maar 8 landen meededen en daarom o.a. Frankrijk en Portugal afwezig waren...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16762
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 aug 2013 12:56

Nibali mag natuurlijk ook van geluk spreken dat Weening zich tijdens de Giro aan het voorbereiden was op de ronde van Polen...

Het zijn toppers en ze zijn verslagen door Weening en dat is toch mooi. Het blijft natuurlijk wel zo dat zowel Weening als Nibali e.d. dit prima kunnen relativeren.

Ik blijf het overigens een vreemd fenomeen vinden dat er in iedere periode van het seizoen waar geen belangrijke wedstrijden zijn, de Nederlanders de zeges aan elkaar rijgen en zodra het echt om de knikkers gaat ze niet thuis geven.
Campagnolo Ultra Dork

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 04 aug 2013 15:57

Wat zijn echte knikkers dan? Zo een overwinning levert evenveel WT punten als de 3e plaats in Giro of Vuelta, evenveel als een overwinning in een van de monumenten of van de andere rittenkoersen zoals Dauphiné of Zwitserland. Het zijn alleen eind overwinningen in de Tour, Giro of Vuelta waar je meer mee scoort. Voor een ploeg dus toch wel belangrijk.

Kelderman wint Denemarken, ook leuk... Maar dat levert dan weer geen punten op.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16762
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 aug 2013 19:31

De echte knikkers zijn natuurlijk de klassiekers en grote rondes en daarna de semiklassiekers en kleinere rondjes die wel live worden uitgezonden.

Dat iets worldtour is wil niet zeggen dat het interessant is voor kijkers of sponsors van teams. En helaas betekent het voor de meeste renners ook niet dat het wedstrijden zijn waar ze in topvorm naar toe komen. Op enkele lokale renners en een paar subtoppers na blijven het voorbereidingskoersen voor de meeste renners.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 05 aug 2013 13:34

Het is voor Weening een mooie bekroning op een toch al aardig seizoen. Weening is geen renner die een lange rittenkoers (3 weken) kan winnen, maar staat nu toch mooi met z'n armen in de lucht. Voor Kelderman is het een mooie opsteker dat hij aan het begin van zijn carrière een eindoverwinning op zijn naam heeft staan.
Ik denk dat het een nieuw soort realisme is bij de huidige generatie renners. Ze weten waar hun kwaliteiten liggen en pakken de mogelijkheden die ze krijgen. Uiteindelijk zijn er in een seizoen meer verliezers dan winnaars, en dat sommige Nederlandse renners zich dan eerder concentreren op de 'kleinere/voorbereidings'koersen vind ik alleen maar mooi.

En uiteindelijk doen de Nederlanders het niet slecht op het WT-podium, want 'wij' mogen wel met 9 man starten op het WK, terwijl fietsnatie bij uitstek, België, het moet doen met 6/7 renners.

Plaats reactie