Giro 2016
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Weet je wat ik nu echt ongelooflijk vind, is dat ze allerlei stages doen en keihard trainen. Maar blijkbaar worden ze nooit op techniek getraind. Dit was zo een verschrikkelijk domme stuurfout, iemand met een beetje technische bagage zou dit echt niet zo snel gebeuren!
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Zelfs Max maakt wel eens een stuurfout (gisteren nog), en de meesten denken toch dat hij dat goed kan (sturen dus).
Al dat gemekker achteraf.
Het was gewoon een fout, met helaas behoorlijke consequenties. Niet meer en niet minder.
Al dat gemekker achteraf.
Het was gewoon een fout, met helaas behoorlijke consequenties. Niet meer en niet minder.
Weet je wat ik nu echt ongelooflijk vind? Dat uit één stuurfout onmiddellijk de conclusie wordt getrokken dat er blijkbaar nooit op techniek wordt getraind. Zo'n typisch voorbeeld van de Hollandse supportersmentaliteit: we juichen iemand de hemel in maar als het even niet lukt dan is diezelfde sporter meteen een kneus zonder zelfs de minste technische bagage. Sterker nog, door de meervoudsvorm wordt een stuurfout van één renner meteen maar even geëxtrapoleerd naar een hele ploeg. Echt een hele, hele diepe zucht bij berichten van dit soort leunstoelexpertsjapiecarbon schreef:Weet je wat ik nu echt ongelooflijk vind, is dat ze allerlei stages doen en keihard trainen. Maar blijkbaar worden ze nooit op techniek getraind. Dit was zo een verschrikkelijk domme stuurfout, iemand met een beetje technische bagage zou dit echt niet zo snel gebeuren!
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40967
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
+1!
Als dit gebeurd was onderaan een col of met een minder lang vlak stuk naar de volgende klim waren de consequenties veel minder groot geweest. Stomme stomme pech.
Als dit gebeurd was onderaan een col of met een minder lang vlak stuk naar de volgende klim waren de consequenties veel minder groot geweest. Stomme stomme pech.
Less is bore
Val Kruiswijk (Giro, 27 mei) en bochtentechniek.
Naast alle emoties en het feit dat een ongeluk of een foutje in een klein hoekje zit is er natuurlijk de vraag: wat zou beter kunnen? Natuurlijk vanuit de gemakkelijke positie: achteraf en vanuit de luie stoel. Maar toch wat kunnen wij als toerrijders ervan leren?
-Snel schakelen van aandacht. Zeker als je aan je limiet zit en blij bent boven te zijn en ook nog wil eten, kan je op een col waar de afdaling snel begint al een te hoge daalsnelheid hebben voordat je het in de gaten hebt.
-Op de Tv-beelden lijkt het op een fout aansnijden van de bocht, cq überhaupt te weinig met de bocht bezig zijn. Te weinig naar buiten en te weinig naar binnen. Als de bocht dan ook nog eens meer doordraait dan van te voren te zien is, heb je een probleem.
- Misschien het meest interessant is de houding op de fiets. Mens en fiets verticaal in één lijn (de klassieke houding), met het zwaartepunt van lichaam en fiets kort binnen het contactvlak van banden en weg. Dat levert een hele flauwe bochtradius op. Te weinig om de (doordraaiende) bocht te kunnen halen.
Mogelijk zou de ‘skitechniek’ een betere correctiemogelijkheid hebben kunnen bieden
Die is wat dynamischer dan de klassieke houding. Je kan meer corrigeren als het niet helemaal goed gaat. Je drukt je zadel meer de bocht in. Het bovenlijf gaat naar buiten met veel druk op het voorwiel, deels naar binnen gericht. Het zwaartepunt van lichaam en fiets komt iets lager te liggen en vooral meer de bocht in. Resultaat is een scherpere bocht. Met name aan het eind van een bocht kan je dan ‘nadrukken’ en daarmee meer in de bocht blijven.
Het hanteren van die techniek doen sommigen spelenderwijs, vanuit talent of vanuit het mountainbiken. Ben je niet zo’n geluksvogel zal je hem moeten trainen. Uren maken dus voordat het een automatische reflex is geworden. Het is een techniek die onder stress moeilijk is. Als je schrikt hou je adem in, cq komt die naar boven. Het zwaartepunt van lichaam en fiets komt hoger te liggen. Het zwaartepunt van lichaam en fiets dichter bij het contactvlak. Daardoor stuur je minder de bocht in. De natuurlijke reflex is in deze situatie niet de functionele reflex. Bij schaatsen en skiën heb je hetzelfde fenomeen. Daarom moet je de skitechniek ook trainen onder (gesimuleerde) stress.
Ook het naar binnen steken van knie kan snellere correcties geven dan de klassieke houding. Maar daarbij moet dan wel het zwaartepunt van lichaam en fiets voldoende binnen het contactvlak liggen. En dan nog levert het minder gewichtsverplaatsing en dus correctie op.
Dalen kan je verbeteren door daar veel tijd aan te besteden te maken. En dat doe je niet vanzelfsprekend. Je besteedt veel meer tijd aan het bergop rijden. Elke bocht in de bergen goed ingaan is onmogelijk. Er gaat er altijd wel eentje de mist in. Veel meer dan bijvoorbeeld in een criterium waar je eenzelfde bocht tig keer tegenkomt en onbewust leert hoe die moet. In de bergen gaat het erom een goede ingetrainde automatische reflex te hebben voor als het fout gaat. De skihouding levert meer mogelijkheid tot corrigeren op dan de klassieke houding.
Zie ook: www.slimmerfietsen.nl
Onderwerp bochten en onderwerp afdalen
Naast alle emoties en het feit dat een ongeluk of een foutje in een klein hoekje zit is er natuurlijk de vraag: wat zou beter kunnen? Natuurlijk vanuit de gemakkelijke positie: achteraf en vanuit de luie stoel. Maar toch wat kunnen wij als toerrijders ervan leren?
-Snel schakelen van aandacht. Zeker als je aan je limiet zit en blij bent boven te zijn en ook nog wil eten, kan je op een col waar de afdaling snel begint al een te hoge daalsnelheid hebben voordat je het in de gaten hebt.
-Op de Tv-beelden lijkt het op een fout aansnijden van de bocht, cq überhaupt te weinig met de bocht bezig zijn. Te weinig naar buiten en te weinig naar binnen. Als de bocht dan ook nog eens meer doordraait dan van te voren te zien is, heb je een probleem.
- Misschien het meest interessant is de houding op de fiets. Mens en fiets verticaal in één lijn (de klassieke houding), met het zwaartepunt van lichaam en fiets kort binnen het contactvlak van banden en weg. Dat levert een hele flauwe bochtradius op. Te weinig om de (doordraaiende) bocht te kunnen halen.
Mogelijk zou de ‘skitechniek’ een betere correctiemogelijkheid hebben kunnen bieden
Die is wat dynamischer dan de klassieke houding. Je kan meer corrigeren als het niet helemaal goed gaat. Je drukt je zadel meer de bocht in. Het bovenlijf gaat naar buiten met veel druk op het voorwiel, deels naar binnen gericht. Het zwaartepunt van lichaam en fiets komt iets lager te liggen en vooral meer de bocht in. Resultaat is een scherpere bocht. Met name aan het eind van een bocht kan je dan ‘nadrukken’ en daarmee meer in de bocht blijven.
Het hanteren van die techniek doen sommigen spelenderwijs, vanuit talent of vanuit het mountainbiken. Ben je niet zo’n geluksvogel zal je hem moeten trainen. Uren maken dus voordat het een automatische reflex is geworden. Het is een techniek die onder stress moeilijk is. Als je schrikt hou je adem in, cq komt die naar boven. Het zwaartepunt van lichaam en fiets komt hoger te liggen. Het zwaartepunt van lichaam en fiets dichter bij het contactvlak. Daardoor stuur je minder de bocht in. De natuurlijke reflex is in deze situatie niet de functionele reflex. Bij schaatsen en skiën heb je hetzelfde fenomeen. Daarom moet je de skitechniek ook trainen onder (gesimuleerde) stress.
Ook het naar binnen steken van knie kan snellere correcties geven dan de klassieke houding. Maar daarbij moet dan wel het zwaartepunt van lichaam en fiets voldoende binnen het contactvlak liggen. En dan nog levert het minder gewichtsverplaatsing en dus correctie op.
Dalen kan je verbeteren door daar veel tijd aan te besteden te maken. En dat doe je niet vanzelfsprekend. Je besteedt veel meer tijd aan het bergop rijden. Elke bocht in de bergen goed ingaan is onmogelijk. Er gaat er altijd wel eentje de mist in. Veel meer dan bijvoorbeeld in een criterium waar je eenzelfde bocht tig keer tegenkomt en onbewust leert hoe die moet. In de bergen gaat het erom een goede ingetrainde automatische reflex te hebben voor als het fout gaat. De skihouding levert meer mogelijkheid tot corrigeren op dan de klassieke houding.
Zie ook: www.slimmerfietsen.nl
Onderwerp bochten en onderwerp afdalen
TheoH
Kruiswijk is gewoon een wat mindere daler dan bijv. Nibali. Geeft niks, maar daar verlies je wel eens wat. Het was ook niet z'n eerste stuurfoutje in een afdaling deze Giro. Ik herinner me nog vaag een foutje uit de 1e (?) week, waar hij de mazzel had "opgevangen" te worden door iemand die toevallig op de goede plek reed.
Maar ik heb enorm van hem, zijn rijden én karakter genoten.
Maar ik heb enorm van hem, zijn rijden én karakter genoten.
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Wanneer zend Eurosport de Giro uit? Ik zie alleen tennis en geen Giro.
Ghost Nivolet 6LC
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Zo, jij hebt je website ook weer weten te pluggen.heuzen schreef:Val Kruiswijk (Giro, 27 mei) en een lang verhaal
Die jongens kunnen met +35k per jaar allemaal prima dalen, de een alleen wat beter dan de ander. Volgens mij heeft het meer met scherp zijn te maken. Op het moment van vallen was Kruijswijk even niet scherp. Hij zegt: "Ik zat al redelijk maximaal aan de top" en "stomme fout".
Na vandaag een tweede zal dat vertrouwen ook even een deukje te verwerken hebbenrobbebopper schreef:Zelfs Max maakt wel eens een stuurfout (gisteren nog), en de meesten denken toch dat hij dat goed kan (sturen dus).
Al dat gemekker achteraf.
Het was gewoon een fout, met helaas behoorlijke consequenties. Niet meer en niet minder.
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
-
- Forum-lid
- Berichten: 1427
- Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
- Locatie: Amstelveen
Steven weer onderuit,Max 3X de hekken in,wat een kut weekend.
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020
Plugge was zaterdag op de radio en hij vertelde dat ze al jarenlang aan daaltrainingen doen. Dus het verhaal dat ze daar niet mee bezig zijn gaat niet op. Het was gewoon een stomme fout, als wielrenner heb je natuurlijk regelmatig een "oeps, dat ging net goed" momentje en nu ging het een keer fout...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets