Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 02 jun 2014 12:19

Barry123 schreef:Met mijn 50 voor heb ik het idee dat ik me doodtrap en te weinig snelheid genereer om bij te blijven. Ik weet niet welke cassette ik achter heb/had, vergeten te checken.
Je zal een 11 of 12 als kleinste kransje achter hebben lijkt me.
Als je 50/12 met 100 rpm trapt ga je 52km/h, en met 90rpm ga je 47km/h. Zijn dit snelheden waarmee jij rondrijdt? Zo niet dan trap je vrij zwaar, en zou ik aan je trapfrequentie gaan werken.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Eindbaas
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 feb 2014 11:58

Eindbaas 02 jun 2014 16:48

De gouden regel is idd dat hoe meer vermogen je wegtrapt hoe hoger je frequentie moet zijn anders ga je het niet lang volhouden.

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 03 jun 2014 16:31

Het kan ook zijn dat Barry juist een probleem heeft met de 34. Wat hij schrijft is ambigu. Hij kan ook bedoelen dat hij op de 34 op zijn grens loopt en dan snel naar de 50 moet, maar dat dit dan weer te zwaar trapt (of aanloopt bij 50x23). Een te lage trapfrequentie is hierbij inderdaad waarschijnlijk. Dan kan de grens tussen een lekker verzet en een te zwaar verzet erg smal zijn. De oplossing is dan vooral het leren fietsen met een hogere frequentie.

In het algemeen zou bij een compact in NL mijn eerste vraag zijn: waar fiets/woon je. Als het antwoord niet Limburg is, zou is het 34-voorblad vervangen door een 39 (en die zelf even omzetten voor klimtoertochten/vakantie). Dan heb je meestal een mooie kettinglijn op de 39 zolang je op het vlakke fietst.

chewingmountain
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 apr 2014 09:01

chewingmountain 03 jun 2014 21:07

Goede avond,

Even inhaken op dit topic, niet direct over de vraag dubbel, triple of compact want deze keuze is al gemaakt.

Momenteel heb ik een 52/39 gemonteerd met een 11-25 cassette (11,12,13,14,15,16,17,19,21,23,25)

Wanneer ik alleen rijd dan rijd ik het meest in 39x15 met een trapfrequentie van 95rpm en hiermee haal ik snelheid van ong. 31km/h en dat bevalt vaak prima. Maar soms zou ik graag 1x zwaarder schakelen op de 39 maar daar begint mijn ketting (vaak) al (licht) aan te lopen. :(
Zoals vaker op deze en andere sites gezegd zou je de laatste 2 tandwielen inderdaad niet kunnen gebruiken, echter zijn dit er bij mij 4 (en zeker 3). Is dit normaal of zou ik er toch zeker nog 1 bij moeten kunnen gebruiken?

Overschakelen naar 52x17 is vaak te zwaar. En bij 52x19 hetzelfde verhaal als hierboven.

Eventueel zou een 11-28 cassette de situatie kunnen verbeteren aangezien 52x19 wel ok moet zijn, maar ik wilde eerst hier de situatie even voorleggen! :D

Eindbaas
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 feb 2014 11:58

Eindbaas 04 jun 2014 18:20

Is niet normaal. alleen bij de uiterste 2 kransjes zou beetje mogen ratelen. Bij Shimano heb je trouwens nog een 'fijnafstelling' in de schakelhendel in die zin dat als je van 15 naar 14 gaat en begint wat te ratelen je de hele hendel voorzichtg beetje induwt (zonder door te duwen/schakelen naar het grote blad). dan zou voorderrie net niet moeten aanlopen. bij campa vlgs mij beetje zelfde principe.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 04 jun 2014 18:27

Inderdaad, ik denk dat als je de trim functie gebruikt het probleem is opgelost.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

sjonniedeluxe
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2014 16:25

sjonniedeluxe 21 jun 2014 16:34

Ik ben van plan mijn eerste fiets te kopen. Een sensa Romagna special 105. Nu moet ik ook kiezen tussen een compact of triple. Het prijsverschil is niet groot.
Ik zal voornamelijk in Nederland rijden. Misschien 1x per jaar in de bergen of heuvels. Uit de openingspost maak ik op dat de compact misschien niet zo geschikt is aangezien ik veel vlak zal rijden. Ik neig daarom naar de triple. Of zou ik als beginner beter af zijn met de compact?

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 21 jun 2014 16:48

Compact met een extra 39t binnenblad erbij voor vlakke ritten. Zolang "bergen" heuvels blijven kan je voor die ritjes de 34 erop zetten.

sjonniedeluxe
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2014 16:25

sjonniedeluxe 22 jun 2014 12:03

Maar als het qua geld niet uitmaakt, is het dan niet handiger gewoon een triple te nemen?. Dat ie 100 gram zwaarder is boeit me niet (dan maar biertje minder). Looks is voor mij niet belangrijk.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5920
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 23 jun 2014 18:21

sjonniedeluxe schreef:Maar als het qua geld niet uitmaakt, is het dan niet handiger gewoon een triple te nemen?. Dat ie 100 gram zwaarder is boeit me niet (dan maar biertje minder). Looks is voor mij niet belangrijk.
Dan is de triple het beste.
Geen gehannes om de bladen te wisselen en altijd het juiste verzet.

sietze11
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jul 2014 23:20

sietze11 10 jul 2014 22:05

met dubbel of compact zit je altijd goed. maar neem bij dubbel een 50 ipv een 53, ga je klimmen en vind je het te zwaar? plaats een mtb cassete vanachter en probleem opgelost. maar neem geen trippel. staat zo lelijk op een fiets (eigen mening natuurlijk)

Erwin
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:04

Erwin 23 jul 2014 20:41

hallo,

Ik heb altijd met een triple gefietst, en nu sta ik op het punt een nieuwe fiets aan te schaffen.
Graag wil ik de ultegra 6800, ik heb begrepen dat 53/39 en 11/32 het meest in de richting van een triple komt.
klopt dat. Ik fiets vooral in nederland met soms wat flinke heuvels, was dan wel blij dat ik een triple had.

Mocht dit al eens gevraagd zijn excuus

gr Erwin

Plaats reactie