Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Bredalp
Forum-lid

Bredalp 26 jan 2017 22:51

Gewoon negeren zulke deugnietpostjes.

--

De schijfrem was net een onderwerp in het sportjournaal. Met 2 deskundigen: Tjallingii en....... een of andere slager haha :-).

Edit

Het ging over dit verslag.

http://nos.nl/artikel/2155136-de-schijf ... liger.html

Ik snap zelf het probleem niet zo. Waarom komt er geen hittevaste, rubberachtige stootrand omheen?

Is zwaarder, maar wel een stuk veiliger lijkt me.

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 27 jan 2017 18:09

Zullen we ook zo'n rubber om de voor en achter tandwielen dien?

bianchi
Forum-lid

bianchi 28 jan 2017 09:58

tommeke14 schreef:@bianchi: Welk type remmen heb je? Ik heb zelf ook mechanisch op m'n crosser, TRP Spyre, en die zijn wel lekker direct af te stellen hoor. Het is belangrijk dat beide blokken even ver van de schijf staan. Zodat ze tegelijkertijd grijpen.

bedankt voor de tip, ik heb op mijn fiets TRP SEYRE C remmen.
Ik kan nog proberen om de remblokken allebei zo dicht mogelijk op de remschijf te stellen.
Maar is het uberhaupt mogelijk om mechanische schijfremmen zo af te stellen dat remmen met blokkerende wielen mogelijk is ?

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 28 jan 2017 10:27

Jazeker

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 28 jan 2017 10:52

bianchi schreef:...........
Maar is het uberhaupt mogelijk om mechanische schijfremmen zo af te stellen dat remmen met blokkerende wielen mogelijk is ?
Jawel hoor.
Wat je misschien moet overwegen is om, mocht dit nog niet zo zijn, je remkabels te vervangen door compressieloze kabels.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Bredalp
Forum-lid

Bredalp 28 jan 2017 16:23

Bospaadje schreef:Zullen we ook zo'n rubber om de voor en achter tandwielen dien?

Want? Tandwielen worden ook als gevaarlijk gezien?

Ben een beetje klaar met dit forum aan het geraken. Wat een zure zeikerds zitten hier zeg, pffff.

:dislike:

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 28 jan 2017 17:23

Lol, dont shoot me.
Ik heb net een fiets met schijfremmen gekocht en verbaas me erover dat alle tegenstanders zo veel moeite doen om daar hier te verkondigen. Terwijl het gewoon mooi product is.
Maar ja, verandering is lastig.

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 28 jan 2017 17:43

Bredalp schreef:
Bospaadje schreef:Zullen we ook zo'n rubber om de voor en achter tandwielen dien?

Want? Tandwielen worden ook als gevaarlijk gezien?

Ben een beetje klaar met dit forum aan het geraken. Wat een zure zeikerds zitten hier zeg, pffff.

:dislike:
Tandwielen kun je ook lelijke wonden van krijgen. Punt is dat schijfremmen niet gevaarlijker zijn.
Maak joe woar

Karl66
Forum-lid

Karl66 28 jan 2017 19:09

Yup, de ziekenhuizen liggen jaarlijks vol met slachtoffers van die gevaarlijke tandwielen in het peloton. En die Ventoso, die direct in het eerste seizoen van schijfremmen verwond werd is natuurlijk een ontzettende leugenaar die eigenlijk door een tandwiel verwond is...

Het kan natuurlijk dat Ventoso door een ontzettend toevallige samenloop van omstandigheden verwond is en dat die situatie nooit meer voor zal komen. En laten we vooral hopen dat dat zo is, maar om dan maar weer een drogredenering als gevaarlijke tandwielen erbij te halen ter promotie van schijfremmen is lichtelijk belachelijk.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 28 jan 2017 19:39

Blijft de vraag waarom remschijven op fietsen een zaagtandvorm (weliswaar enigszins rond) hebben.
Ik heb nog nergens iets gehoord of gelezen of dat technisch nodig is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 28 jan 2017 19:46

Karl66 schreef:Yup, de ziekenhuizen liggen jaarlijks vol met slachtoffers van die gevaarlijke tandwielen in het peloton. En die Ventoso, die direct in het eerste seizoen van schijfremmen verwond werd is natuurlijk een ontzettende leugenaar die eigenlijk door een tandwiel verwond is...

Het kan natuurlijk dat Ventoso door een ontzettend toevallige samenloop van omstandigheden verwond is en dat die situatie nooit meer voor zal komen. En laten we vooral hopen dat dat zo is, maar om dan maar weer een drogredenering als gevaarlijke tandwielen erbij te halen ter promotie van schijfremmen is lichtelijk belachelijk.
En er ligt ook niemand in het ziekenhuis door schijfremmen. Ventoso zijn wond was t diep om door een schijfrem te komen. Persoonlijk heb ik al genoeg sneden gezien van tandwielen en nul van schijven. Dat filmpje van de mechanieker die hem stopt met zijn hand zegt toch al genoeg?

Die dingen worden nu helemaal afgerond waardoor ze niet meer scherp zijn.
Maak joe woar

Karl66
Forum-lid

Karl66 28 jan 2017 19:51

Oké, hoeveel profs hebben het afgelopen jaar af moeten stappen vanwege een wond door een tandwiel? En sorry voor jou, maar ik heb net iets meer vertrouwen in Ventoso, vooral omdat hij geen reden heeft om erover te liegen, dan een poster hier op fiets die er ook mening over heeft.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie