Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 14 feb 2014 12:50

Dat klinkt als:

Oude racefiets houden en gebruiken als reserve/forensbak.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

fietseric
Forum-lid

Gebruikersavatar fietseric 14 feb 2014 13:13

absoluut, mijn oude fiets gaat ook zeker niet weg..

NoChain
Forum-lid

NoChain 14 feb 2014 21:18

fietseric schreef:Ik fiets iedere dag 25km heen en zo'n 30km terug van werk.
Ik heb u al is naar huis zien komen, het is inderdaad geen zicht :D

Afbeelding

fietseric
Forum-lid

Gebruikersavatar fietseric 17 feb 2014 08:11

:lol: :lol:

flexodder
Forum-lid

Gebruikersavatar flexodder 17 feb 2014 09:05

hayes schreef:

Naast het feit dat je conditie op een nuttige manier op peil gehouden wordt, levert het als bonus nog een 500-600 euro fietsvergoeding op per jaar. Mooi meegenomen.
@Hayes,

Ik ben benieuwd wat je bedoelt met 500/600 euro fietsvergoeding. Heb je dat behaald in verband met kilometervergoeding vanuit de werkgever, overheidsondersteuning of een fietsplan of iets dergelijks?

Ik krijg mijn standaard kilometers voor het woon werk verkeer vergoed maar ik zie dat niet puur als fietsvergoeding. Als ik met de auto zou forensen zou ik hetzelfde bedrag krijgen nl. Voor de aanschaf van een fiets kan ik bij mijn werkgever nog aankloppen voor een fietsplan. Dit levert dan een vergoeding van €749 voor de fiets op waarbij ik voordeel heb van de bruto/netto regeling (helft van de fiets lijkt dan gratis). Hoe kom jij op 500/600 euro?
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 17 feb 2014 12:45

Voor een werknemer die vijf dagen per week werkt en op jaarbasis tenminste 150 dagen (70% van het aantal werkdagen per jaar) naar de werkplaats, mag van de belastingdienst uitgegaan worden van 214 dagen per jaar.
De werkgever mag € 0,19 per gereisde kilometer woon-werk onbelast verstrekken. Het gaat daarbij om de kilometers die gereden worden volgens de meest gebruikelijk route van de woonplaats naar het werk.
Dat is 40,66 euro onbelaste vergoeding per km op jaarbasis.
Voor bijvoorbeeld een enkele reis van 25 km krijg je 25 * 2 * 40,66 = 2033 euro per jaar vergoed, onbelast.

Het kan meer of minder zijn, sommige werkgevers geven meer kilometervergoeding (en reistijdvergoeding), sommige minder.

Waarschijnlijk zijn de kosten berekend door de kosten van het aantal dagen dat hij de auto pakt daar van af te trekken.

martijnm
Forum-lid

martijnm 19 feb 2014 10:57

flexodder schreef: Ik krijg mijn standaard kilometers voor het woon werk verkeer vergoed maar ik zie dat niet puur als fietsvergoeding. Als ik met de auto zou forensen zou ik hetzelfde bedrag krijgen nl. Voor de aanschaf van een fiets kan ik bij mijn werkgever nog aankloppen voor een fietsplan. Dit levert dan een vergoeding van €749 voor de fiets op waarbij ik voordeel heb van de bruto/netto regeling (helft van de fiets lijkt dan gratis). Hoe kom jij op 500/600 euro?
Mag je nog gebruik maken van een fietsregeling (749 bruto) als je al een km vergoeding van de werkgever krijgt?
Ik ging er vanuit dat wanneer je al (onbelaste) vergoeding krijgt van je werkgever, dat de fiscus het er niet mee eens zal zijn als je daar bovenop nog belasting korting krijgt bij aanschaf van een fiets..

Als dat geen probleem is, dan ga ik dat toch ook eens proberen.
Ik krijg nu inderdaad 19ct/km, niet verkeerd hoor, zou ik in principe jaarlijks een nieuwe fiets van kunnen kopen.

OldSchoolBMX
Forum-lid

Gebruikersavatar OldSchoolBMX 19 feb 2014 13:49

martijnm schreef:Mag je nog gebruik maken van een fietsregeling (749 bruto) als je al een km vergoeding van de werkgever krijgt?
Ja, een werkgever mag gewoon nog een km-vergoeding blijven geven als d.m.v. de fietsregeling een fiets is verstrekt.

Binnen de fietsregeling is het ook mogelijk een fiets ter beschikking te stellen (fiets blijft eigendom van de werkgever). In die situatie is een km-vergoeding niet meer toegestaan. Van die laatste vorm wordt volgens mij bijna nooit gebruik gemaakt.

hayes

hayes 20 feb 2014 16:49

flexodder schreef:
hayes schreef:

Naast het feit dat je conditie op een nuttige manier op peil gehouden wordt, levert het als bonus nog een 500-600 euro fietsvergoeding op per jaar. Mooi meegenomen.
@Hayes,

Ik ben benieuwd wat je bedoelt met 500/600 euro fietsvergoeding. Heb je dat behaald in verband met kilometervergoeding vanuit de werkgever, overheidsondersteuning of een fietsplan of iets dergelijks?

Ik krijg mijn standaard kilometers voor het woon werk verkeer vergoed maar ik zie dat niet puur als fietsvergoeding. Als ik met de auto zou forensen zou ik hetzelfde bedrag krijgen nl. Voor de aanschaf van een fiets kan ik bij mijn werkgever nog aankloppen voor een fietsplan. Dit levert dan een vergoeding van €749 voor de fiets op waarbij ik voordeel heb van de bruto/netto regeling (helft van de fiets lijkt dan gratis). Hoe kom jij op 500/600 euro?

Ik ben Belg dus fietsplan of zo hebben wij niet :)
Ik krijg per kilometer woon-werk verkeer 0,15 euro van m'n werkgever. Voor afgelegde kilometers met de auto krijg ik niets (al zit dat wel in de forfaitaire belastingsaftrek verekend). Wettelijk mag 0.20 euro belastingsvrij gegeven worden, maar het is crisis nietwaar ;)

Ik doe zo'n 2500-3000km per jaar met de fiets naar het werk, dus het zal maar 4-500 euro zijn.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 feb 2014 09:49

Vanmorgen was het wel heel zacht weer. Ineens 6 graden warmer dan gisterochtend. Was gewoon vannacht nauwelijks afgekloeld. Plofte bijna uit m'n kleren :shock:

dickw
Forum-lid

Gebruikersavatar dickw 25 feb 2014 09:53

Door de hoge temperatuur nu een stuk sneller gefietst
of was er vandaag gewoon meer wind in de goede richting :mrgreen:

Schrijnie
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Schrijnie 18 mar 2014 19:05

Fiets sinds een klein maandje ook 3 x in de week naar het werk, enkele reis 25 km. Ben in December 2013 weer begonnen met fietsen na zo'n 20 jaar niet gesport te hebben. Draai nu zo'n 225 à 250 km per week maar ben nog bezig dit uit te bouwen.

Ben zo rond de 55 minuten onderweg, bevalt prima. Helaas is het niet echt fietsvriendelijk bij ons, omkleden doe ik in de archiefruimte, daar hang ik ook mijn kleding te drogen. Wassen is niet echt nodig, zweet beetje afvegen met een handdoek, stinken doe ik niet, in tegenstelling tot sommige collegae die met de auto komen en een uur in de wind meuren :p Denk dat die niet elke dag douchen of schone kleren aantrekken. Deorollertje heb ik op het werk liggen maar tot nu toe niet nodig gehad, misschien als het weer waar warmer wordt. Fiets kan ik binnen stallen in de entree.

Vanmorgen met de auto gereden maar ik vond er niks meer aan, ben blij dat ik morgen weer met het fietsje kan gaan !

Plaats reactie