Pagina 595 van 780
Re: Cannondale
Geplaatst: 11 okt 2016 09:35
door RKN
Ik denk dat in deze toepassing wat materiaal aan beide kanten vh asje wat effectiever is (1 arm aan 1 kant moet ook een moment opvangen toch?)
Re: Cannondale
Geplaatst: 11 okt 2016 09:45
door daniel1975
Nope, verkeerd gedacht. Denk maar weer even aan die motoren met monolink; paar honderd pk gewoon aan 1 kant vast. Lefty is een vd beste vorken. Je kunt namelijk ook grotere, betere lagers gebruiken.
Re: Cannondale
Geplaatst: 11 okt 2016 17:23
door jakkel
Ik zeg niet dat de Lefty de beste vork is. Maar ik ben er wel erg tevreden van. Al vier jaar doet ie het super. Vandaag nog een MTB wedstrijd mee gereden op een traject met lange klimmen en hobbelige technische afdalingen (mijnterril), en hij heeft het toch weer voortreffelijk gedaan.
Re: Cannondale
Geplaatst: 11 okt 2016 19:46
door jakkel
RKN schreef:Ik denk dat in deze toepassing wat materiaal aan beide kanten vh asje wat effectiever is (1 arm aan 1 kant moet ook een moment opvangen toch?)
Ik denk dat (als grote Lefty fan) toch ook. In de downhill zie je geen Lefty's. Zie naar Cannondale fabrieksrijder Jerome Clementz, die knalt niet met een Lefty naar beneden.
Re: Cannondale
Geplaatst: 11 okt 2016 19:58
door NicoNB
Is dat niet gewoon een veeerweg kwestie?
Volgens mij hebben die vorken veel meer veerweg dan een lefty constructie toelaat.
Re: Cannondale
Geplaatst: 11 okt 2016 20:08
door jakkel
NicoNB schreef:Is dat niet gewoon een veeerweg kwestie?
Volgens mij hebben die vorken veel meer veerweg dan een lefty constructie toelaat.
Als twee poten zo ver kunnen veren, kan één poot dat toch ook, niet?
Re: Cannondale
Geplaatst: 11 okt 2016 20:12
door NicoNB
NicoNB schreef:Volgens mij hebben die vorken veel meer veerweg dan een lefty constructie toelaat.
Re: Cannondale
Geplaatst: 11 okt 2016 20:13
door 53x11
Bij downhill speelt gewicht minder een rol, dus kies je voor de stijfste oplossing. Maar bij gelijk gewicht is een oplossing met één poot stijver (denk ik dus)
Re: Cannondale
Geplaatst: 11 okt 2016 20:15
door jakkel
NicoNB schreef:NicoNB schreef:Volgens mij hebben die vorken veel meer veerweg dan een lefty constructie toelaat.
Ja hallo, ik heb het wel gelezen hoor. Kan je nu ook eens uitleggen waarom een lefty onstructie dat niet toelaat. Bedankt alvast.
Re: Cannondale
Geplaatst: 11 okt 2016 20:16
door amclassic-fan
Maar bij DH zal stijfheid niet de grootste zorg zijn, sterkte is veel meer een issue
Re: Cannondale
Geplaatst: 11 okt 2016 20:20
door jakkel
amclassic-fan schreef:Maar bij DH zal stijfheid niet de grootste zorg zijn, sterkte is veel meer een issue
Als ik het 29'er voorwiel in mijn Lefty lateraal belast, dan is dat gemakkelijker te bewegen dan het wiel van m'n kameraad met conventionele veervork. Beide Mavic SLR wielen.
Re: Cannondale
Geplaatst: 11 okt 2016 20:37
door NicoNB
jakkel schreef:Ja hallo, ik heb het wel gelezen hoor. Kan je nu ook eens uitleggen waarom een lefty onstructie dat niet toelaat. Bedankt alvast.
In de lefty's zitten naaldlagers (net als in de headshok's) en die 'kosten' je gewoon hoogte.
Deze naaldlagers nemen meer horizontale ruimte in dan de glijlagers die alle dubbelpoten gebruiken.
Ik ken de getallen qua veerweg niet precies maar ik kan me heel goed voorstellen dat je bij downhillen maximaal veerweg wil en die ruimte heeft een Lefty volgens mij niet.
Tel daarbij op dat voor Lefty's alleen zogenaamde cardtridges zijn die speciaal ontwikkeld worden voor xx cm veerweg.
Voor downhillen zou je dan een speciale lefty moeten hebben en een aangepaste cartridge.
Niet dat dat onmogelijk is maar ik denk gezien de niche voor een fabrikant als Cannondale niet interessant genoeg om in te investeren.
Iemand die heel handig is kan er vast wel een work around omheen bedenken.
Begin jaren 90 was de maximale veerweg offcieel 50 mm, in werkelijkheid nog geen 45 mm.
Roxshox zat op 40 mm.
Ik heb toen Headshok vorken in aangepast en kreeg er 70-75 mm uit die werden gebruikt door . . . downhillers. Zat ook nog een ander foefje in, de vorken hadden ook een klein stukje zogenaamde negative travel, bleek heel fijn omdat het wiel beter het wegdek volgde.
Dat was serendepity, een toevalligheid die leidde tot deze innovatie.
Geloof niet dat toen iemand in de VS doorhad dat er in Oldenzaal door onofficiële R&D praktijken uitvindingen gedaan werden op het gebied van fietsvering.