Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 05 jun 2014 07:58

Ik zou bij voorkeur voor de 12-27 gaan. Je gaat wel een erg gatenkaas cassette krijg met een 12-30. Eerder topic ook al voorbij gekomen. Het is niet alsof je met een lichtere cassette niet meer hoeft te trappen...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 jun 2014 09:18

haaldoor schreef:Ik zou bij voorkeur voor de 12-27 gaan. Je gaat wel een erg gatenkaas cassette krijg met een 12-30. Eerder topic ook al voorbij gekomen. Het is niet alsof je met een lichtere cassette niet meer hoeft te trappen...
Nouja, je hebt een soort van minimum cadans om te kunnen blijven fietsen. Heb je het vermogen niet voor verzet X - dan zul je (ten kostte van snelheid) wel naar een lichter verzet moeten :). Totdat je uiteindelijk zo licht staat dat de snelheid te laag wordt om overeind te blijven.

Mijn canyon ultimate AL met 105 afmontage kwam met een 12-32 cassette.., (op een compact voor).., Dus kon eventueel zelfs 34-32 rijden 8-) .
Ondertussen een normale cassette erop want die gatenkaas was mij te irritant op t vlakke.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 05 jun 2014 10:20

34-30 met cadans 85 zit je op 7,5 km/h. Dat is wel erg dicht tegen omvallen aan wat mij betreft...
Met een 32 achter zit je zelfs op 7,1 km/h.

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 05 jun 2014 10:37

Ik rij met mijn compact + 28-11 cassette overal tegen op hier en ik hanteer 90-95 cadans tijdens het klimmen.

th0m
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jun 2009 23:56

th0m 05 jun 2014 10:48

haaldoor schreef:34-30 met cadans 85 zit je op 7,5 km/h. Dat is wel erg dicht tegen omvallen aan wat mij betreft...
Met een 32 achter zit je zelfs op 7,1 km/h.
Ik weet niet waar je deze snelheden vandaan haalt (of je fietst met kleinere wielen), maar 34-30 met cadans 85 komt uit op 12.1 km/h, 34-32 op 11.3 km/h, bij een wielmaat van 700c en 23mm banden. http://www.machars.net/bikecalc.htm

Edit: ik zie waar je de mist in bent gegaan, als je Amerikaan of Brit bent heb je gelijk, met 85 cad zit je wel op 7,5 mph.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jun 2014 11:31

Cadans van 60 is veel realistischer op extreem steile stukken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 jun 2014 11:34

+1 voor Mark.
Mijn cadans zit op de klimmen meestal zo rond de 70 en bij echt steile stukken richting de 60.

Gebruikersavatar
iCanjan
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:18

Gebruikersavatar iCanjan 05 jun 2014 12:09

jsprbcn schreef:Ik rij met mijn compact + 28-11 cassette overal tegen op hier en ik hanteer 90-95 cadans tijdens het klimmen.
+1

Gebruikersavatar
BasJansen
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2014 10:07

Gebruikersavatar BasJansen 05 jun 2014 13:36

De profs rijden ook met 11-30 en 11-32 in de etappes met veel lang klimwerk. Zelfs soms met compact voor dus. En dan hebben we het over profs, dus als recreant lijkt het me helemaal niet zo raar om voor de Marmotte een extreem licht verzet te rijden.

https://www.youtube.com/watch?v=OBdvNfjyfvo
Afbeelding

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 05 jun 2014 13:51

Een hoge cadans heeft een aantal voordelen. Ten eerste voor het evenwicht. Als je je benen niet meer rond krijgt is het afstappen of omvallen, en je zal niet de eerste zijn die met de voeten tegen het asfalt moet omdat de benen gewoon niet meer rond willen. Maar buiten je eigen ego is dit niet zo heel schadelijk. Erger is een knie-blessure oplopen door het rijden met een te lage cadans. Zonder in diepe fysiologische uitleggen te verzanden, hoe lichter je benen draaien hoe minder slijtage en hoe minder krachten er op je knie komen. Licht draaien is dus veel beter voor je knie gewrichten.
ooit allemaal op een Scalpel

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13765
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jun 2014 14:03

Ja die knie hoor ik vaker. ik denk dat een cadans van 40 een stuk minder belastend is dan hardlopen of bv tennis, basketball etc. Dat maakt echt niet uit, daarnaast is het maar kortstondige en niet de hele 8 uur

Buiten dat rij ik ook licht op een alp duez bv een rpm van 90 gemiddeld maar op stijle stukken op bv de mtb zak ik ook naar 70/75. Je moet monteren wat je nodig hebt, maar boven de 10 a 12 procent is mijn ervaring dat het ook niet meer zo veel uitmaakt wat je doet gewoon een ritme zoeken of dat nou 65 of 80 is.

Thomasmotta2
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 apr 2014 00:16

Thomasmotta2 05 jun 2014 15:02

remirom schreef:
Thomasmotta2 schreef:Heeft hier iemand ervaring met een Stealth 30 wide wielsetje met 25mm banden, van Wheel-tec, in zijn Canyon Ultimate Al, 2011, en Cf, 2011?
Een collega vertelde mij dat deze velgen redelijk breed waren met deze maat van banden in zijn Canyon Aeroad. Ik zou zou een setje willen kopen maar als mijn frames niet genoeg plaats bieden voor deze brede velgen moet ik op zoek naar iets anders. Alvast bedankt voor jullie hulp.
zou er mij geen zorgen in maken hoor, Canyon is Duits, en in Duitsland is 25mm al lang ingeburgerd, en zeker geen probleem in de ultimate versies.
De banden passen maar ik weet niet of die brede velgen goed gaan passen. Ik heb een mail gestuurd naar Canyon met de vraag maar ik heb enkel antwoord gehad dat de banden passen. Van de velgen spreken ze niet. Niemand die deze Wheel-tec wielen in zijn Canyon Ultimate Al of Cf heeft zitten?

Plaats reactie