Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Bianchi

RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

RKN 15 sep 2021 11:11

Ik ben wel een liefhebber van zulke "drukke" wielen :like:

Komt volgens mij ook omdat ik fietsen een beetje serieuzer ben gaan volgen toen profs met van die drukke fietsjes rondreden :lol:

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 15 sep 2021 11:26

Ah, een medestander! :-)
Haha. Ja, daar zie je het ook veel bij de profs, nog steeds.


Hier is de Bianchi in nettere feestkledij met 46mm Vittoria's:
IMG-1937.jpg
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

barverme
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 15 sep 2021 11:36

RKN schreef: 15 sep 2021 11:11 Ik ben wel een liefhebber van zulke "drukke" wielen :like:

Komt volgens mij ook omdat ik fietsen een beetje serieuzer ben gaan volgen toen profs met van die drukke fietsjes rondreden :lol:
+1
Vind het ook wel iets hebben zo! Alleszins beter dan die inspiratieloze matzwarte fietsen.
Alleen die velghoogte is een beetje "too much" voor mij. Ik rijd zelf met 6cm hoge velgen, en hoger moet het echt niet zijn voor mij, anders zou ik me onveilig beginnen voelen als het waait

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 sep 2021 12:03

blurg schreef: 15 sep 2021 11:26 Ah, een medestander! :-)
Haha. Ja, daar zie je het ook veel bij de profs, nog steeds.


Hier is de Bianchi in nettere feestkledij met 46mm Vittoria's:

IMG-1937.jpg
Dit ziet er een stuk beter uit!
Nu nog iets aan die zadelpen doen. ;)

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5918
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 15 sep 2021 12:04

Op vind ik dat rode niet zo lelijk.
Wat ik niet zo mooi vind is de hoogte van de velgen.
Die Vittoria's vind ik mooier 'passen'.
Maar als jij het mooi vind; :like: :winkthumb: :like: :winkthumb:

Gebruikersavatar
Anthrow
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 apr 2018 09:38

Gebruikersavatar Anthrow 18 sep 2021 09:00

Ik heb eerder dit jaar een Bianchi Oltre XR 4 disc gekocht, afgemonteerd met Ultegra di2. Prachtige fiets, echt magnifiek om er mee op pad te gaan. Ik loop echter tegen het probleem aan dat ik bijzonder veel flex ervaar in het bottom bracket gebied. Dit is met name zichtbaar als ik voor op het grote verzet rij (52 tands). Als ik dan kracht uitoefen kan ik het grote kettingblad zien buigen richting de kooi van de voorderailleur. Met name als ik op het 11 of 12 kransje de fiets eens even van links naar rechts gooi is de ketting hevig aan het schuren tegen de voorderailleur.
Nu begrijp ik dat er altijd een hoedanigheid van flex in het BB gebied zal zitten. Maar met slechts ca. 700 watt (wederom in 52 - 11 verzet) buigt het hele zwikje al zodanig dat het luide en irritante schurende geluid van de ketting tegen de voorderailleur niet te voorkomen is met afstel marges die nog te verantwoorden zijn. Ik ben een fietser die met name het sprint-werk leuk vind en aardig wat kracht in de benen heeft. Maar met het zojuist besproken mankement durf ik niet volle bak te gaan. Tijd om hier dus wat aan te gaan doen.

Ik ben niet onbedreven in het sleutel aan racefietsen, maar aangezien ik alle afstel mogelijkheden zònder succes heb kunnen afvinken heb ik besloten de fiets naar de fietsenmaker te brengen waar ik de fiets heb gekocht.

de FM heeft vervolgens de wat meer specialistische zaken proberen te tackelen. Logischerwijs hebben ze zelf ook met de afstellingen van de voorderailleur gestoeid, maar dit had zoals verwacht geen effect. Vervolgens hebben ze het crankstel gecontroleerd en vervangen, wat ook niet het gewenste effect had. Als laatste hebben ze ook de press fit bottom bracket vervangen, ook dit heeft het probleem niet verholpen.
Nu alle voor de hand liggende zaken zijn gecheckt en/of vervangen lopen ze zelf ook tegen een muur aan. Ze hebben de flex en het daarbij vergezelde schurende geluid ook waargenomen en vinden het zelf ook onacceptabel. Wat nu resteert is dat ze contact opnemen met Bianchi om de kwestie te bespreken en vervolgstappen te gaan bespreken.

Toch vind ik dit zeer opmerkelijk. De reden waarom ik de Bianchi heb gekocht is toch vanwege de lovende reviews over met name het BB gebied. Die zou super stijf moeten zijn. Daarom ben ik toch zeer nieuwsgierig wat er met mijn fiets aan de hand zou zijn. Hij is niet gevallen of gecrasht. Ik ben extreem zuinig op mijn fiets, dit is dan ook direct te zien. De fiets ziet er nog uit als nieuw en zou je zonder ophef terug kunnen schuiven in de showroom.

Hebben jullie ideeën of ervaringen met vergelijkbare issues? Het is een behoorlijke uitgave en ik zit hier toch een beetje mee in mijn maag.

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 18 sep 2021 22:31

Vreemd, dan zou Dylan Groenewegen dat frame toch finaal doormidden getrapt moeten hebben (voor het gemak even ervan uitgaand dat ze dezelfde frames gebruiken).

Op mijn Infinito nooit dat gevoel gehad trouwens, ben niet echt een lichtgewicht, sprint regelmatig en kan ook wel aardig wat vermogen leveren.

Gebruikersavatar
Anthrow
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 apr 2018 09:38

Gebruikersavatar Anthrow 19 sep 2021 03:02

JorgV schreef: 18 sep 2021 22:31 Vreemd, dan zou Dylan Groenewegen dat frame toch finaal doormidden getrapt moeten hebben (voor het gemak even ervan uitgaand dat ze dezelfde frames gebruiken).
Zo denk ik er dus ook over en is exact de opmerking die ik richting FM heb gemaakt. Ze zitten zelf ook met de handen in het haar en hebben zoals gezegd contact opgenomen met Bianchi voor verdere hulp.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 19 sep 2021 09:53

Ergens een breukje in het frame?
Er zijn toch methoden om een frame te scannen?
Als bijvoorbeeld de zitbuis slecht is blijft het frame wel een geheel.
Maar ipv twee driehoeken wordt dit een ruit die bij elkaar wordt gehouden.

Gebruikersavatar
Anthrow
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 apr 2018 09:38

Gebruikersavatar Anthrow 19 sep 2021 10:10

TKMP schreef: 19 sep 2021 09:53 Ergens een breukje in het frame?
Er zijn toch methoden om een frame te scannen?
Als bijvoorbeeld de zitbuis slecht is blijft het frame wel een geheel.
Maar ipv twee driehoeken wordt dit een ruit die bij elkaar wordt gehouden.
De scheur is iig niet met het blote oog zichtbaar. Gezien de hoeveelheid flex zou je verwachten dat zo’n scheur wel zichtbaar zou zijn. Ik heb hier geen verstand van maar wellicht dat interne scheurtjes of fabricage foutjes deze speling kunnen veroorzaken. Zoiets zouden ze met een scan snel opgespoord moeten kunnen hebben. Ik weet dat Canyon al hun Carbon onderdelen die ze gebruiken tijdens de bouw van de fiets scannen en vastleggen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16475
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 sep 2021 10:18

Anthrow schreef: 19 sep 2021 10:10 ........ Ik weet dat Canyon al hun Carbon onderdelen die ze gebruiken tijdens de bouw van de fiets scannen en vastleggen.
De prototypes tijdens het ontwikkelen misschien wel maar de massa productie gaat echt niet door/onder de scanner :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 sep 2021 10:27

Misschien een obvious die al gechecked is door jou en fm... Maar zit je kettingblad goed vast aan je crank?

Bottom bracket vervangen.. Als er geen speling op zat, vind ik vreemd. Want wat voor verschil zou dat gemaakt moeten hebben?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie