Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39840
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 jul 2024 14:04

Enzzo schreef: 01 jul 2024 13:59 Je hebt het klaarblijkelijk niet helemaal begrepen. Macron doet verdeel en heers. Macron doet “never waste a good crisis”

De partijen die straks, zondag de winst halen gaan nooit kunnen samenwerken. Er zal chaos ontstaan, LPF toestanden, bestuurloosheid en grote onvrede.
Macron gaat sowieso zijn termijn uitzitten als president dus die kan zich opwerpen als de verbinder, als degene die zich staande houdt in de chaos.
Zijn keuze om nieuwe verkiezingen uit te schrijven was geen gok maar een zeer gecalculeerde beslissing. Hij kon eigenlijk niet veel anders want dan zouden de reguliere verkiezingen helemáál verloren gaan in woede en onvrede onder extreem rechts.
Nu kan hij nog een poging doen om wat te repareren.
Begrijpen doe ik het zeker niet geheel. Binnen zo'n korte tijd nieuwe verkiezingen, totaal geen voorbereidende campagne. Dan wordt er toch volledig op het actuele sentiment gestemd?
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8901
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 jul 2024 14:06

Ik ben wel benieuwd naar wat jij, Enzzo, "verdeel en heers" vindt. Ik ben er toch wel redelijk zeker van dat andere presidenten het volgens de Fransen het na een jaar ook weer niet goed doen.
Welke president of premier doet het volgens het volk goed? Dat zijn er maar heel weinig.
Daniel1975, denk jij dat het "actuele sentiment" bij de Fransen echt in twee maanden verandert?

hopjes
Forum-lid
Berichten: 836
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 01 jul 2024 15:05

el_loco schreef: 01 jul 2024 12:36 Het kan wel zo zijn dat de zittende macht niet altijd de problemen aanpakt die het volk graag aangepakt ziet, maar ik vind de tendens om dan maar op racisten te gaan stemmen (Wilders, Le Pen) wel erg zorgwekkend. Een proteststem kan ik begrijpen, maar ik kan er niet bij dat je dan bij dit soort figuren uitkomt. Slechte zaak...
Ik ben het grotendeels met je eens. Echter welke partijen hadden/hebben de doorslaande islamisering structureel benoemd en tegelijkertijd ook het steevast wegkijken en vergoelijken van de problemen die erdoor ontstaan? Ik kom niet verder dan sgp/haga/pvv.

Ik denk dat door de recente verkiezings overwinning van de pvv er een ander geluid te horen is in de media en daardoor ook bij de mensen die de actualiteit alleen via die media vernemen.

Andere partijen spreken nu ook ineens andere bewoordingen over immigratie, problemen in sommige wijken en islamisering.

Hartstikke fijn, dingen veranderen niet vanzelf en doen soms pijn. Lang leve de democratie... Ik vind het geen slechte zaak als mensen bij bepaalde figuren uitkomen en daar vervolgens op stemmen. Dat is de vrijheid die wij hebben... Dat is namelijk onze westerse beschaving. Het is zorgwekkend dat mensen dit lijken te vergeten!

Mensen die anders denken en stemmen wegzetten als dom, blind, racist vind ik ontzettend beperkt en primitief. Ik lees af en toe nog wel eens in dit topic maar reageer minimaal, geen behoefte aan. Gelukkig zijn er nog enkelen die wel reageren, aan beide kanten van het spectrum!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39840
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 jul 2024 15:24

hopjes schreef: 01 jul 2024 15:05

Mensen die anders denken en stemmen wegzetten als dom, blind, racist vind ik ontzettend beperkt en primitief.
Ik ontkomt er helaas niet aan om dat toch te vinden van beide kanten van het spectrum. Links is gewoon dom en wegkijkend als het gaat om de immigratie problematiek en de impact van de islam in bijv de grote steden.
Rechts is dom en wegkijkend als het gaat om de staat van het klimaat en onze natuur. Beide kanten hebben echt een gigantische blinde vlek.
Less is bore

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4954
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 01 jul 2024 15:26

@hopjes +1
Het framen door links van "extreem" rechts is ondertussen wel uitgewerkt, tegenwoordig is alles ter rechter zijde van woke links al meteen extreem rechts.. inclusief alle angst scenario's als of meteen de fascisten aan de macht komen.
Links heeft zich totaal vervreemd met Jan met de pet #achterban

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 jul 2024 15:34

Dus we hebben een gevalletje dumb and dumber😜

Het probleem is denk ik dat de polarisatie tussen beide kampen geen enkele ruimte voor bezinning laat. En dat is vooral jammer omdat beide kanten gewoon erg goede standpunten hebben.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

hopjes
Forum-lid
Berichten: 836
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 01 jul 2024 16:11

daniel1975 schreef: 01 jul 2024 15:24
hopjes schreef: 01 jul 2024 15:05

Mensen die anders denken en stemmen wegzetten als dom, blind, racist vind ik ontzettend beperkt en primitief.
Ik ontkomt er helaas niet aan om dat toch te vinden van beide kanten van het spectrum. Links is gewoon dom en wegkijkend als het gaat om de immigratie problematiek en de impact van de islam in bijv de grote steden.
Rechts is dom en wegkijkend als het gaat om de staat van het klimaat en onze natuur. Beide kanten hebben echt een gigantische blinde vlek.
Oke, dat kan ik goed volgen.

Ik weet niet wat je bedoel precies bedoeld met dat rechts dom is en wegkijkt van natuur en klimaat. Ik zie het liever als dat sommigen wat conservatiever zijn... Ik vind dat niet onverstandig. Als ik de kaalslag zie in onze bossen, wat vervolgens gesubsidieerd in de biomassa centrales is gedonderd dan kan ik daar des duivels om worden. Ik betaal relatief veel belastingen en kijk eens wat er mee gebeurd, het mag hoor, maar laat mij maar even conservatief zijn.
De vissers blijken achteraf juist te zijn geweest over de visstand in de Noordzee, maar inmiddels zijn hun bedrijven kapot gegaan. Is vorige week bekend geworden.

Je kan het ook realistisch noemen. De ondernemers die ik spreek en welke werkzaam zijn in de energie/elektro sector geven al langere tijd unaniem aan dat het gemaakte beleid door de overheid totaal niet haalbaar is. Waarom zou zo'n persoon daar dan wel op moeten stemmen? Waarom zou je dan geen andere prioriteiten stellen...

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4954
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 01 jul 2024 16:45

28 miljard voor (heel misschien) 0,000036 graden moet je natuurlijk wel normaal vinden….

koekiesbakker
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 nov 2014 12:04

koekiesbakker 01 jul 2024 17:28

lugosi schreef: 30 jun 2024 18:52 De liberale europese partijprogramma's staan gewoon online.
Wat de verwijzing naar een aantal politieke Europese initiatieven in ruil voor grondstoffen betreft ga je even moeten wachten. Ik zit momenteel op (fiets :) )vakantie in de Drome.
Ik kan in de programma's wel wat vinden over het aanpassen van regels omtrent legale migratie, maar niet echt iets wat duidt op het 'importeren' van mensen. Geniet van de vakantie! (veel belangrijker dan wat stomme verwijzingen)

hopjes schreef: 01 jul 2024 15:05 Ik ben het grotendeels met je eens. Echter welke partijen hadden/hebben de doorslaande islamisering structureel benoemd en tegelijkertijd ook het steevast wegkijken en vergoelijken van de problemen die erdoor ontstaan? Ik kom niet verder dan sgp/haga/pvv.
Ik kan die 'doorslaande islamisering' nooit zo goed duiden. In de afgelopen 10+ jaar is de islam qua aanhang in Nederland van iets van 4.5% naar 5.5% gegaan. Of welke wetten zijn er doorgevoerd ten behoeve van de islam waar wij nu allemaal onder lijden?

daniel1975 schreef: 01 jul 2024 15:24 Rechts is dom en wegkijkend als het gaat om de staat van het klimaat en onze natuur. Beide kanten hebben echt een gigantische blinde vlek.
hopjes schreef: 01 jul 2024 16:11 Ik weet niet wat je bedoel precies bedoeld met dat rechts dom is en wegkijkt van natuur en klimaat. Ik zie het liever als dat sommigen wat conservatiever zijn...
mao schreef: 01 jul 2024 16:45 28 miljard voor (heel misschien) 0,000036 graden moet je natuurlijk wel normaal vinden….
Ik kan heel flauw zeggen QED, maar ik loop natuurlijk sterk het risico hetzelfde terug te krijgen door wat ik hierboven zei.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16810
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 jul 2024 18:04

Rechts was toch juist zo van het beestje bij de naam noemen? Als het om de islam gaat, mag het allemaal wel, of je ze nu achterlijk, crimineel vrouwonvriendelijk, gevaarlijk of vies noemt, maar als je de plannen van rechts dom en racistisch vindt, moet je ineens om de hete brij heen draaien?
Ik zou tenminste verwachten dat de mensen die op dat soort partijen stemmen een dikkere huid zouden hebben.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39840
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 jul 2024 18:41

hopjes schreef: 01 jul 2024 16:11Ik vind dat niet onverstandig. Als ik de kaalslag zie in onze bossen, wat vervolgens gesubsidieerd in de biomassa centrales is gedonderd dan kan ik daar des duivels om worden. Ik betaal relatief veel belastingen en kijk eens wat er mee gebeurd, het mag hoor, maar laat mij maar even conservatief zijn.
De vissers blijken achteraf juist te zijn geweest over de visstand in de Noordzee, maar inmiddels zijn hun bedrijven kapot gegaan. Is vorige week bekend geworden.

Je kan het ook realistisch noemen. De ondernemers die ik spreek en welke werkzaam zijn in de energie/elektro sector geven al langere tijd unaniem aan dat het gemaakte beleid door de overheid totaal niet haalbaar is. Waarom zou zo'n persoon daar dan wel op moeten stemmen? Waarom zou je dan geen andere prioriteiten stellen...
Biomassa centrales, de energie doelstellingen en het pulse vissen zijn perfecte voorbeelden van zaken die gewoon anders/beter moeten.
Maar de intensieve veehouderij maar weer ongemoeid laten, ontkennen dat er veranderingen zijn in het klimaat, de kaalslag in de insectendiversiteit (eigenlijk bijna in de hele natuur); door de foute zaken maar vaak te benoemen wordt het zicht op de belangrijke andere feiten vertroebeld.
Less is bore

bever
Forum-lid
Berichten: 2234
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 01 jul 2024 20:34

mao schreef: 01 jul 2024 13:51

Ps tijdje geleden grafiek gezien wat een gemiddelde werkende verdient, dat was echt laag ( zeg maar ruim minder dan een uitkering hier in Nederland)
waar stond dit ?

Gesloten