Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Zadel en schaamstreek pijn.

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 26 mei 2010 09:58

[quote="spin"]

Wat was het probleem met die gleuf dan precies?

Geschuur aan de voorkant is gewoon vanaf het begin al niet te harden en wordt ook niet beter als je meer fietst.

[/quote]

Het schuren was onderdeel geworden van de testrit.

Die gleuf die gaat te veel doordrukken aan de binnenkant van mijn bovenbenen. Ik fiets 'standaard' met mijn handen net voor de remrubbers en dan kruip ik automatisch meer naar voren op het zadel (ook als ik een hogere cadans wil draaien) en dan ontstaan de problemen. Ik denk daarom dat bv een SA Lady dat niet gaat oplossen omdat het mi. oude wijn in nieuwe zakken is. Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het graag.

In mijn zoektocht naar een 'passend' zadel stuit ik eigenlijk steeds op deze vraag. Kan je als vrouw zijnde zonder enige vorm van pijn mbt. je schaamlippen wel op een vlak zadel (zonder gat/deuk) fietsen of is enige vorm van pijn gewoon 'part of the package'.

Het zou de keuze in zadels zeker vergroten want nu kijk ik wel naar een specifiek zadel model en dat zou wel eens overbodig kunnen zijn.

Wat mogelijk ook nog kan zonder mijzelf buiten de 'schuldvraag' te zetten is dat ik mogelijk mijn bekken niet goed gebruik. Ik fiets zeg maar in de luie houding zeker na verloop van tijd. Mijn rug gaat dus doorzakken naar de buik na verloop van uren. Ik vermoed dat dat ook niet eea. ten goede komt.

Ik lees jullie reacties weer met interesse.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 26 mei 2010 10:03

Als je meer bewust van je houding wilt worden dan zou Mensendieck, bewegingstherapie, zeker iets voor je zijn. Een paar keer in de week je buikspieren trainen zal ook je houding versterken.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 26 mei 2010 10:53

Je moet ook niet onderschatten dat je nu wel erg gefocussed bezig bent denk ik. Daarom ga je elk pijntje voelen en je erop concentreren omdat je nu eenmaal het beste zadel wil vinden. Ik vind het niet meer dan normaal dat je wel iets voelt alleen de last moet je zo veel mogelijk zien te herleiden tot een voor jou aanvaardbaar niveau.

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 26 mei 2010 11:38

[quote="velo"][Wat mogelijk ook nog kan zonder mijzelf buiten de 'schuldvraag' te zetten is dat ik mogelijk mijn bekken niet goed gebruik. Ik fiets zeg maar in de luie houding zeker na verloop van tijd. Mijn rug gaat dus doorzakken naar de buik na verloop van uren. Ik vermoed dat dat ook niet eea. ten goede komt.

Ik lees jullie reacties weer met interesse.

[/quote]

Kan je uit ervaring vertellen dat dat zeker verschil maakt. Hele tijd gereden met een bekkenverwringing (is wat anders dan lui zitten, maar met zelfde resultaat qua bekkenstand), had in veel opzichten flinke invloed op fietsen, maar een van de bijverschijnselen was dat ik echt niet meer lekker zat, zat de hele winter te schuiven op mijn zadel.
Begon toen al bijna te twijfelen aan mijn kleding en zadel, maar nu ik weer lekker zit in de zin van in de juiste houding zit ik ook weer prima. Kan weer duurtraining van 6u doen zonder problemen (en een lange rustige duurtraining is m.i. nog altijd het beste referentiepunt voor wel o niet lekker zitten. 6u in de heuvels fietsen is helemaal probleemloos omdat je dan iedere keer van positie wisselt, bergop kantel je een beetje, bergaf weinig druk op je zadel.
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
spin
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2007 16:19

Gebruikersavatar spin 26 mei 2010 17:07

Ik denk dat wel of geen gleuf aan de voorkant niet de essentie is. Het belangrijkste is waar je uiteindelijk op blijkt te rusten, en bij sommige zadels is dat op de zitbotjes en bij sommige blijf je teveel op de voorkant leunen.
Ik zit op mijn selle italia meer op de voorkant, en ik zak er ook meer in, omdat het zadel zachter is, vergeleken bij de specialized ruby. Daarom krijg ik met de selle italia veel sneller last van de voorkant. Met de ruby krijg ik eigenlijk nooit last van de schaamstreek maar soms wel pijn in mijn reet als ik over een kasseistrook dender. Dat laatste neem ik dan maar voor lief, het eerste is onacceptabel omdat het me op den duur het fietsen onmogelijk maakt.

Maar wat betreft de vraag of het wel mogelijk is om zonder pijn in de schaamstreek te rijden: in mijn geval kan het wel, maar elke vrouw is anders gebouwd dus ik durf niet voor anderen te spreken.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 28 mei 2010 11:14

[quote="spin"]Maar wat betreft de vraag of het wel mogelijk is om zonder pijn in de schaamstreek te rijden: in mijn geval kan het wel, maar elke vrouw is anders gebouwd dus ik durf niet voor anderen te spreken. [/quote]
+1 Ik fiets lange afstanden op drie verschillende fietsen met verschillende zadels, op alledrie echter pijnvrij. Nouja, onder m'n zitbotjes voel ik wel bij lange afstanden, kasseien, aan het begin van het seizoen e.d., maar dat is normaal.

Ik ken pijn op de verkeerde plek ook wel: soms bij spinning. Die standaard-zadels zijn te zacht en te breed, en zeker als ik dan iets te ver naar voren moet reiken, gaat het soms mis. Binnen 50 minuten dus al. Dat is een veel vervelender pijn dan onder m'n zitbotjes. En dan is het dus een combi van zadel en zitbotjes.

Ik ben in de loop der jaren wel beter/krachtiger gaan zitten, maar dat scheelt bij mij niet voor de zadelpijn.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
margriet
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 jun 2008 15:36
Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
Contact

Gebruikersavatar margriet 28 mei 2010 18:45

Ik rij op racefiets en mtb op een Selle Italia gel flow zadel. Onlangs verving ik die op mijn racefiets voor een nieuw exemplaar. Op het oog geheel hetzelfde, maar vanaf de eerste meter zat dit zadel voor geen meter. In de eerste kilometers viel het me op dat ik niet stil kon zitten op het zadel. Dit was het begin van een martelgang; m'n hamstrings en bilspieren verkrampten bij wijze van spreken alleen al bij het zien van het nieuwe zadel. Waarschijnlijk omdat ze hard moeten werken om stabiel te zitten. Natuurlijk geprobeerd om het zadel anders te positioneren.

Nu woon ik in een bergachtig gebied en bij langere ritten (5 uur) werd zelfs afdalen een drama; zelfs daar vonden m'n spieren geen ontspanning meer. Morgen staat er voor het eerst sinds jaren een cyclo op het programma. Heb eergisteren het zadel van m'n mtb op m'n racefiets gezet en een stukje gefietst. Wat een verademing.

Binnenkort proberen of het nieuwe zadel me op mijn mtb wel bevalt. En echt, op het oog en gevoel (indrukken met handen etc.) geen verschillen te vinden.
Fietsgroet,

Margriet | Les Camélias

Gebruikersavatar
spin
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2007 16:19

Gebruikersavatar spin 28 mei 2010 20:43

Bizar! Heeft het niet met de afstelling te maken? Heb ook wel eens ervaren dat 2 mm te ver naar achteren ontzettende knie- of rugpijn gaf, het kan zo nauw letten af en toe! Wel vermoeiend, want 'even' van zadel wisselen is daardoor altijd een hele klus.

maximumspeed
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2010 17:56

maximumspeed 02 jun 2010 18:36

Tja, ik ben een man, ik zocht een ander onderwerp maar kwam hier terecht.
2 jaar reed ik met een oude broek met een dun zeempje, zo'n echte zeem. En schuren met lange ritten. Dat wende dus nooit. Totdat ik zag dat nieuwe broeken van die hele dikke zemen hadden. Wat een comfort ! Geen schurende plekken meer.
Dus dat is al stap 1..een goede broek met lekkere dikke 'zeem'. Ik heb een broek met 'helpen' dus met van die schouderbanden. Broek blijft veel beter zitten dan een broek zonder deze.

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 06 jun 2010 15:11

Gezien de eerdere negatieve ervaringen met de diverse zadels nog een poging gewaagd met een rolls, maar ook dat is negatief verlopen wegens veel te veel druk op de gevoelige delen.

Uiteindelijk een ism gekocht.

Afbeelding

Vandaag mijn eerste rit van 100km en een paar zaken zijn wel duidelijk. By far het beste zadel mbt. de gevoelige delen anders gezegd geen enkel negatief effect. Het smalle toelopende voorstuk is echt ideaal en er is geen contact met de bovenbenen.

Het zadel is behoorlijk hard (ja, je kunt je duimen er een klein beetje indrukken, maar daar merkt mijn kont bitter weinig van tot nu). En de zitbotjes die protesteren behoorlijk, maar da's normaal aangezien al het gewicht u daarop komen te rusten.

Ik verwacht (lees: hoop) dat dit met het verstrijken van de km's ook zal verminderen.

Ik ben nog wel bezig met het tweaken van de zitpositie dus daar is mogelijk nog wat te 'halen'.

So far so good mbt. de gevoelige delen en verder is het denk een een gewoon verschijnsel mbt. de zitbotjes.

De komende tijd zal met het verstrijken van de km's meer inzicht geven.

Wordt vervolgt ..
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 06 jun 2010 16:00

IMHO is dus elk model zadel geschikt, als het maar hard is. Die ervaring heb ik zelf ook. Hoe zachter een zadel, des te meer je er in "hangt". Bij een harder zadel zit je op je zitbotjes waardoor er minder druk op de voorkant is.

lien
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:28

lien 09 jun 2010 18:06

Ik ben inmiddels 500 km verder op de Selle Italia SLR XP en wat een verademing! De hardheid van het zadel is nog wel een beetje wennen, maar verder helemaal geen klachten meer :-).

Plaats reactie