Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
-
DDX
- Forum-lid HC
- Berichten: 5296
- Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30
DDX
06 okt 2024 08:53
derxx schreef: ↑05 okt 2024 13:19
Mijn Garmin roept bij mij ruim op tijd dat de accu opgeladen moet worden, dan kan ik nog zeker 200-300km fietsen. Als je dan nog vergeet om hem op te laden, nja...
Ik moest gisteren wel even aan dit topic denken toen ik 6km na vertrek een battery low melding kreeg op de garmin
Dat is dus 20% (volgens info op de garmin), daarna toch maar even opgelet dat ik wat minder ging schakelen tijdens de rit.
Bij 260km een battery critical melding. (10%)
Dus ja je kan er nog zeker 200-300km mee fietsen maar toch beetje spannend als je dan net die dag een 300km rit op de planning hebt.
En ja ik had ook avond vantevoren even naar ledje kunnen kijken, doe ik meestal wel voordat ik een langere rit op de planning heb staan.
-
derxx
- Forum-lid
- Berichten: 1121
- Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34
derxx
06 okt 2024 10:48
DDX schreef: ↑06 okt 2024 08:53
derxx schreef: ↑05 okt 2024 13:19
Mijn Garmin roept bij mij ruim op tijd dat de accu opgeladen moet worden, dan kan ik nog zeker 200-300km fietsen. Als je dan nog vergeet om hem op te laden, nja...
Ik moest gisteren wel even aan dit topic denken toen ik 6km na vertrek een battery low melding kreeg op de garmin
Dat is dus 20% (volgens info op de garmin), daarna toch maar even opgelet dat ik wat minder ging schakelen tijdens de rit.
Bij 260km een battery critical melding. (10%)
Dus ja je kan er nog zeker 200-300km mee fietsen maar toch beetje spannend als je dan net die dag een 300km rit op de planning hebt.
En ja ik had ook avond vantevoren even naar ledje kunnen kijken, doe ik meestal wel voordat ik een langere rit op de planning heb staan.
Scheelt dat ik niet zo vaak 200+ km ga fietsen
Maar als ik weet dat ik zon lange tocht ga maken vind ik dat het checken van je accus hetzelfde is als even je banden/rest van de fiets controleren een dag van tevoren. Je wil ook niet smorgens voor zo'n rit tot de conclusie komen dat je banden niet in orde zijn voor een rit van 200+ km.
Ik denk dat zo'n rit voor 98% van de mensen hier ook meer uitzondering dan regel is
-
Erik
- Forum-lid
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
- Locatie: Assen
Erik
06 okt 2024 13:18
Lcsmet schreef: ↑05 okt 2024 15:39
Stel even dat geld geen issue is, koop je dan nog een fiets waar je niet electrisch kan schakelen.
Op het moment dat ik één keer een fiets met SRAM Etap had afgemonteerd heb ik bij de volgende zelfs niet meer overwogen om er een mechanische groep op te zetten.
Als geld geen rol zou spelen (en ik mijn Marte zou willen vervangen) dan kwam er hier een fiets met Super Record Disc (of velg, afhankelijk van wel frame ik het mooiste vind), maar geen EPS. Ik ben ook een dinosaurus van 50 met al 42 jaar racefiets ervaring en doe alles zelf, dus ook schijfremmen.
Momenteel heb ik een zelfbouw gravelfiets met SRAM Rival Disc en dat zou ik vanwege de DOT (en omdat het geen Campa is
) nooit weer doen, maar verder zie ik de voordelen van schijven wel. Elektronisch schakelen vind ik daarentegen helemaal niks, al ben ik wel van de gadgets. Bij Campa ziet het nog wel goed uit en het zal best fantastisch schakelen, maar het is gewoon niet leuk. Voor mij is het sleutelen een groot deel van de hobby en ik geniet ervan om een mechanische groep te monteren en er mee te pielen totdat hij geruisloos loopt. Ik heb dus helemaal niets met die elektronische shit en mijn fietsen schakelen allebei volledig probleemloos en snel.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13727
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
06 okt 2024 15:42
Nu vind ik dot olie ook troep. Maar om daar een fiets voor te laten staan....
Alleen bij de bouw ben je er mee bezig en hooguit eens in de twee a drie jaar een keer ontluchten.
Sommige remmen doe ik nooit wat aan in een fietsen leven.
-
53x11
- Forum-lid HC
- Berichten: 9218
- Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38
53x11
06 okt 2024 17:42
Zulke rotzooi is dot nou ook weer niet hoor! Je moet het alleen niet te lang op je frame laten zitten. Tenzij je van je lak af wilt. Beetje water erover echter, en het spul neutraliseert.
Vanmiddag toevallig nog een remmetje ontlucht, en met sram bleeding edge is dat een klusje van nog geen 10 minuten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
jakkel
- Forum-lid
- Berichten: 2553
- Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33
jakkel
06 okt 2024 18:09
Ook al rijd ik nu bijna 3 jaar met D-A DI2, het elektronisch schakelen vind ik persoonlijk voor mij totaal geen meerwaarde bieden, buiten het gegeven dat ik de spiertjes in m'n vingers minder moet belasten.
Voor de gravel bewust gekozen om mechanisch te schakelen.
In verband met die DOT vloeistof, ik werk ook liever met de minerale van Shimano. Als je 't snel afkuist is het meestal wel oké. Vorig jaar bij de remvloeistof wissel van m'n moto (ook DOT 5.1) toch enige licht blijvende lakschade op de achtervelg. Nochtans heel snel grondig afgekuist. Met fragiele lak is het dus altijd wel wat oppassen.
-
Erik
- Forum-lid
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
- Locatie: Assen
Erik
06 okt 2024 18:38
wasbeer2006 schreef: ↑06 okt 2024 15:42
Nu vind ik dot olie ook troep. Maar om daar een fiets voor te laten staan....
Alleen bij de bouw ben je er mee bezig en hooguit eens in de twee a drie jaar een keer ontluchten.
Sommige remmen doe ik nooit wat aan in een fietsen leven.
Ik laat er ook geen fiets voor staan, hoor. Ik bouw gewoon mijn eigen fietsen en koop dan geen SRAM meer. De enige reden dat ik het nu heb is omdat ik geen Shimano wou en Campa nog geen schijfremmen had.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
-
SantaSCSI
- Forum-lid
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55
SantaSCSI
07 okt 2024 11:15
Mjah ik snap het overreageren over DOT ook niet echt, maar dat zal dan weer mijn idee zijn. Sommigen doen alsof je Andras Pandy gewijs helemaal oplost wanneer er een drupje DOT op je vinger valt
.
Om de discussie over electronisch schakelen nog een datapuntje te geven: Laatst ging ik met Miss Santa fietsen en de batterij van haar Rival achterderailleur was bijna leeg. Vooral onze eigen fout want op haar Wahoo was de Rival groep niet geconnecteerd (wat ruimschoots zou gewaarschuwd hebben dat de batterij bijna leeg was). Simpelweg voor en achter batterij gewisseld en toch nog de rit gestart EN afgewerkt.
Ja: je moet er wat bij nadenken maar je Wahoo/Garmin komt je dat wel vertellen. Tegenwoordig moeten we toch alles opladen: je head unit, je power meter, je varia, ... . Die AXS of Di2 batterij kan er dan ook wel bij?
Uno-X Mobility or bust!
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40083
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
07 okt 2024 11:25
SantaSCSI schreef: ↑07 okt 2024 11:15
Mjah ik snap het overreageren over DOT ook niet echt, maar dat zal dan weer mijn idee zijn. Sommigen doen alsof je Andras Pandy gewijs helemaal oplost wanneer er een drupje DOT op je vinger valt
.
Tis gewoon onhandig. Niet voor niet dat SRAM nu bij de nieuwe Red ook naar mineraal is gegaan.
Less is bore
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13727
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
07 okt 2024 13:21
Dat hoop ik niet, ik heb ze net met dot olie ontlucht
En RED is gewoon DOT. De Maven remmen zijn mineraal
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
scottpch64
07 okt 2024 14:13
daniel1975 schreef: ↑07 okt 2024 11:25
SantaSCSI schreef: ↑07 okt 2024 11:15
Mjah ik snap het overreageren over DOT ook niet echt, maar dat zal dan weer mijn idee zijn. Sommigen doen alsof je Andras Pandy gewijs helemaal oplost wanneer er een drupje DOT op je vinger valt
.
Tis gewoon onhandig. Niet voor niet dat SRAM nu bij de nieuwe Red ook naar mineraal is gegaan.
Pas op hé Daniel!!
-
SantaSCSI
- Forum-lid
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55
SantaSCSI
07 okt 2024 21:45
Als je er mineral in duwt begrijp ik de fucking sram reactie wel ja
.
Uno-X Mobility or bust!