Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Hommes Wielersport in Soest

umo
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2010 12:29

umo 16 feb 2010 18:18

Kurvenmeister schreef:@Umo, dat klopt niet helemaal. Als je eigenaar bent, kan je je eigendom opeisen (revindiceren in juristentaal). Dan wordt dat goed onttrokken aan de boedel van de failliete onderneming, valt het daarmee buiten het faillissement en de macht van de curator. Dan ben je geen concurrent schuldeiser zoals jij schetst. Slechts als je dat niet kan aantonen dat iets van jou is, ben je concurrent schuldeiser en zit je in de problemen die je schetst.
@Kurvenmeister, mee eens, deze nuance moet gemaakt worden, echter in mijn situatie was ik ondanks mijn aankoopbon niet in staat aan te tonen dat de fiets van mij was. Op de aankoopbon stond slechts het merk en type vermeld. Overigens zou de belastingdienst nog wel een bodembeslag kunnen leggen, maar onder welke omstandigheden dit gebeurt weet in niet precies.
UMO

kurvenmeister
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 nov 2009 22:02

kurvenmeister 16 feb 2010 18:26

@Umo, dat is gruwelijk k*t! Dat is ook het irritante: je moet echt heel precies aan kunnen tonen wat van jou is, dus eigenlijk altijd enkel met framenummers etc. Als je dat niet kunt ben je de pineut.
Bodembeslag komt enkel voor bij (grotere) belastingschulden. Het klinkt echter niet logisch dat ze de winkel half leeg halen in zo'n geval. Bovendien hadden dan in de lokale kranten (en vermoedelijk ook wat nationale) wel gestaan dat er een veiling was. Ben wel benieuwd hoe de vork nu werkelijk in de steel zit.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 16 feb 2010 21:38

Nu het volgende geval: je hebt een fiets van een paar jaar oud en hebt geen aankoopbon meer. Is het dan voldoende om foto's van het framenummer te overleggen?Ik smijt alle bonnen weg van dingen waar ik geen garantie meer op heb.

Het kan maar zo zijn, dat mensen een fiets ter reparatie afleveren en daar geen aankoopbon of recu meer van hebben.
Velgenfluisteraar

Florezido

kurvenmeister
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 nov 2009 22:02

kurvenmeister 16 feb 2010 22:34

@Diogenes: dat denk ik wel, maar ook dat is niet heel sterk. Je kan die foto immers ook op een ander moment hebben genomen etc. Handiger is bijv (online)registratie van je fiets zoals je bijv bij Trek ziet, dan kan je je framenummer altijd terughalen via de fabrikant.
Als je echt nergens meer je framenummer vandaag kunt halen of anderszins aan kan tonen dat de fiets daadwerkelijk van jou is (en dan bedoel ik dus niet dat je zegt dat die kras op de achterderrie van je valpartij van 28 maart 2003 is ;-)), dan ben je het bokje. Je moet immers je fiets kunnen identificeren en kunnen bewijzen dat die ene fiets van jou is. Lukt dat niet, dan geldt dat degene die het goed houdt, geacht wordt dit voor zichzelf te houden, zie art 3:109 BW (dan ben je bezitter via 3:107 lid 1 BW) en degene die bezitter is wordt geacht rechthebbende te zijn, zie 3:119 BW.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 16 feb 2010 22:53

Lekker is dat! Ik ga eens heel snel foto's van mijn fiets maken met mij er op, inclusief close-ups van het framenummer. je weet maar nooit.....

Misschien handig in het frame een identificatiekenmerk te verstoppen?
Velgenfluisteraar

Florezido

kurvenmeister
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 nov 2009 22:02

kurvenmeister 16 feb 2010 23:02

Het recht is idd soms krom. Anderzijds: als dat niet zo was werd het natuurlijk ook voor dieven wel makkelijk om zo een fiets uit het rijtje te plukken en dat is ook niet de bedoeling want dan benadeel je schuldeisers. Als je een echte mierenn**ker van een curator hebt, zou je er zelfs dan nog niet hoeven komen, het is immers niet zoveel bewijs als een factuur op naam (je kunt immers die foto ergens zijn tegengekomen, uitgeprint hebben etc...). Je kunt zo'n factuur misschien ook nog uit de administratie van je FM plukken bedenk ik me net.

Een identificatiekenmerk kan ook handig zijn, alleen waar zou je dan aan denken?

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 16 feb 2010 23:10

kerven in je achterpad...

Ik weet wel dat Hans een bende maakte van zijn papier winkel. Die bonnetjes stellen dus ook niet zoveel voor. Op de deur van de winkel heeft wel een A4 met een bericht gestaan. Helaas is deze weggescheurd, ik had graag geweten wat hier op stond. Gelukkig stond ik twee weken geleden voor een gesloten deur, anders was ik ook mijn fietsje kwijt geweest.

Maar waren praten over een curator als de zaak niet failliet is verklaard. Hoe moet je dit aanpakken als de eigenaar niet te bereiken is en de zaak op papier nog gewoon bestaansrecht heeft?

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 16 feb 2010 23:20

Als mijn fiets er nog staat zou ik toegang vorderen tot het pand. Als er niet open gedaan wordt dan wordt er toch open gedaan......
Camerig is prachtig!

kurvenmeister
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 nov 2009 22:02

kurvenmeister 16 feb 2010 23:24

@ MasterB: In principe houd je dan natuurlijk de gewone weg: je eigendom opeisen, dus proberen contact te krijgen met degene die je fiets (vermoedelijk) heeft, zoals al eerder voorgesteld in deze thread. Hier lukt dat dus niet, dan kan je maar een ding: aangifte doen van diefstal (al zit dat strikt juridisch ook met wat haken en ogen maar dat laat ik even terzijde) en hopen dat hij gevonden wordt, maar of je daar zo ver mee komt... laten we zeggen dat je dan in juridische kunstgrepen terecht komt die slechts een heel geringe kans van slagen hebben.
Ging idd wat makkelijk richting de situatie van een faillissement (in grote lijnen heb je dan ook het desgevraagd aantonen van je eigendom in welke situatie dan ook), excuus. Zou ik ook een rare manier vinden trouwens, want ik denk dat dan al veilingen etc in een of ander krantje hadden gestaan.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 17 feb 2010 00:23

Ik dacht aan een uitgeknipt stukje van een ANWB pas (waar je naam op staat) in je voorvork of zadelbuis stoppen/lijmen. Alleen de eigenaar van een fiets weet dat soort details.
Velgenfluisteraar

Florezido

kurvenmeister
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 nov 2009 22:02

kurvenmeister 17 feb 2010 00:37

Zou op zich een hele goede zijn.

adu
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 aug 2009 13:14

adu 17 feb 2010 10:59

Vooropgesteld dat er nu (volgens het insolventieregister) nog geen sprake is van een faillissement (zie mijn voorgaande post), zul je als gezegd bij een faillissement moeten kunnen aantonen dat de bewuste fiets jouw eigendom is. Als je dat lukt dan valt die buiten de failliete boedel en is er zo bezien niets aan de hand. Wanneer dat echter niet gaat, dan valt die fiets niet (althans lastiger) te onderscheiden van de eigendommen van de failliete onderneming. Zie het maar als een euro munt die in andermans portemonnee gooit die al vol zit met euro munten. Die munt valt niet meer te onderscheiden van de rest. De jurische term daarvoor is vermenging. Alsdan resteert je niks anders dan je als (concurent) schuldeiser bij de curator te melden. Weinig kans dat je dan wat terugziet ... Het mooiste zou zijn als je aan de hand van een chassisnummer kunt aantonen dat de fiets van jou is, maar in beginsel is ieder bewijs toegestaan (foto's, getuigen, aankoop-/ reparatiebon, etc.). Verder hangt het een beetje af van de wil van de curator. Tref je het, dan doet die niet al te moeilijk tegenover een particulier. Sterkte allemaal!
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

Plaats reactie