Beginnen met tijdrijden
-
- Forum-lid
Check wel even of je binnen de UCI/KNWU normen blijft. Als je zo groot bent krijg je bovenop de afstand 'loodlijn bracket' - 'voorkant opzetstuur' 5 cm extra op morfologische gronden, maar 80 cm is evengoed niet erg veel. Ik heb een vergelijkbare lengte en heb mijn stuur een heel stuk terug moeten halen.
@joeptimmermans
De UCI regels waren mij bekend, ik zit zowel met afstelling van stuur als het zadel binnen de toegestane marges.
@Bleek
Inderdaad een kwestie van de bevestigingsbeugels omdraaien. Je moet de armpads wel wat hoger afstellen om niet met je arm op je stuur/basebar te komen.
Ik heb ze gemonteerd zoals joeptimmermans dat al eens had laten zien: http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&p ... &TID=12419
Scighera heeft zelf iets langere schroeven en afstandsbusjes voor onder de armpads gekocht bij een ijzerwarenwinkelmet voor zijn roze monster en er wat close up foto's van gemaakt. Zie hier: http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&p ... &TID=12419
De UCI regels waren mij bekend, ik zit zowel met afstelling van stuur als het zadel binnen de toegestane marges.
@Bleek
Inderdaad een kwestie van de bevestigingsbeugels omdraaien. Je moet de armpads wel wat hoger afstellen om niet met je arm op je stuur/basebar te komen.
Ik heb ze gemonteerd zoals joeptimmermans dat al eens had laten zien: http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&p ... &TID=12419
Scighera heeft zelf iets langere schroeven en afstandsbusjes voor onder de armpads gekocht bij een ijzerwarenwinkelmet voor zijn roze monster en er wat close up foto's van gemaakt. Zie hier: http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&p ... &TID=12419
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
LRTV Swift
- razenderoeland
- Forum-lid
Na het lezen van het stukje van Ever wat betreft tijdrijden, en dan meer specifiek het stukje over trainen voor tijdrijden zie ik dat ik al jaren verkeerd bezig ben. Ik was in de veronderstelling dat je voor een tijdrit gedurende langere tijd (ca. 75-90 minuten) het beste zoveel mogelijk 1 tempo kon rijden en dan op zo'n 80-85% van je max.
Het klinkt mij tegenstrijdig in de oren om interval te gaan trainen terweijl je met een tijdrit toch eigenlijk zo lang mogelijk op een maximaal tempo wil rijden.
Het klinkt mij tegenstrijdig in de oren om interval te gaan trainen terweijl je met een tijdrit toch eigenlijk zo lang mogelijk op een maximaal tempo wil rijden.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
RazendeRoeland schreef:Na het lezen van het stukje van Ever wat betreft tijdrijden, en dan meer specifiek het stukje over trainen voor tijdrijden zie ik dat ik al jaren verkeerd bezig ben. Ik was in de veronderstelling dat je voor een tijdrit gedurende langere tijd (ca. 75-90 minuten) het beste zoveel mogelijk 1 tempo kon rijden en dan op zo'n 80-85% van je max.
Die langere tijd op ca 85% rijden is waarschijnlijk gebaseerd op een idee voor training van lange(re) tijdritten.
Behalve de tijdstrijderscup en monstertijdrit, gaat het grootste deel van de tijdritten over relatief korte afstanden, en is een intervalbenadering de beste training.
Welke tijdritafstanden zou je willen gaan rijden dit seizoen?
Als er grote verschillen zijn, dan zul je inderdaad baat hebben bij een verschillende aanpak.
Succes en veel plezier alvast (en tot 11 april ?).
- razenderoeland
- Forum-lid
Ik rijd elk jaar zo wie zo het open NK tijdrijden op Texel, mede omdat ik daar vandaan kom. Deze rit is sinds 3 jaar (helaa) ingekort naar 28 km, maar was voorheen 40 km. Verder rijdt ik daar waarschijnlijk ook mee met de trio triathlon, een tijdrit van 40 km.
Korter dan die 28 km. hoeft van mij echt niet. dus vandaar ook dat ik veel meer continu wil rijden op ongeveer 80-85% van m'n max.
Korter dan die 28 km. hoeft van mij echt niet. dus vandaar ook dat ik veel meer continu wil rijden op ongeveer 80-85% van m'n max.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Met het oog op komend weekend:
Ik heb vorige week in delft een 10 km gereden. Mijn omslag ligt rond 172 slagen per minuut. Na vertrek bijna de gehele rit 172-175 slagen gereden en de laatste kilometer nog kunnen versnellen.
Nu ga ik er van uit dat ik 40 km boven omslag niet ga halen. Heeft iemand wat tips over de opbouw van een 40 km tijdrit?
Is het een idee om het in blokken te delen?
20 km 160-165
10 km 165-170
7 km 170-175
3 km alles of niets
Ik heb vorige week in delft een 10 km gereden. Mijn omslag ligt rond 172 slagen per minuut. Na vertrek bijna de gehele rit 172-175 slagen gereden en de laatste kilometer nog kunnen versnellen.
Nu ga ik er van uit dat ik 40 km boven omslag niet ga halen. Heeft iemand wat tips over de opbouw van een 40 km tijdrit?
Is het een idee om het in blokken te delen?
20 km 160-165
10 km 165-170
7 km 170-175
3 km alles of niets
LRTV Swift
LRTV Swift
- robbebopper
- Forum-lid HC
Klinkt mooi, maar als je in het eerste deel windkracht 6 tegen hebt, dan kom je met deze frequenties niet snel vooruit. M.a.w. je gaat veel tijd verspelen.
Heeft het dan meer zin om te proberen de snelheid gelijkmatiger te houden? Door bijvoorbeeld wind tegen wat meer te geven en wind mee iets in te houden?
eigen versimpeld rekenvoorbeeld
20 km wind tegen
20 km wind mee
snelheid wind tegen: 30 km uur: 40 minuten
snelheid wind mee: 50 km uur: 24 mnuten
eindtijd 64 minuten: 37,5 km/h
snelheid wind tegen: 35 km uur: 34 minuten
snelheid wind mee: 40 km uur: 30 mnuten
Gevoelsmatig zou ik ook zeggen dat scenario 2 haalbaarder is. Gezien de weersvoorspellling starten we waarschijnlijk met wind tegen.
Zouden jullie als voorbeeld eens willen uitschrijven hoe je in het verleden dit soort ritten hebben opgebouwd?
eigen versimpeld rekenvoorbeeld
20 km wind tegen
20 km wind mee
snelheid wind tegen: 30 km uur: 40 minuten
snelheid wind mee: 50 km uur: 24 mnuten
snelheid wind tegen: 35 km uur: 34 minuten
snelheid wind mee: 40 km uur: 30 mnuten
Gevoelsmatig zou ik ook zeggen dat scenario 2 haalbaarder is. Gezien de weersvoorspellling starten we waarschijnlijk met wind tegen.
Zouden jullie als voorbeeld eens willen uitschrijven hoe je in het verleden dit soort ritten hebben opgebouwd?
LRTV Swift
LRTV Swift
niemand wil zijn geheim delen?
LRTV Swift
LRTV Swift
Waarom zo mathematisch benaderen?
Nou heb ik geen langere tijdritten gereden dan 20km en moet ik daarna altijd nog hardlopen, maar zo zou ik het aanpakken: weggaan op een tempo dat je denkt een uur lang vol te kunnen houden gezien de omstandigheden en hoe je je voelt én proberen je verlies te beperken bij windje tegen en windje mee tandje erbij. En proberen een vlakke race te rijden, of ietwat negatieve split. Oftewel, heel standaard aanpak, maar dat kan ook niet veel anders voor je eerste langere tijdrit. HF kan je om doen, als leidraad.
Overigens is je omslagpunt niet elke dag hetzelfde, dus die 172 is geen vast gegeven. Het is zeg maar meer een gebied waarin het punt ligt.
Nou heb ik geen langere tijdritten gereden dan 20km en moet ik daarna altijd nog hardlopen, maar zo zou ik het aanpakken: weggaan op een tempo dat je denkt een uur lang vol te kunnen houden gezien de omstandigheden en hoe je je voelt én proberen je verlies te beperken bij windje tegen en windje mee tandje erbij. En proberen een vlakke race te rijden, of ietwat negatieve split. Oftewel, heel standaard aanpak, maar dat kan ook niet veel anders voor je eerste langere tijdrit. HF kan je om doen, als leidraad.
Overigens is je omslagpunt niet elke dag hetzelfde, dus die 172 is geen vast gegeven. Het is zeg maar meer een gebied waarin het punt ligt.
- robbebopper
- Forum-lid HC
Ik ben zelf zeker geen ervaren tijdrijder. Heb mijn tijdritfiets nog geen half jaar. Waar ik wel ervaren in ben, is in uurritten(gewone fiets). Gewoon op gevoel vertrekken. Na een vijftal minuten al spijt hebben dat je er ooit aan begonnen bent. Na 20 minuten denk je, auw auw auw, maar het is te doen. Na 40 minuten (en dat is wezenlijk) ga je al aftellen. De pijn wordt niet minder, maar is mentaal beter te dragen. Na 55 minuten ga je alle remmen los gooien (zonder daardoor veel harder te gaan). En dan ben je er. Ik kijk weinig tot niet op mijn tellertje. En een hartslagmeter heb ik niet. Het wordt nergens echt leuk. Pas voorbij de finish.
Niet teveel beredeneren. Enige echte belangrijke tip van mijn kant, geef nooit op.
Niet teveel beredeneren. Enige echte belangrijke tip van mijn kant, geef nooit op.