Moozes
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Zo heel duur zijn mallen nou ook weer niet hoor. men doet net of die dingen miljoenen kosten.
Amclassic-fan schreef:Lol dan heb je dus niets ontworpen, is het maar de vraag wie ze het frame hebben laten 'ontwerpen'. Onder ontwerpen versta ik hetgeen ze bij bijv Guru doen, met FEM onderzoeken waar de zwakste plekken zitten, die versterken. Een productie methode verzonnen om een optimale verhouding tussen carbon en epoxy te verkrijgen.
Ach, een architect maakt ook niet alle bouwtechnische berekeningen zelf. Daar wordt meestal een bouwkundig bureau bij ingeschakeld. Toch gaat de architect er met alle eer vandoor. En als het gebouw instort, krijgt het bouwkundig bureau de schuld.
Hoewel ik ook een aversie heb tegen onze spamvrienden van Moozes, vind ik het er wel mooi uitzien, die crossert.
TiesT schreef:Dan moet je nog steeds mallen maken want die buizen maken zich zelf niet. En dat lijmen moet ook gewoon in taiwan gebeuren en dat kost geld. En Moozes heeft zoveel geld niet.
De buizen zijn gewoon in te kopen natuurlijk (columbus) en het lijmen kan gewoon in Europa gebeuren. Maar in Azie hoeft het natuurlijk ook niet de wereld te kosten.
Maar acht de kans groter dat ze gewoon de exclusiviteit hebben gekocht. Op zich niets mis mee een merk als Sensa wordt hier op het forum vaak positief over wordt geschreven doet exact hetzelfde.
IMO zeker niets mis mee. Je biedt klanten toch de mogelijkheid om je fiets te verpersoonlijken met bv de kleurkeuze. Maar doe dan niet voorkomen dat je a la Cervelo, Cannondale, etc een frame hebt ontworpen als je enkel uit een catalogus van een frameleverancier een frame hebt 'gekozen' met wat persoonlijk inbreng hier en daar.peter30 schreef:Maar acht de kans groter dat ze gewoon de exclusiviteit hebben gekocht. Op zich niets mis mee een merk als Sensa wordt hier op het forum vaak positief over wordt geschreven doet exact hetzelfde.
Wie heeft het gehad over "á la Cervelo, Cannondale etc."? Uiteindelijk komen alle carbon frames uit hetzelfde handjevol fabrikanten in China/Taiwan/etc. Welk deel van het ontwerp nou precies wel en welk deel niet aan de fabrikant wordt overgelaten zal wel wat verschillen inderdaad.
Maar ik heb toch sterk het idee de ontwerpers in het verre Oosten minstens zo goed werk leveren als iemand die op kantoor zit bij een Europees/Amerikaans merk. Wat heb je immers aan een Cervelo waar 30 Cervelo-ontwerpers jaren aan hebben zitten tekenen als hij er na een jaar een scheur in zit, of je niet lekker kunt schakelen door de gare kabelloop?
Maar ik heb toch sterk het idee de ontwerpers in het verre Oosten minstens zo goed werk leveren als iemand die op kantoor zit bij een Europees/Amerikaans merk. Wat heb je immers aan een Cervelo waar 30 Cervelo-ontwerpers jaren aan hebben zitten tekenen als hij er na een jaar een scheur in zit, of je niet lekker kunt schakelen door de gare kabelloop?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
litespeed schreef:[Maar doe dan niet voorkomen dat je a la Cervelo, Cannondale, etc een frame hebt ontworpen als je enkel uit een catalogus van een frameleverancier een frame hebt 'gekozen' met wat persoonlijk inbreng hier en daar.
Kan je mij eens zo een catalogus opsturen?
perik schreef:Maar ik heb toch sterk het idee de ontwerpers in het verre Oosten minstens zo goed werk leveren als iemand die op kantoor zit bij een Europees/Amerikaans merk.
Rustig aan... Dat is helemaal niet waar ik naar toe wil. Ik ben enkel nieuwsgierig geworden doordat een zeer klein merk aangeeft dat hij frames ontwerpt. Ik zou dan graag willen weten wat er ontworpen wordt. That's all. Die merken haalde ik enkel aan aangezien zij daadwerkelijk een frame ontwerpen met buisdiameters/geometrie/buisaansluitingen/wanddiktes en de hele ratteplan. Ik had ook andere merken kunnen noemen. Dat veel van die frames uiteindelijk in het Oosten gemaakt worden is mij om het even.
@japie: Bij wijze van spreken. Het gaat toch niet veel anders? Je gaat in gesprek met een leverancier die carbonnen frames levert. En hoe die vertegenwoordigert z'n producten presenteert als je aan de koffie zit, met een laptop of een catalogus. Lekker belangrijk. Maar als je er meer van weet, mag je het gerust delen met ons hoor.
japie carbon schreef:litespeed schreef:[Maar doe dan niet voorkomen dat je a la Cervelo, Cannondale, etc een frame hebt ontworpen als je enkel uit een catalogus van een frameleverancier een frame hebt 'gekozen' met wat persoonlijk inbreng hier en daar.
Kan je mij eens zo een catalogus opsturen?
Hierbij wat links, maar wel per minimaal 10 bestellen
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
http://www.marudean.com.tw/ (ook wielen en onderdelen)
http://www.asiaseiko.com/frame.html (wel redelijk duur)
http://www.alibaba.com
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Waar die Moozes fietsen in staan natuurlijk. Duh
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
perik schreef:Wie heeft het gehad over "á la Cervelo, Cannondale etc."? Uiteindelijk komen alle carbon frames uit hetzelfde handjevol fabrikanten in China/Taiwan/etc. Welk deel van het ontwerp nou precies wel en welk deel niet aan de fabrikant wordt overgelaten zal wel wat verschillen inderdaad.
Maar ik heb toch sterk het idee de ontwerpers in het verre Oosten minstens zo goed werk leveren als iemand die op kantoor zit bij een Europees/Amerikaans merk. Wat heb je immers aan een Cervelo waar 30 Cervelo-ontwerpers jaren aan hebben zitten tekenen als hij er na een jaar een scheur in zit, of je niet lekker kunt schakelen door de gare kabelloop?
Iemand die op een ander continent geboren is kan natuurlijk net zo goed iets ontwerpen mits hij/zij ook een gedegen opleiding heeft gehad.
Je gaat alleen niet roepen dat je een frame hebt ontworpen als je je totaal niet met het ontwerpproces bemoeit hebt. Dan heb je gewoon een frame ontwerp gekocht. Maar bij Moozes is dat iets wat ze niet helemaal begrijpen. In de stukjes die bij alle frames staan op de website van Moozes staat al jaren allemaal onjuiste beweringen.
Na de vragen wat Moozes zelf aan het frame ontworpen heeft bleef het elder ook op eens wel erg stil, ook de vraag wie de topcrossers waren die hadden het frame zouden testen blijft onbeantwoord. Dus ik houd het erop dat het gewoon een nieuw frame is (waarbij de Chinezen hopelijk de geometrie van bijv Ridley goed gekopieerd hebben) en waar Moozes het exclusiviteits rechts voor de Benelux voor heeft gekocht. En dat Moozes nog steeds praatjes heeft die ze niet waar kunnen maken.
Vond dit marketingverhaaltje over de tornado wel leuk:
[quote="Moozes.de"]
Het TORNADO 1K (1mm T700 Toray geweven vezels) carbonframe werd net zoals de 3K ver doorontwikkeld. Maar voor dit frame zijn we nog een stapje verder gegaan door de alom geprezen 1K A+ vezel te gebruiken. Dit geeft het frame een gigantisch gewichtsvoordeel. Om het gewenste topresultaat te bereiken is het van cruciaal belang om uiterst nauwkeurig per belastingzone uni- of biaxial-gerichte vezels in te zetten. Met behulp van de nieuwste nanotechnieken zijn we erin geslaagd A+ vezels te gebruiken en hierdoor een revolutionaire verbetering te realiseren in de gewicht stabiliteit verhouding (STW waarden) van dit carbonframe. Testen in een onafhankelijk Duits laboratorium wijzen op een waarde van 95 Nm°/kg bij een gewicht van 900 gram wat dit frame absoluut uniek maakt in zijn soort. De B-stay achtervork in S-bend uitvoering zorgt voor de nodige stabiliteit en comfort in de achterzone van het frame. De bijbehorende slide monocoque 1K carbonvork (355gr) (NIET inbegrepen in de prijs)met een diameter van 50mm zorgt voor een perfect harmonieus geheel. Dit frame vormt de avant-garde van de nieuwe generatie hypermoderne carbonframes. Gewicht +/-860 gr Frame stabiliteit : trapas -107Nm/° balhoofd -94 Nm/° [/qoute]
Wie er die crossers test ben ik nog steeds benieuwd naar.
[quote="Moozes.de"]
Het TORNADO 1K (1mm T700 Toray geweven vezels) carbonframe werd net zoals de 3K ver doorontwikkeld. Maar voor dit frame zijn we nog een stapje verder gegaan door de alom geprezen 1K A+ vezel te gebruiken. Dit geeft het frame een gigantisch gewichtsvoordeel. Om het gewenste topresultaat te bereiken is het van cruciaal belang om uiterst nauwkeurig per belastingzone uni- of biaxial-gerichte vezels in te zetten. Met behulp van de nieuwste nanotechnieken zijn we erin geslaagd A+ vezels te gebruiken en hierdoor een revolutionaire verbetering te realiseren in de gewicht stabiliteit verhouding (STW waarden) van dit carbonframe. Testen in een onafhankelijk Duits laboratorium wijzen op een waarde van 95 Nm°/kg bij een gewicht van 900 gram wat dit frame absoluut uniek maakt in zijn soort. De B-stay achtervork in S-bend uitvoering zorgt voor de nodige stabiliteit en comfort in de achterzone van het frame. De bijbehorende slide monocoque 1K carbonvork (355gr) (NIET inbegrepen in de prijs)met een diameter van 50mm zorgt voor een perfect harmonieus geheel. Dit frame vormt de avant-garde van de nieuwe generatie hypermoderne carbonframes. Gewicht +/-860 gr Frame stabiliteit : trapas -107Nm/° balhoofd -94 Nm/° [/qoute]
Wie er die crossers test ben ik nog steeds benieuwd naar.