Compact of Triple
Gijs01 schreef:Toch nog even vraagje van een leek aan de kenners op dit topic.
Kun je zeggen dat 30*25 vergelijkbaar is als 34*29?
Ik hoor heel graag
mvg
Gijs
30/25 = 1,2 x 2,10m = 2,52m per omwenteling en
34/29 = 1,17 x 2,10m = 2,46m.
De laatste is dus nog ietsje lichter, maar dat zal je denk ik niet merken.
Ter vergelijk:
34/25 = 1,36 x 2,10m = 2,85m per om wententeling, en dat scheelt aanzienlijk met 30/25
Wat mij opvalt aan deze discussie is dat het argument 'het ziet er mooier uit' nogal doorslaggevend lijkt te zijn voor veel mensen. Het lijkt mij persoonlijk nogal van ondergeschikt belang hoe je voorbladen er uit zien als je jezelf het snot voor de ogen aan het fietsen bent op een pittige klim.
Fiets nu zelf 4 jaar (2000-3000 km per jaar) en dit jaar voor het eerst toertochten in Limburg en Belgie gedaan. Was op klimmetjes als de Drolenval en Keutenberg toch blij met mijn tripple, en aan het aantal 'voetgangers' op deze klimmetjes te zien hadden meer mensen het optische aspect van een dubbel minder zwaar moeten laten wegen.
Overigens zat ik na afloop van een van deze tochten gezellig met iemand te praten die tijdens het gesprek zei dat 'tripples voor homofielen waren'. Blijkbaar is de 'stoerheidsfactor' toch niet onbelangrijk voor deze en gene... (Overigens was ik volgens hem toch geen homo, nadat ik hem vertelde dat ik ook een tripple reed.)
Fiets nu zelf 4 jaar (2000-3000 km per jaar) en dit jaar voor het eerst toertochten in Limburg en Belgie gedaan. Was op klimmetjes als de Drolenval en Keutenberg toch blij met mijn tripple, en aan het aantal 'voetgangers' op deze klimmetjes te zien hadden meer mensen het optische aspect van een dubbel minder zwaar moeten laten wegen.
Overigens zat ik na afloop van een van deze tochten gezellig met iemand te praten die tijdens het gesprek zei dat 'tripples voor homofielen waren'. Blijkbaar is de 'stoerheidsfactor' toch niet onbelangrijk voor deze en gene... (Overigens was ik volgens hem toch geen homo, nadat ik hem vertelde dat ik ook een tripple reed.)
Net als dat niemand het met elkaar eens zal zijn over de mooiste auto, de beste fiets of het lekkerste bier, zal niemand het eens worden over triple of compact.
Ik heb voorheen triple gereden en rijd nu compact. Bevalt mij prima, uiterlijk interesseert mij weinig. Om toch die Keutenberg op te komen heb ik achter een 28-er gemonteerd, voor een 34-er. Zelfs in de Alpen kwam ik op steile colls hiermee boven. Ik hoef dus niet meer perse die triple maar heb er ook niks op tegen. Ik rijd nu compact omdat ik bemerkte dat ik met de triple zelden het middenblad voor gebruikte.
Ik heb voorheen triple gereden en rijd nu compact. Bevalt mij prima, uiterlijk interesseert mij weinig. Om toch die Keutenberg op te komen heb ik achter een 28-er gemonteerd, voor een 34-er. Zelfs in de Alpen kwam ik op steile colls hiermee boven. Ik hoef dus niet meer perse die triple maar heb er ook niks op tegen. Ik rijd nu compact omdat ik bemerkte dat ik met de triple zelden het middenblad voor gebruikte.
Red Bull Carbon SL-3000 2010, Cube Reaction XT 2006
iK heb nu een triple en ik heb het kleine blad voor pas een keer gebruikt om te kijken hoe licht die werkelijk is. maar al mijn klimmetjes tot nu toe (zuid-limburg) waren niet boven de 12% en als ik daar boven ga is het toch handig om altijd een triple achter de hand te hebben.
Nadeel is wel dat, als je heel licht schakelt en het is niet steil genoeg dan trap je zo licht dat je helemaal niet kunt gaan staan op de trappers.
Nadeel is wel dat, als je heel licht schakelt en het is niet steil genoeg dan trap je zo licht dat je helemaal niet kunt gaan staan op de trappers.
Ok, shoot me for not using the zoekmachine, maar heeft iemand een overzichtje paraat van de overlappingen en verschillen tussen een compact en een tripple (en evt. een dubbel)?
Ik moet het ooit ergens gezien hebben, maar waar...?
Ik moet het ooit ergens gezien hebben, maar waar...?
'I have too many bikes', said no cyclist ever.