Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hebben jullie beide?

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 16 mei 2012 19:43

franklin schreef:.... dan zijn er weer genoeg merken waar uit gekozen moet worden.
Denk dat je prima terecht kunt bij Focus en Trek... (gezien je merken in beizit). Reken vanaf 1000,- euro voor een redelijke hardtail in 26" een paar 100,- euro meer voor een 29er. Vanaf 1500,- euro zijn er redelijke fullies in 26er... Aanbod van 650B's is nog niet supergroot, maar het komt.... Als fully zou ik eerder voor een Trek gaan dan voor een Focus...

Overigens fiets ik zelf gewoon op een 26er hardtail, waarmee ik in Ardennen, Limburg en in de Alpen kom... Gaat prima, zolang je niet al te hard naar beneden wilt. Wanneer je fiets meer kan, zul je ook harder naar beneden willen gaan... ;)

Maargoed er is nogal wat verschil in mountainbikes, die je moet uitproberen als beginner. Zelf houd ik bijvoorbeeld ook niet van een racy mtb... Daarom is mijn zelfopgebouwde hardtail best relaxed opgebouwd, maar tegelijkertijd ook speels op mee te rijden... :)

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 16 mei 2012 20:21

Ik heb ook beide, het is gewoon een fijne afwisseling. Mtb'en doe ik dan ook vooral in de zomer, als het droog ligt is het zoveel fijner. Heb van mtb zowel een fully als een hardtail. Al komt die hardtail niet veel buiten :)

Momenteel is het in MTB inderdaad verdeeldheid alom ... als ik mijn geld moest zetten op wat er over 10 jaar het meest rondrijd dan ga ik toch 650B.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 16 mei 2012 21:00

NoChain schreef:Momenteel is het in MTB inderdaad verdeeldheid alom ... als ik mijn geld moest zetten op wat er over 10 jaar het meest rondrijd dan ga ik toch 650B.
Dat maakt het inderdaad niet makkelijker voor een keuze. Was het maar net zo makkelijk als bij een racefiets... Nu zie je eigenlijk alleen 28" wielen daar... (terwijl mij in 1999 nog een Cannondale met veel korting werd aangeboden met 26" wielen, omdat ik maar 1.65m meet).

De UCI had eigenlijk niet zoveel verschillende wielmaten moeten toelaten voor de diverse mountainbike races. Nu wordt er op XC wedstrijden 26ers, 650B's en 29ers door elkaar gebruikt. Als alles gewoon bij 1 maat was gebleven, had de consument niet voor van die moeilijke keuzes hoeven staan... Want ik neem aan dat een iets groter wiel op de racefiets ook sneller fietst... Nu is er verdeeldheid alom wat beter is, en het ene is niet perse beter dan het ander. Het ligt er een beetje aan hoe groot je bent en wat voor een soort parcours het betreft... Zit er wel aan te denken om een keer 650B wielen te gaan proberen, maar dan zal ik eerst mijn RS SID moeten vervangen voor een andere voorvork.... Achter lijk ik in ieder geval genoeg ruimte te hebben.

reetegoed
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mei 2012 09:54

reetegoed 20 mei 2012 13:29

650b: het poldermodel , de gulden middenweg , geen dranghek, wel explosief en snel in singletracks , ook hard gaan op de rechte stukken .
29'r is toch een Amerikaanse uitvinding , per defenitie te groot dus.
Maar voor lange stampers vanaf 1.90 mtr is het weer de logische oplossing.(die komen zo ie zo niet de bocht om.... :-) )

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13458
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 mei 2012 19:35

Het valt allemaal wel mee hoor.

Ik heb gisteren even een 26 en meteen daarna een 29 gereden in la roche. De 29 rolt daar gewoon beter en gaat makkelijker over obstakels. Op een pure technische single track is een 26 misschien sneller, maar waar heb je die en wie heeft de capaciteiten om daar hard te rijden, nog geen 1 procent merk ik altijd op marathons, ik ook niet overigens. Boven de 175 gewoon voor een 29 gaan.

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 21 mei 2012 18:36

reetegoed schreef:650b: het poldermodel , de gulden middenweg , geen dranghek, wel explosief en snel in singletracks , ook hard gaan op de rechte stukken .
29'r is toch een Amerikaanse uitvinding , per defenitie te groot dus.
Maar voor lange stampers vanaf 1.90 mtr is het weer de logische oplossing.(die komen zo ie zo niet de bocht om.... :-) )
Als ik langs Bart Brentjens sta is die toch niet zo heel veel kleiner als mij. En ik ben 1,90.
Veel plezier als je die moet volgen over een bochtig parcours.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

ramonp
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 feb 2011 23:55

ramonp 21 mei 2012 19:28

Ik heb op dit moment zowel een mtb (Reaction GTC SL 29) als een racefiets (Agree GTC SL).

Gebruikersavatar
bejail
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 04 jun 2012 21:04
Locatie: Krimpen aan de Lek

Gebruikersavatar bejail 10 jun 2012 22:19

Ik heb een mountain bike FeltQ700.
Ga er alleen maar de verharde wegen op.
De uitstraling ven een mountain bike vid ik mooier dan een racer.
Ook denk ik dat een mountain bike makkelijker is ome even een een rondje over het dorp of even een rondje met de kids.
Dan hoeft het niet zo hard.
Deze kortje stukjes ga je denk ik niet op een racer doen.
Maaaaaaaaaaaar ik ga toch steeds meer denken aan een racer voor de grotere en snellere afstanden.
Op de mountain bike ga je toch een stukje langzamer( 27 km/u ).
Merida Scultura Endurance 4000

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 12 jun 2012 17:24

Ik kan inmiddels ook zeggen dat ik een mountainbike heb toegevoegd aan mijn fietsenbestand. Het is een Cube fully geworden.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 23 jul 2012 23:12

Ja. ik heb 3 fietsen net als fizik. en Roy73. Ik gebruik ze even veel. Ik zou niet de racer eruit doen voor een MTB. Ik zou dan een crosser kopen met een paar extra weg bandjes (wielen). In de winter veldtoertochten en in de zomer andere tochten.

Gebruikersavatar
bejail
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 04 jun 2012 21:04
Locatie: Krimpen aan de Lek

Gebruikersavatar bejail 01 nov 2012 21:24

Afgelopen weekned een rondje gaan fietsen met een race fiets van de buurman.
Helemaal top.
Ben verkocht en wil nu ook een racefiets.
Nu maar eens gaan kijken wat er te koop is.
Merida Scultura Endurance 4000

JoostdB
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 okt 2012 19:39

JoostdB 02 nov 2012 19:20

Ik ben begonnen op de MTB maar heb nu ook een racefiets gekocht.
Ik fiets vaak in de polder en dan is een racefiets prettiger.
Het leukste vind ik echter MTBen, maar ik heb niet altijd 4 uur om naar de juiste plek te rijden en te gaan crossen (en weer retour).
Met de racefiets haal ik 40-70km afhankelijk van de tijd die ik heb, maar als ik tijd heb ga ik naar het bos.

Plaats reactie