Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Toerfietsers...

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 30 jul 2009 15:23

de oplossing is nochtans simpel...
vóór:
Afbeelding
na:
Afbeelding
;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

superb11
Forum-lid

superb11 30 jul 2009 23:04

Je hoeft ze niet eens te verplaatsen, omdraaien is al voldoende. Dan kunnen ze op de rijbaan gaan liggen fotograferen...

erikvdmaat
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar erikvdmaat 06 aug 2009 01:38

Je kunt natuurlijk ook in de Wieringermeer gaan fietsen. Brede wegen, kasseienstroken, altijd wind en amper fietspaden.

Het enige verkeer wat je tegenkomt is een tractor, die stopt voor je, de boer doet zijn deur open, en zegt dat je nog te langzaam rijdt.

Helemaal geen last van dagjesmensen, want in de Wieringermeer is toch niks te zoeken.
Ook ik fiets: http://www.erikvandermaat.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

harrebas
Forum-lid

harrebas 07 aug 2009 23:30

Omdat hardfietsen een niet geheel ongevaarlijke bezigheid is let ik altijd erg goed op en ben zoveel mogelijk alert op de weg. Dat probeer ik alrhans. Wat me opvalt is dat ik daardoor altijd beter de situatie overzie dan medeweggebruikers. Volgens mij geldt dit voor de meeste toerfietsers.

Met mensen die door Michiel05 volledig ten onrechte slomerikken worden genoemd heb ik geen moeite, want iedereen mag fietsen in het tempo dat hij wil. Anders is het met onoplettendheid. Dat brengt mij (on vele fietsers met mij) tot razernij. Het voorbeeld van Dual is sprekend.
Zelf heb ik dit jaar ook weer enkele voorbeelden:
1. Op een fietspad over een lange brug komt me een fietser tegemoed die al druk aan het bellen is en daardoor links rijdt. Ik zie hem al van verre aankomen. "Hij heeft nog tijd genoeg om naar rechts te gaan. Ok, hij ziet mij ook, hij ziet mij ook. hij ziet mij ook.........". Maar helaas hij gaat maar niet naar rechts. Totdat ik hem dicht nader en hem verrot scheldt. Achteraf schaam ik mezelf wel een beetje, maar ben tegelijk woedend dat die sukkel niet dezelfde oplettendheid aan de dag brengt. Eigenlijk is dat net zo'n aso gedrag. Stel je eens voor dat je dat in een auto zou doen.
2. Eenzelfde incident makte ik mee met een fietsende familie, waarvan het meisje van een jaar of 6 constant links reed. Ik zag ze werkelijk honderden meters van tevoren aankomen, maar er gebeurde niks. Toen ik ze dicht genaderd was heb ik op iets te duidelijk wijze de vader aangesproken. Maar ook dit keer vond ik het redelijk aso van die man om zijn dochter zomaar links te laten rijden. Niet alleen voor mij, maar wat zou er met die arme meid gebeurd zijn als we in botsing waren gekomen?

Ik denk wel dat woedeuitbarstingen van racefietsers ook vaak voortkomen uit schrik.
Geen enkele col is zwaar, het ligt aan de renner (maar er zijn uitzonderingen).

embee64
Forum-lid

embee64 08 aug 2009 12:52

Wat Dual schrijft over het hondenlijntje aan de andere kant van het fietspad, heb ik ook al eens
meegemaakt. Op T-splitsing bocht naar rechts (blind, door een hoge heg rechts), bocht ligt verkeerd
want loopt naar de buitenkant af. Om de hoek loopt links op het fietspad een hond en de idioot loopt rechts.
Ertussen de hondenlijn.
Ik vraag me af of kleinere honden met vettige haren goed voor je ketting zouden kunnen zijn?

zweef
Forum-lid

zweef 08 aug 2009 16:09

[quote="embee64"]Ik vraag me af of kleinere honden met vettige haren goed voor je ketting zouden kunnen zijn?[/quote]

Absoluut, prima manier om je derailleur en cartridge eens automagisch te borstelen!
You should see me go downhill...

martinovibes
Forum-lid

Gebruikersavatar martinovibes 10 aug 2009 18:29

Ik durf te wedden dat als er strakke handhaving aan te pas komt wij als "hardrijders" er veel beter vanaf komen dan de mensen die "zo'n last" van ons hebben.
Zeker de mensen die solo trainen of in een heel klein groepje .
Over de grote groepen wielrenners heb ik ook zo mijn gedachten , hier in mijn regio ( Voorne Putten )zie je ze dan ook regelmatig op de weg rijden IPV het fietspad ( Brielse maas Noord bijv )
Dat mag niet maar het is te begrijpen.

Als hardrijder weet je wat anticiperen is en weet je waar de gevaren zitten ( als het goed is dan)
We kennen het allemaal en ook met het halen van je rijbewijs leer je al een heleboel zoals liever niet inhalen in bochten en al helemaal niet als je geen zicht op de bocht hebt , dan neem je gas terug etc etc.

Ikzelf leg de schuld toch echt bij de mensen die zich niet aan de regels houden en vandaaruit moet ik dan toch concluderen dat het toch vooral om scholieren ,dagjesmensen en soms zelfs dronken figuren gaat.

Van mij mag die strakke handhaving er komen
Niks geen problemen mee ,dat levert alleen maar voordelen voor goedwillenden op , aan beide kanten.

Ikzelf heb ooit ook eens wat mogen meemaken op het dijkje langs de Brielse Maas net buiten Zwartewaal richting de Brielse brug.(de Maasdijk)
Een collega kwam mij tegemoet gereden en achter mij kwam er een auto ( soort SUV ) aan.
Normaal is het passeren al lastig want het is daar niet zo breed maar deze keer extra omdat nog een ander mij tegemoet kwam en omdat het een S.U.V. ( PC hoofdstraat tracktor ) betrof
De bestuurder van de auto perste zijn wagen gewoon tussen ons in en drukte ons opzij.
Gevolg :

Ik lag behoorlijk open want er staan hekjes met prikkeldraad langs dat dijkje.
Mijn fietskleding naar de knoppen
Een beschadigde rechter shifter.
Van de andere wielrenner was de hand flink geraakt door de zijspiegel.
De andere wielrenner kon gelukkig het grootste deel van het kenteken herinneren en zo is de bewuste bestuurder gevonden.
Die heeft alle schade moeten vergopeden.

Sinds dit voorval rij ik vanaf Zwartewaal langs de groene kruis weg.

laulau
Forum-lid

laulau 10 aug 2009 18:56

Hmm, Zwartewaal is ook mijn fietsgebied, zal er rekening mee houden. Mijn vrouw heeft pas laat leren fietsen, dus ik houd altijd mijn hart vast wanneer ze alleen gaat trainen.

Laatst ook nog een incidentje op de Haringvlietdam. 2 traktoren die, buiten hun groene vak, de dam op komen KNALLEN en je dan passeren op enkele cm's met wind dwars op de dam. Ik kan je vertellen dat die razende wielen dan heel groot en eng zijn, niet dat de heren "chauffeurs" rekening houden met zijwind en de gevoeligheid van fietsers ervoor....

Door de beugel genomen tracht ik zoveel mogelijk defensief te rijden, je trekt toch altijd aan het kortste eind. Maar ik vind het maar moeilijk om mezelf af en toe in te moeten houden bij de zoveelste aso-actie, zeker als zo'n figuur dan ook nog eens verhaal durft te komen halen, en tja, ziekte slingerende scholieren...*zucht*

Ik heb tegenwoordig een klein fotocameraatje in mn zadeltasje, je weet maar nooit wanneer het van pas kan komen.
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 10 aug 2009 20:15

[quote="martinovibes"].....hier in mijn regio ( Voorne Putten )zie je ze dan ook regelmatig op de weg rijden IPV het fietspad ( Brielse maas Noord bijv )
Dat mag niet maar het is te begrijpen.[/quote]

Ik heb aan de Brielse Maas noord een caravan gehad en regelmatig daar met de auto zo'n groep tegen gekomen.
Ik begreep wel dat ze daar reden alleen hadden ze ook de mentaliteit van "de weg is van ons en val ons niet lastig".
Diverse malen is het in mijn ogen net goed gegaan maar als je die lui daar op aansprak was ik als automobilist de boeman.
Die mentaliteit is wat de meeste mensen tegen de borst stuit.

[quote="martinovibes"]....op het dijkje langs de Brielse Maas net buiten Zwartewaal richting de Brielse brug.(de Maasdijk)
[/quote]

Dat dijkje ken ik wel, heb er zat rondgereden op weg naar het metrostation in Spijkenisse.
Zelf ben ik wel eens aan de groene kruisweg vanaf Den Briel de sloot in gereden door een groep toerrijders.
Ach ik was 14 dus ik zag er wel lol in.(stinken dat ik deed.)

Maar ik denk dat je wel een beetje gelijk hebt.
Nu lijkt het juridisch een zooitje en eens gaat dat natuurlijk fout.
Er moet misschien wel wat gebeuren maar het probleem is dat het er geen vinger is te leggen op wat er dan geregeld moet worden.
De één wil dit, de ander dat, probeer dat maar eens in goede banen te leiden.

Plaats reactie